Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Studenecké míle - kdo přijel, udělal dobře

O víkendu se v Jičíně a nedalekém Studenci konaly dvě veteránské akce, my jsme tentokrát dali přednost Studeneckým mílím, kde jsme byli naposledy před čtyřmi roky. Sice se už nejezdí na Špindlerovku jako dřív, ale přesto hlavní pořadatel pan Jindra Synek vybral krásnou trať.

Jestli někdo tvrdí, že náročné horské silnice nejsou vhodné pro stoleté automobily, tak je na omylu. Všechny o tom přesvědčili pánové Milan Baše s Fordem T z roku 1911 a také Jindra Synek s Dodge Brothers, rok výroby
A tak tu máme výzvu pro majitele loukoťových a podobně „archaických“ automobilů. Ničeho se nebojte a klidně si do Studence za rok udělejte výlet nebo třeba za čtrnáct dní na Veteránské Rojení do Lobče.
Startovalo se z nového prostředí u studenecké školy, které je pro takovouto akci jako stvořené. Hned v úvodu na samotném příjezdu si pořadatelé rovnali automobily podle roku výrobu. Zvláštní prostor byl vyhrazen předválečným, na louce pak stály poválečné, u lesíka vojenské a na asfaltu motocykly. Výborný nápad.

A trať? Jedna z nejkrásnějších, jakou jsem v České republice viděl. Ze Studence nejkratší cestou do Jilemnice, kde nejstarší stroje parkovaly přímo v zámeckém parku, ostatní na parkovací ploše před zámkem. Rychle na domluvený oběd v místí škole a dále přes Mříčnou, Peřimov a po mostě přes Jizeru směr Horní a Dolní Sytová. V Nové Vsi vozidla odbočovala do prvního náročného stoupání přes Roprachtice do Vysokého nad Jizerou, aby se hned přes Tříč spouštěla do údolí opět k Jizeře, respektive do Jablonce. Poté kousek po hlavní silnici do Rokytnice a tady začínal zlatý hřeb Studeneckých mílí. Posádky musely vystoupat až do výšky 890 metrů nad mořem na Rezek. V nádherném počasí jen málokdo odolal, aby tady nezastavil a neobčerstvil se. I sem bez problémů vyjeli Milan Baše nebo Jindra Synek. Následoval sjezd do Vítkovic a přes Jestřabí úzkou silničkou s krásnými výhledy do Poniklé, kde místní hasiči opět uspořádali malou zastávku i s Krakonošem.

Pak už jen dolů z kopce a přes Jilemnici zpátky do Studence. Žádné úkoly na trase se neplnily, o nic se nesoutěžilo (přesto se v cíli rozdávaly poháry a nebylo jich málo) a všichni odjížděli spokojeni. I my. A jestli nám to čas dovolí, tak rádi přijedeme zase. Ale slibujeme, že se k letošním mílím ještě vrátíme.
Na startu se sešlo 144 historických vozidel, přičemž převažovaly motocykly domácí výroby, ale k vidění byly i zahraniční stroje včetně dvou Indiánů, nechyběly ale ani AJS, Ariel, BSA nebo Norton.
Předválečných automobilů, vzhledem k jičínské akci, startovaly bohužel jen asi dvě desítky, včetně například vozu Laurin Klement 100 z poloviny dvacátých let. Diváci mohli oči nechat na velice elegantní červené Tatře 57A Coupe vyrobené ve čtyřech kusech nebo na americkém Hupmobilu A, krásnému kabrioletu BMW nebo americkému Packardu Super 8, rok výroby 1949.

Sedmý ročník Studeneckých mílí se vydařil po všech stránkách a můžeme si jen přát více takových osobností, jako je pan Jindra Synek a jeho kolegové.



J.Lasík 2.6.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar