Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën 100 let
Alcar - Konfigurátor kol

Studenecké míle - s veterány Podkrkonoším

Většina veteránských akcí má v kalendáři své pevné místo. Jako třeba Studenecké míle pravidelně pořádané poslední květnovou sobotu. Podkrkonošská obec na Jilemnicku leží ve výšce zhruba 550 metrů nad mořem a odtud i název.

Jen málokdo ví, že se v nedaleké Zálesní Lhotě, dnes součást Studence, narodil Jiří Šlitr, ale veteránisté dobře vědí, že se tady už dvanáct let pořádají Studenecké míle. Z nenápadného malého podniku během let vykrystalizovala krásná akce, o kterou je takový zájem, že pořadatelé museli už někdy měsíc před termínem uzavřít přihlašování. Na start se letos dostavilo 230 historických automobilů a motocyklů, všech věkových kategorií od roku 1911, kdy byl postaven Ford T až po rok 1984, reprezentovaný Alfou Romeo Spider. Ala italský sporťák byl výjimkou, neboť nejmladší automobily jako Triumph Spitfire nebo Panther Lima pocházely z druhé poloviny sedmdesátých let.

Když už vzpomínáme na vozidla, tak za zmínku stojí Dodge Brothers jednoho z organizátorů Jindry Synka. Stejně jako „téčko“ zvládl vůz z roku 1918 celou trať, která se vyšplhala nejen do Vysokého nad Jizerou, ale i na Rezek. Není však umění vyjet kopce, ale se stoletými automobily také sjet. Jak jsme na vlastní oči viděli, veterány se kopců bát nemusí.
O něco mladší byly devadesátiletý Nash 440 nebo Durant De Luxe, či valníček Chevrolet Truck (1930). Nesmíme zapomenout na Ford B s karosérií kabriolet Drauz z Kolína nad Rýnem. Se čtyřválcem 3,2 litru o výkonu 50 k bylo v roce 1932 vyrobeno pouze osm kusů.

Lahůdkou byla pak Lagonda T7 - 16/80 z roku 1934 nebo o něco mladší britský Wolseley. Z českých automobilů byla nejstarší Praga Alfa z roku 1928, následovaný vozy Aero 500 a Tatra 57 z počátku třicátých let. Pravidelnými účastníky jsou dvě krásná BMW 326 z konce třicátých let.

Na každé akci najdeme vždy nějaká zajímavé vozidlo. Tentokrát například Warszavu Combi z roku 1969 nebo Opel Kapitän ještě o deset let starší.

Škoda, že jsme pár automobilů na podkrkonošských silničkách neviděli v pohybu, protože se asi jejich majitelům nechtělo do kopců. Je to i tím, že Studenecké míle nejsou žádnou soutěží, ale pohodovým výletem po krásné krajině. A navíc za pěkného počasí. Malou kapkou na kráse, nebo spíš pořádnými kapkami byl „slejvák“, který zastihl účastníky při občerstvení v Poniklé. Ani Krakonoš, vládce hor, který byl přítomen, dešti nezabránil. Dobrá nálada tím ale neutrpěla.

Při Studeneckých mílích se sice o nic nesoutěží, ale někteří si vždy odměny přeci jen odvezou. Šťastným výhercům a abyste také viděli, v jakých disciplínách můžete vyhrát, věnujeme pozornost na konci článku.

Už dnes se těšíme na další ročník, přimlouvali bychom se, aby se KRNAP „pochlapil“ a umožnil veteránům vyjet na některý z vrcholků. A jestli chcete startovat, tak se už pomalu přihlašujte. Na všechny se letos nedostalo.




Cena starosty Obec Studenec - auto
Karel Frank - Durant de Luxe


Cena starosty Obec Studenec – moto
Miloš Bartoň - Jawa Villiers


Cena zakladatele J.Synka
Jan Dvořák - Tatra 57


Nóbl automobil do 1945
Jiří Flídr - Lagonda T7


Nóbl motocykly do 1945
Josef Pešina - Jawa 350


Hogo fogo auto po 1945
Petr Kondělka - Opel Kapitän


Hogo fogo moto po 1945
Robert Antony - ČZ 125


Předválečná elegance
Roman Franc - Aero 50 roadster


Poválečná elegance
Robert Pithard - Saab 96 V4


Nejlepší čs.auto po 1945
Ladislav Máslo - Škoda Felicie


Nejlepší čs.moto po 1945
Martin Bartoň - Jawa 250


Nejlepší padesátka
Vojtěch Hušek - Stadion


Předválečný dobový oděv
Milan Baše - Ford T


Poválečný dobový oděv
Tereza Komárková - Š 100


Předválečná dobová výbava
Aleš Kukuně - Douglas


Poválečná dobová výbava
Petr Stodola - Škoda Octavia Combi



JL 27.5.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar