Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Studenecké míle ani letos nezklamaly

Jen málokde vládne tak domácí atmosféra a nálada, jako při Studeneckých mílích. A to letos jubilejnímu 15. ročníku počasí dvakrát nepřálo. Dešťové přeháňky střádaly sluníčko, ve Vrchlabí zase kroupy. Právě počasí se možná podepsalo na menší účasti motocyklistů, ale stovka automobilů byla hodně pestrá.

Od ranních hodin, i když zrovna nejvíc pršelo, se ke škole ve Studenci sjížděli majitelé historických vozidel ze širokého okolí. Místní hasiči nestačili připravovat jednu sejkoru za druhou za lidovou cenu. A byly vynikající!!! Taky jsme se na ně tři roky těšili. K tomu další chutné občerstvení, a to vše za ceny dnes nevídané. K výborné dopolední náladě přispěla skupina Crazy Dogs se svým Elvisem. A těsně před startem ještě přilétla dvě historická letadla. Pokud by byli při bitvě zranění, potom by přispěchali ošetřovatelky z vojenského polního lazaretu.


V půl dvanácté začaly najíždět první automobily a motocykly na osmdesát kilometrů dlouhou trasu. První část přes Žďár, Roztoky, Kruh do Jilemnice se musela líbit každému a prakticky všichni ji absolvovali ještě za sucha. Pak jsme začali prosit Krakonoše, aby ty kohoutky zastavil. Vyslyšel nás vstříc jen částečně.


Z Jilemnice se jelo přes Černý důl do Janských Lázní, kde byla historická vozidla středem pozornosti jak na kolonádě, tak v přilehlém okolí. Poslední část okořenila „horská“ prémie mezi Hostinným a Slemenem. Nejdřív nahoru, pak zase hned dolů do Dolní Kalné a přes Bukovinu do cíle.


Trať byla hezká, ale výjezd na Špindlerovku nebo snad na Zlaté návrší by neměl chybu. Bohužel zatím nenašli pořadatelé pochopení na patřičných místech. Jak známe zahraniční akce, tam by tomu bylo naopak. Všude by byly veterány vítány. Třeba se jednou dočkáme.


Mezi předválečnými automobily jsme viděli samé pěkné kousky. Talk třeba Tatra 57a Coupe karosovaná českolipskou firmou Bohemia ve třech exemplářích. V třiceti kusech vyrobená Tatra 52 kabriolet se dochovaly jen tři kousky. A co teprve Tatra 97 se vzduchem chlazeným třílitrovým vidlicovým osmiválcem o výkonu 55 kW. Nebo krásná červená Škoda 430 z roku 1934.



U automobilu Praga Mignon z roku 1916 návštěvníci často obdivovali originalitu, ale neměli tak docela pravdu. Její majitel pan Pavel Procházka dovedl patinu karosérie k takové dokonalosti, že je k nerozeznání od doby, kdy byl automobil vyroben. Hodně dobrá práce, zasluhující obdiv a uznání. „Dvojici“ s ním tvořila Praga Alfa postavená pro závod 1000 mil československých.


S českými značka i „soupeřily“ zahraniční, převážně americké jako Franklin Airmann (1928), Ford T, Dodge Brothers (1923) nebo britská Lagonda 16/80 v původním stavu z roku 1934 či málo známý Wolseley 1Q4/56 z roku 1938.


Studenecké míle byly také svědkem jedné premiéry a tou byl majestátní „barokní anděl“ BMW 501 se šestiválcovým motorem z roku 1954. jen o něco mladší byl jeho bratr – osmiválcový BMW 502 v provedení kabriolet. Jejich elegantní tvary, ve své době můžeme říct i nadčasové, kontrastovaly třeba s Warszawou Combi, o nějakých patnáct let mladší. Tyto automobily, stejně jako Fiat 1500 OSCA, nebývají často na našich akcích k vidění.



Jubilejní 15. Studenecké míle, musíme říct, že vydařené po všech stránkách (až na vrtochy počasí) jsou za námi a už se těšíme na příští.





JL 29.5.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar