Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Tatra Spider Františka Bauera

Na Podzimním Sosnění se představil František Bauer se spiderem Tatra, jehož původ musíme hledat v sedmdesátých letech na Slovensku. K vozu se kdysi vyjádřil Karel Berger, který ví o podomácku vyráběných spiderech snad úplně všechno.

V roce 1975 při testování v Brně představil Mikuláš KOOŠ z Rožnavy spider vybavený osmiválcovým motorem Tatra 603. Motor byl osazen vačkami a karburátory Weber z tovární Tatry 603 Marathon de la Route, větráky byly nahrazeny ejektorovým chlazením. Tento motor poháněl čtyřstupňovou převodovku Tatra a právě díky této koncepci vážil spider 750 kg.


Motor s převodovkou byl instalován do upraveného podvozku Škoda 100, karoserie z převážně ocelového a hliníkového plechu neobvyklých tvarů. Přední náprava Škoda byla rozšířena v ramenech o 90 mm, zadní zůstala sériová Tatra 603. Zajímavostí bylo upevnění kol MTX centrální matkou.


První dva závody absolvoval jezdec Bogdan Gabriel v M SR do vrchu. Další závody již absolvoval stavitel spideru KOOŠ. Ten získal v roce 1975 třetí místo v přeboru SSR.


Pro sezonu 1977 bylo vozidlo rozebráno a upravováno pro motor Lada 1300, zatímco Kooš závodil ve své formuli easter. Blok byl již na místě, a tak se čekalo na objednanou šestnáctiventilovou hlavu z Metalexu.



Ve startovních listinách se uváděl tradičně jako Spider Ži. Ta však nikdy nedorazila, a tak vozilo bylo skladováno u p. Serenšéšé asi dva roky. Poté v roce 1980 byl spider rozebrán a zvrakován. V devadesátých letech zakoupil několik zbývajících dílů a fragmentů František Bauer.


JL 29.9.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar