Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Střípky ze Studeneckých mílí

Studenecké míle jsme navštívili poprvé někdy před pěti roky, kdy veteránisté zdolávali kopec na Špindlerovku. Bohužel pak už KRNAP řekl dost, kvůli neukázněným motorkářům, kteří sem jezdili bez povolení. Pořadatelé tak museli hledat jiné lokality, ale na zajímavosti akce to rozhodně neubralo.

Začalo se jezdit směr Jilemnice a dále k horám, kde je všude nespočet pěkných silniček. Při stavbě letošní tratě měli pořadatelé šťastnou ruku, ale o tom jsme už psali. Letos poprvé převzal „velení“ pan Tomáš Chrtek a ačkoliv měl tři dny před státnicemi, tak organizace klapala jako na drátku. K tomu stačil ještě moderovat a na startu představovat divákům každého soutěžícího i jeho vozidlo. S tím se setkáváme málokdy. Vlastního startu se pak ujala jeho manželka.

Areál studenecké školy, kam se soutěž přestěhovala, je pro pořádání podobných akcí jako stvořená. Jak účastníci přijížděli se svými stroji, tak je pořadatelé hned rovnali podle kategorií, na asfaltové ploše stály motocykly a nejstarší automobily, na jedné louce poválečné automobily, na jiné pak předválečné. Všechno na pětníku.

K tomu na dnešní dobu, stejně jako v minulých letech, neskutečné ceny občerstvení, výborná klobáska za pětadvacet, velká sejkora za deset, domácí koláče, pivo alko i nealko. Jen si vybrat.

Vedle historických automobilů a motocyklů si mohli návštěvníci prohlédnout i krásně zrestaurované traktory Zetor, Lanz Buldog nebo Normag či stabiláky.

Účast byla i tentokrát hodně velká a kdo se nestačil včas přihlásit, měl prostě smůlu. Napočítali jsme tři desítky nejrůznějších automobilových značek a mezi nimi objevili i několik „kuriozit“ například Tatra 57 Coupe byla s karosérií Bohemia z České Lípy vyrobena pouze ve čtyřech kusy. Snad poprvé jsme viděli na srazu Renault 16, který letos slaví 50. narozeniny a který byl v roce 1966 vyhlášen Autem roku v Evropě. Tatra 12 Phaeton od roku 1928 najela 450 000 kilometrů, z toho už 55 000 km po renovaci. Fiat 850 Spider karosovala v roce 1967 firma Bertone. Tatra 57 polokabriolet se dochovala od roku 1932 s původním interiérem. Se Škodou Octavia v soutěžním provedení se přijel od denních starostí odreagovat pan Pavel Dušánek, šéf autodromu v Sosnové.

V motocyklech převažovaly Jawa, tu a tam „číza“, ale obdivovali jsme stroje takových značek jako BSA, Ariel, Zündapp, Sarolea, Terrot nebo Douglas. Samostatnou kapitolou byla skupina jezdců na kozích dechách značky Stadion.

Je otázkou, kolik historických vozidel jsou pořadatelé schopni vůbec zvládnout a zda nebudou muset jednou sáhnout k nějakému omezení, možná věkovému. Vzhledem k povaze Studeneckých mílí, pohodové akci, v níž se prakticky o nic nesoutěží, ale poháry rozdávají, by se měli držet kvality nad kvantitou. A jestli jste ve Studenci ještě nebyli, tak se za rok poslední květnovou sobotu, přijeďte podívat i se svým veteránem. A nemusíte se bát, že byste kopce nezvládli, když je projely i Fordy T.


J.Lasík 5.6.2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar