Tatra 603 - elegance po 50 letech
Když před několika roky přišel fiat se šestimístnou Multiplou, o za pár let ještě Honda s FR-V, všichni si mysleli, co světového nevymysleli. Ovšem už o půl století dříve byla šestimístná také Tatra 603.
V roce 1953 dostala Tatra úkol postavit automobil pro šest osob, sedících ve dvou řadách, a poháněný vidlicovým osmiválcem. O dva roky později byl už na světě první prototypy, rok nato jich vzniklo šest. V roce 1957 se rozeběhla sériová výroba. S aerodynamickými karosériemi i vzduchem chlazeným motory měli v Kopřivnici už bohaté zkušenosti, takže to zas takový problém nebyl. Vzduchem chlazený osmiválec, který prakticky již ve 40. letech minulého století zkonstruoval Julius Mackerle ve dvou objemových kategoriích – 2.0 a 2.5. Osvědčil se odsvědčil již třeba v T 87 nebo v závodním monopostu.
Vidlicový osmiválec OHC měl dvě řady válců rozevřené pod úhlem 90 stupňů, mezi nimiž byl vačkový hřídel. Každou řadu chladil axiální ventilátor poháněný klínovým řemenem. S dvěma spádovými karburátory Jikov dosahoval výkonu 95 k při 4800/min… z objemu 2545 cm.
Čtyřstupňová synchronizovaná převodovka tvořila jeden celek s rozvodovkou a protože byl motor umístěn vzadu a vpředu musely sedět tři osoby, byla řadicí páka umístěna u volantu, což vylo svým způsobem poněkud nešikovné řešení.
Po Tatře 86 zdědily první verze trojici předních světlometů chráněných společným krytem, úplně první verze měly také dělené přední sklo. Pod přední kapotou se ukrývala nádrže na 50 litrů, náhradní kolo a ještě zbýval prostor na zavazadla. Dva otvory v zdaních blatnících přiváděly vzduch k motoru, v jehož prostoru najdeme například tlačítko spouštěče sloužící k protáčení motoru při opravě nebo seřizování.
Do roku 1963, než byla představena modernější verze se vyrobilo celkem 5992 vozů. Nový model měl výkon motoru zvýšen na 105 k při, větší rozchod kol vpředu i vzadu, dvě dvojice světlometů, od roku 67 posilovač brzd. Po zavedení bezpečnostních pásů byl již koncipován jako pětimístný,
V roce 1966 byly postaveny ještě čtyři speciály skupiny B pro automobilový sport. Se čtyřmi dvojitými karburátory Weber dosahovaly výkonu 150 k při 6000/min. V letech 1957 až 67 absolvovaly celkem 68 závodů a soutěží, v nichž získaly 46 prvních, 43 druhých a 35 druhých míst. V absolutní klasifikaci, pokud se tehdy vyhlašovala, si připsaly 14 vítězství. Mezi největší úspěchy patří výsledky z Rallye Spa – Sofia- Lutych, později známá jako Maraton de la Route, v němž v roce 1966 dojely po 84 hodinách non-stop jízdy na třetím místě celkově za Ickxem a Staepelaerem a Koobem s Pizzinatem. Ve své třídě obsadili první tři místa.
Výroba vozů Tatra 603 skončilo na počtu 20 422 kusů v roce 1975.
JL, 23.1.2007
Vidlicový osmiválec OHC měl dvě řady válců rozevřené pod úhlem 90 stupňů, mezi nimiž byl vačkový hřídel. Každou řadu chladil axiální ventilátor poháněný klínovým řemenem. S dvěma spádovými karburátory Jikov dosahoval výkonu 95 k při 4800/min… z objemu 2545 cm.
Čtyřstupňová synchronizovaná převodovka tvořila jeden celek s rozvodovkou a protože byl motor umístěn vzadu a vpředu musely sedět tři osoby, byla řadicí páka umístěna u volantu, což vylo svým způsobem poněkud nešikovné řešení.
Po Tatře 86 zdědily první verze trojici předních světlometů chráněných společným krytem, úplně první verze měly také dělené přední sklo. Pod přední kapotou se ukrývala nádrže na 50 litrů, náhradní kolo a ještě zbýval prostor na zavazadla. Dva otvory v zdaních blatnících přiváděly vzduch k motoru, v jehož prostoru najdeme například tlačítko spouštěče sloužící k protáčení motoru při opravě nebo seřizování.
Do roku 1963, než byla představena modernější verze se vyrobilo celkem 5992 vozů. Nový model měl výkon motoru zvýšen na 105 k při, větší rozchod kol vpředu i vzadu, dvě dvojice světlometů, od roku 67 posilovač brzd. Po zavedení bezpečnostních pásů byl již koncipován jako pětimístný,
V roce 1966 byly postaveny ještě čtyři speciály skupiny B pro automobilový sport. Se čtyřmi dvojitými karburátory Weber dosahovaly výkonu 150 k při 6000/min. V letech 1957 až 67 absolvovaly celkem 68 závodů a soutěží, v nichž získaly 46 prvních, 43 druhých a 35 druhých míst. V absolutní klasifikaci, pokud se tehdy vyhlašovala, si připsaly 14 vítězství. Mezi největší úspěchy patří výsledky z Rallye Spa – Sofia- Lutych, později známá jako Maraton de la Route, v němž v roce 1966 dojely po 84 hodinách non-stop jízdy na třetím místě celkově za Ickxem a Staepelaerem a Koobem s Pizzinatem. Ve své třídě obsadili první tři místa.
Výroba vozů Tatra 603 skončilo na počtu 20 422 kusů v roce 1975.
JL, 23.1.2007
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout