Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Studenecké míle na Masarykově silnici

V letošním roce uplyne 80 let od výstavby takzvané Masarykovy horské silnice, jejíž budování bylo slavnostně odstartováno v roce 1934 a poslední úsek dokončen v srpnu 1936. Právě tuto skutečnost připomínal další ročník veteránských Studeneckých mílí.

Bohužel, ale veteránisté až na vrchol, tedy na Zlaté návrší, neboť pořadatelé nenašli pochopení u vedení Krkonošského národního parku. Je to škoda, protože by výjezd rozhodně prospěl další propagaci Krkonoš. A proč tam nesměli? Protože před lety vyjela bez povolení skupina morkářů na soudobých strojích na Špindlerovku…Všude v zahraničí by takovou akci uvítali. U nás je to bohužel pravý opak.

Ještě, že existují lidé, jako je PaedDr. Jan Luštinec, ředitel Krkonošského muzea v Jilemnici, který snad považuje za svoji povinnost, vpustit předválečná vozidla před zámek, kde muzeum sídlí. Díky takovým lidem!!

Stavba silnice začínala nedaleko Jilemnice a podél toku Jizerky a kolem Dolních a Horních Míseček měla dosáhnout vrcholu Zlatého návrší a končit smyčkou u dnešní Vrbatovy boudy. Stavba silnice na české straně hor měla kromě strategických důvodů (o kterých se raději mnoho nemluvilo) za úkol také snížit následky doznívající hospodářské krize a zvýšit turistický ruch v této části hor. Čtvrtý – nejobtížnější úsek z Míseček byl započat firmou Fifka a Moravec v květnu 1934 a již 10. srpna 1936 proběhlo slavnostní otevření. Celkové náklady byly čtyři a půl miliónu Kč.

Sice v tuto chvíli neznáme přesný počet startujících, ale určitě jich byly minimálně dvě stovky od předválečných automobilů a motocyklů až po roku…Máme dojem, že prostranství okolo studenecké školy už více vozidel snad ani nepojme. K tomu vždy výtečné občerstvení za ceny lidové. Není divu, že se pak u stánku tvořily fronty. Tolik návštěvníků jsme snad ve Studenci ještě neviděli.

Ze stovky automobilů mělo třicet rok narození do roku 1939, přičemž nestaršími byly Ford T z roku 1915 pana Petra Lorenze a o tři roky mladší Dodge Brothers zakladatele akce Jindry Synka. Vůbec poprvé vyjela na silnici Tatra 13/30 Omnibus z roku 1926, kterou zrenovoval Jaromír Kučera. Mezi obdivované automobily patřily dva šestiválcové BMW 326 s certifikáty BMW Classic. Druhou část startovního pole, stejně početnou, patřila motocyklům značek BSA, Harley Davidson, DKW, BMW, NSU, Terrot, Ducati, Ogar a pochopitelně Jawa a ČZ.

Akci, kterou založil pan Jindra Synek a dnes v ní pokračuje Tomáš Chrtek patří v naší republice mezi nejkvalitnější, ať již organizací nebo i počtem zúčastněných vozidel a atmosférou.




J.Lasík 7.6.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar