Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Bezpečná kola pro radost

Technické muzeum Liberec láká na Lagondu a Zündapp

Unikátní Lagonda místo Trabantů, unikátní vozítko s dveřmi vepředu i vzadu a k tomu navíc celá sbírka jízdních kol, tak se změnily expozice Technického muzea Liberec pro letošní sezónu.

„Když jsme před bezmála třemi roky zahajovali provoz, řekli jsme si, že chceme každý rok přicházet s něčím novým,“ komentuje situaci předseda spolku Technické muzeum Liberec z.s. Ing. Jiří Němeček. „Zatím se nám to daří a to hlavně díky naším příznivcům, kteří jsou nám ochotni půjčovat exponáty.“

Největší změnu zaznamená návštěvník hned při vstupu, namísto vozítek s plastovou karoserií z NDR se otevírá pohled na doslova piknik někde ve Velké Británii před 2. světovou válkou. Impozantní automobil Lagonda v původním stavu, doplněný o dva dobové motocykly a další artefakty je opravdu zajímavou podívanou.
Neméně zajímavý je i na velmi krátkou dobu zapůjčený automobil Zündapp Janus, který má dveře pro nastupování na přídi i na zádi a vypadá tak z obou stran téměř stejně. „Proto také nese jméno boha, který měl dvě tváře,“ říká tiskový mluvčí muzea Petr Kumpfe, a doplňuje: „Je to vozítko s motocyklovým motorem, právě taková autíčka byla populární v západní Evropě v 50. letech minulého století, než je z trhu vytlačily opravdové automobily. Tenhle typ vozu si zahrál i zápornou roli ve dvojce populárního amerického filmu Auta.“

Asi největší změnou je umístění velké sbírky jízdních kol, kterou muzeu dlouhodobě zapůjčil liberecký sběratel Pavel Eliáš při příležitosti dvousetletého výročí vynálezu drezíny, tedy jakéhosi přímého předchůdce jízdního kola. Právě z roku 1817, je nejstarší vystavený exponát, který je dřevěný a ještě nemá pedály. „Jde z dnešního pohledu vlastně o jakési odstrkovadlo, „ říká Eliáš, který je i autorem knihy Jízdní kolo vynález, který sblížil svět, která dvě století cyklistiky právě připomíná. „Vystavujeme i vysoké kolo, ale k opravdovému rozšíření bicyklů došlo až s uvedením nízkého jízdního kola v podobě jakou známe dnes.“ Sbírka obsahuje mimo jiné například i jízdní kolo vyráběné v Liberci anebo kola, která mnozí z návštěvníků ještě pamatují a sami na nich jezdili.

Podle Jiřího Němečka ještě dojde k několika drobným změnám. „Chystáme se v průběhu června ještě ukázat veřejnosti další dva automobily a myslím, že oběma budou nadšeni, jeden je předválečný a jeden poválečný, ale opravdová lahůdka.“ Slibuje Němeček a dodává: „Ještě letos chceme naše návštěvníky překvapit další parní lokomotivou v našich sbírkách, bude opravdu moc hezká a určitě nadchne nejen fanoušky železnice.“

Technické muzeum Liberec vzniklo teprve v září roku 2014 jako soukromá iniciativa stejnojmenného spolku. Sídlí v pavilonu G bývalého Libereckého výstaviště LVT a otevřeno má krom pondělka vždy od 10:00 do 17:00 h.



PK 18.5.2017







Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2017 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar