Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Svět Škodovek má mimořádně otevřeno

O tomto víkendu, respektive od pátku do neděle v době od 10 do 17 hodin bude mimořádně otevřené muzeum Svět Škodovek. Muzeum leží sice na katastru obce Mrač, která je ale hodně vzdálená. Naopak jej najdete jen pár metrů za hranicemi Poříčí nad Sázavou a pokud sem pojedete vlakem, potom je třeba vystoupit v Čerčanech.

Svět Škodovek bylo otevřeno vloni v létě a má za sebou zatím jen čtyři měsíce provozu. Za tu dobu sem zavítalo na dvacet tisíc návštěvníků a v dubnu se těší na další. Muzeum mají na svědomí dva fandové historických automobilů, kteří se ovšem výborně doplňují, protože každý sbírá něco jiné. Pan Tomáš Hervert se specializuje na sportovní, závodní a soutěžní škodovky, zatímco jeho kolega Pavel Zima našel zalíbení v užitkových automobilech a prototypech.

Nesmíme zapomenout ani na slečnu Blanku Kunčarovou, která je dnes ředitelkou muzea, a tak jsme ji trochu vyzpovídali: „Jak se říká, s jídlem roste chuť. Jak exponáty přibývaly, tak se sbírka rozrůstala a mizel i prostor na skladování. Myšlenka ukázat auta veřejnosti tu byla už dlouho, a tak jsme poslední dva roky začali intenzivně hledat vhodný objekt. Chtěli jsme ale zůstat v blízkosti Prahy Až se našla opuštěná budova, jestli lze objekt tak vůbec nazvat. Dva roky byla nabízena, ale na fotkách se nám nelíbila. Nikdy ale neříkej nikdy. A tak jsme objekt v únoru 2019 koupili. Původní záměr byl otevřít muzeum už v létě 2020, ale objekt byl v tak hrozném stavu, že jsme museli zahájení o rok posunout. Bylo třeba udělat novou střechu, podlahy, vzduchotechniku. Prakticky všechno, na co se sáhlo. Já jsem se ke škodovkám dostala náhodou. Pracovala jsem s Pavlem Zimou v seznamu.cz, kde jsme se seznámili a přivedl mě ke svému koníčku, k autům. A už jsem u nich zůstala. Tomáš i Pavel mají stále své pracovní povinnosti, a tak zařizování okolo muzea postupně přešlo na mě. Skončila jsem s kancelářskou prací u počítače, a od montérek, štětce či šroubováku až po „vyběhání lejster“ na úřadech se začala naplno věnovat muzeu.“

Nejstarším exponátem je Škoda Popular Special Sport Kupé z roku 1934. Měly být vyrobeny tři nebo čtyři speciály s aerodynamickou karosérií pro závod 1000 mil československých. Ale k tomu nedošlo. S dvěma vozy obsadili Ing. Vladimír Jahn a Ing. František Mařík první dvě místa při Alpské jízdě na trase 1872 kilometrů. O čtyři roky mladší je Škoda Favorit 904 se čtyřválcem 1.8 litru s výkonem 38 k. Předností vozu byla prostorná kabina a úsporný provoz, přesto velký úspěch nezaznamenala. Lidé v té době chtěli spíš menší a levnější automobily. Ze 170 kusů se údajně dochovaly jen dva.

Jak jsme se zmínili, je tady i řada opravdových raritních kousků. Z prototypů stojí za zmínku Škoda 720 Combi, jejíž design navrhl v roce 1968 pan Jan Žáček. Proto se automobilu přezdívá Žáčkova bouda, Zkoušky vozu byly přerušeny po ujetí 35 000 kilometrů kvůli vadám na prosklené karosérii. Maska se bohužel po havárii nedochovala, byla nakonec upravena podle toho „co bylo po ruce“.

Jen málo kdo ví, že označení Favorit se objevilo nejen před druhou světovou válkou, ale také už v roce 1960. Škoda 990 Nov Favorit je jedním z prvních prototypů Škody 1000 MB, postavený čtyři roky před zahájením sériové výroby.

Zajímavou kapitolu okruhového sportu představují čtyři modely, z nichž. nejznámější je Škoda 130 RS, na které vyvíjel v roce 1976 Milan Žid podvozek. Se Škodou 130 RS vybojoval pak Břetislav Enge společně se Zdeňkem Vojtěchem a Janem Šenkýřem pro značku Škoda evropský titul v závodech na okruzích. Další vozy se podařilo získat od německého jezdce Willy Obermanna, který se s nimi zúčastňoval vytrvalostních okruhových závodů Veedol Cup na legendární Severní smyčce Nürburgringu. Jedná se o Škodu Rapid 130 H, která s výkonem 140 k dosahovala rychlosti 265 km/h. Trojice Obermann, Kvaizar a Samohýl přišla o první místo v závodě 24 h Nürburgringu jen kvůli technické závadě. Jedná se o první závodní škodovku se vstřikováním paliva a s katalyzátorem. Neméně zajímavá je okruhová Škoda Favorit 1600 z roku 1989.

Zajímavých informací se ve Světě Škodovek dozvíte z popisků, které najdete u každého exponátu. Uvidíte také jak vypadala kdysi učebna autoškoly nebo zcela rezavou soutěžní stodesítku, kterou ještě pamatujeme z doby, kdy s ní závodila rakouská posádky Krakhofer – Sallaba. Pro letošní rok připravují i několik novinek, jako třeba řez soutěžním Favoritem WRC nebo turecké škodovácké pikapy a podobně. Odpočinete si v útulné kavárničce a třeba i něco zakoupíte v bohatě zásobeném obchůdku. Přijďte se přesvědčit.



Otevírací doba

4. až 6. února

10 - 17 hodin
Otevírací doba

duben/květen
víkendy a svátky 10:00 - 17:00

červen až září
úterý až neděle 10:00 - 17:00

říjen
víkendy a svátky 10:00 - 17:00

Ještě jednou připomínáme: Svět škodovek najdete jej na silnici 109 vedoucí z Čerčan do Poříčí nad Sázavou.



JL 3.2.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar