Sto let výroby automobilů ve Vrchlabí
Společnost Škoda Auto si připomíná v těchto dnech 100 let od založení Vrchlabského pobočného závodu. V září loňského roku přitom oslavila jubileum miliontého vozu vyrobeného ve vrchlabském závodě od spojení s Volkswagenem roku 1991.
„Závod ve Vrchlabí navazuje na historii firmy Petera a synové, továrna na vozy a anglické sedlářství, založenou v roce 1864 Ignácem Theodorem Peterou. Už v roce 1908 tu vznikla první automobilová karoserie,“ uvedl Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu Škoda Auto. Po roce 1920 se závod specializoval na výrobu automobilových karoserií. V letech 1930 až 35 dosáhla firma největšího rozkvětu výrobou kabrioletů vlastní konstrukce, stavěných na podvozcích Škoda, Tatra, Walter, ale i firem německých, italských, anglických a amerických.
Za 2. světové války byl závod přebudován a v tomto období byly objekty rozšířeny v podstatě do současné rozlohy. Po válce bylo ustaveno krátce družstvo SEVKAR (Severočeská karosárna), v roce 1946 byla karosárna znárodněna a přičleněna k AZNP Mladá Boleslav. V této době byla v závodě poprvé zavedena linková výroba. Prvními vyráběným modelem byla Škoda 1101. V roce 1952 byla zahájena výroba vozů Škoda 1200 s celokovovou karoserií, na rozdíl od předchozích typů s dřevěným rámem.
Počínaje rokem 1954 vznikl samostatný Automobilový závod Vrchlabí, k němuž byla připojena Karosa v Chlumci nad Cidlinou. O rok později zde byla zahájena výroba vozu Škoda 1201 a v roce 1958 byl vrchlabský závod znovu přičleněn k AZNP Mladá Boleslav.
V následujících letech se Vrchlabí orientovalo na výrobu lehkých užitkových variant osobních automobilů Škoda a později menší série nejlépe vybavených automobilů Škoda. V šedesátých letech následoval ve výrobě typ Škoda 1202, dále Škoda 1203 a rozložené vozy Pick up pro Turecko. V této době byla také vybudována lisovna a probíhala rekonstrukce většiny výrobních provozů. Od poloviny 70. let se datuje spolupráce s podnikem v Mladé Boleslavi při ověřování výroby Škody 120 a luxusnějších verzí tohoto typu. Luxusnější verze stávajících modelů se přitom vyrábí ve Vrchlabí dodnes.
Koncem roku 1981 byl vyroben poslední vůz Škoda 1203 a tím byla ukončena etapa výroby užitkových vozů ve Vrchlabí, která trvala od roku 1946. V roce 1987 byla jako v prvním závodě podniku zahájena ověřovací výroba vozu Škoda Favorit a v roce 1990 Škoda Forman. V roce 1991 se stala Škoda Mladá Boleslav součástí koncernu Volkswagen a Vrchlabí zůstalo jedním z výrobních závodů Škoda, automobilová a.s. V této době se zde vyráběly akční modely Favorit a Forman a od září 1994 vozy Škoda Felicia, později přibyla Felicia Pick up a Fun.
V současné době závod zabezpečuje výrobu vozů Škoda Octavia Tour a Škoda Octavia.
JL, 2.6.2009
Za 2. světové války byl závod přebudován a v tomto období byly objekty rozšířeny v podstatě do současné rozlohy. Po válce bylo ustaveno krátce družstvo SEVKAR (Severočeská karosárna), v roce 1946 byla karosárna znárodněna a přičleněna k AZNP Mladá Boleslav. V této době byla v závodě poprvé zavedena linková výroba. Prvními vyráběným modelem byla Škoda 1101. V roce 1952 byla zahájena výroba vozů Škoda 1200 s celokovovou karoserií, na rozdíl od předchozích typů s dřevěným rámem.
Počínaje rokem 1954 vznikl samostatný Automobilový závod Vrchlabí, k němuž byla připojena Karosa v Chlumci nad Cidlinou. O rok později zde byla zahájena výroba vozu Škoda 1201 a v roce 1958 byl vrchlabský závod znovu přičleněn k AZNP Mladá Boleslav.
V následujících letech se Vrchlabí orientovalo na výrobu lehkých užitkových variant osobních automobilů Škoda a později menší série nejlépe vybavených automobilů Škoda. V šedesátých letech následoval ve výrobě typ Škoda 1202, dále Škoda 1203 a rozložené vozy Pick up pro Turecko. V této době byla také vybudována lisovna a probíhala rekonstrukce většiny výrobních provozů. Od poloviny 70. let se datuje spolupráce s podnikem v Mladé Boleslavi při ověřování výroby Škody 120 a luxusnějších verzí tohoto typu. Luxusnější verze stávajících modelů se přitom vyrábí ve Vrchlabí dodnes.
Koncem roku 1981 byl vyroben poslední vůz Škoda 1203 a tím byla ukončena etapa výroby užitkových vozů ve Vrchlabí, která trvala od roku 1946. V roce 1987 byla jako v prvním závodě podniku zahájena ověřovací výroba vozu Škoda Favorit a v roce 1990 Škoda Forman. V roce 1991 se stala Škoda Mladá Boleslav součástí koncernu Volkswagen a Vrchlabí zůstalo jedním z výrobních závodů Škoda, automobilová a.s. V této době se zde vyráběly akční modely Favorit a Forman a od září 1994 vozy Škoda Felicia, později přibyla Felicia Pick up a Fun.
V současné době závod zabezpečuje výrobu vozů Škoda Octavia Tour a Škoda Octavia.
JL, 2.6.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout