Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Technické muzeum Liberec s výstavkou Trabantů

Východoněmecké automobily značky Trabant asi není třeba zvlášť představovat, dlouhá léta patřily ke každodennímu obrazu našich silnic. Byly milované i nenáviděné a dnes 25 let po ukončení výroby patří mezi sběratelské kousky. Hned čtyři Trabanty se nyní prezentují v nové expozici Technického muzea Liberec.

„Technické muzeum Liberec každoročně své expozice přestavuje a upravuje,“ říká tiskový mluvčí muzea Petr Kumpfe. „Letos jsme chtěli návštěvníky překvapit malou oslavou čtvrtstoletí od ukončení výroby automobilů značky Trabant a to auty, která jsou málo známá nebo neobvyklá.“

Prvním z nich je jeden z prvních Trabantů řady 601. Tato řada se vyráběla od roku 1964 a navázala na svého předchůdce řadu 600 vyráběnou od roku 1960. Je nutno dodat, že v době svého vzniku se jednalo o moderní malý vůz, který se mohl směle měřit se světovou produkcí. Byl jediným velkosériově vyráběným automobilem na světě z karoserií z plastů. Z této série pochází modrý vůz zapůjčený Muzeem socialistických vozů z Velkých Hamrů – Svárova.

Druhým a u nás velmi neobvyklým Trabantem je auto z poloviny sedmdesátých let označené Kübel, které původně sloužilo u východoněmecké armády. Podobná auta dokonce hlídkovala i v pásmu smrti na hranicích mezi východním a západním Německem. Vystavený vůz s plátěnou střechou a karoserií bez dveří, byl v devadesátých letech z armády vyřazen a jeho majitel ho obdařil pěkným červeným lakem a bohužel také polepy s logem známého výrobce limonád. Na rozdíl od svých civilních bratrů má tento Trabant většinu své karoserie vyrobenou z plechu. Auto zapůjčil sběratel z nedaleké Žitavy.

Třetím Trabantem už je auto se čtyřdobým motorem, které začalo vznikat teprve v roce 1990. Aby se do zastaralé karoserie mohl začít montovat moderní motor, Volkswagen musela projít řadou změn. Nakonec vzniklo poměrně nepodařené auto, které v době svého vzniku už nikdo nechtěl kupovat – trh se mezi tím otevřel i zájemcům z východní Evropy, kteří toužili po moderních západních vozech. Čtyřdobý Trabant zůstal ve výrobě necelé dva roky a řada z nich byla exportována do Maďarska a Polska, odtud původně pochází i tento vystavený kus. Jeho současný majitel z Mostu jej dovezl teprve nedávno.

„Čtvrtým Trabantem je náš fotomodel“ dodává s úsměvem tiskový mluvčí muzea Kumpfe. „Naši návštěvníci se do něj mohou posadit a vyfotografovat. Tohle auto jezdilo několik let jako reklama na jednu velkou libereckou diskotéku a tak určitě patří k historii regionu.“

Komu by plastová vozítka z NDR přišla jako důvod pro návštěvu muzea málo, tak pro něj je v Technickém muzeu Liberec připravena výstava techniky autoškol anebo výstava fotografií věnovaná historii parní železniční dopravy na Liberecku.

Technické muzeum Liberec vzniklo teprve v září roku 2014 jako soukromá iniciativa stejnojmenného spolku. Sídlí v pavilonu G bývalého Libereckého výstaviště LVT a otevřeno má i o vánočních svátcích s výjimkou štědrého dne a pondělka 26. 12. vždy od 10.00 do 17.00. Na Silvestra se zavírá už v 15 hodin.



PK 8.12.2016
www.technickemuzeumliberec.cz

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar