Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Stará závodní auta v centru Prahy

Přestože se o víkendu veškerá pozornost motoristické veřejnosti upírala k Legendám, tak přímo v centru Prahy se uskutečnila ještě jedna zajímavá výstava. V prostoru ČVUT v Konviktu byly vystaveny československé závodní automobily.

Kdo se o výstavě dozvěděl, ten mohl vidět závodní automobily od roku 1921 až po současnou Škodu Fabia R5, sbírající vavříny po celé Evropě. Předválečnou éru prezentoval závodní Walter WZ , který se čtyřválcem 1,5 litru dosahoval výkonu 17 k, což vzhledem k hmotnosti jen 800 kg umožňovalo rychlost až 100 km/h. Vůz měl pouze zadní brzdy, přední dostala pak pozdější dvoulitrová verze. Karosérie je postavena podle dokumentace včetně patřičné patiny, ale jinak byly při renovaci použity ve značné míře originální díly.

O pět let mladší byl závodní speciál Praga Picollo, vyrobený pouze ve třech kusech, ale mnohem zajímavější byla Praga Alfa Sport, s níž v roce 1931 vyhrál Jindřich Knapp závod 1000 mil československých, to znamená 1592,8 kilometrů. Se šestiválcem objemu 1,8 litru a výkonu 36 k dosáhl průměrné rychlosti 84 km/h.

Automobilovým závodům se věnovala také automobilka Tatra, jejíž tři automobily byly vystaveny. Jednak Tatra 602 Tatraplan Sport z roku 1949 se čtyřválcem boxer vzduchem chlazeným objemu 1952 cm³ a výkonu 62 kW při 4800/min. S prvním ze dvou exemplářů startoval Bruno Sojka na Velké ceně Brně, když svoji třídu vyhrál a celkově dojel druhý. Odpoledne skončil ve Velké ceně Brna, v jediném závodě F1, který se u nás jel, ve velké zahraniční konkurenci (Chiron, Farina, Cortese) na devátém místě. Právě ale Sojkovi se vůz stal osudným, když smrtelně havaroval v závodě do vrchu Ecce homo ve Šternberku. Druhý vůz poháněl vidlicový osmiválec.

Jen málokdo ví, že Tatra vyrobila i vůz formule 1 podle předpisů z padesátých let. Pod vedením Julia Mackerleho vznikly dva jednomístné vozy Tatra 607 Monopost se vzduchem chlazeným osmiválcem objemu 2,5 litru a s výkonem 140 kW při 7500 otáčkách za minutu. Motor byl umístěn za řidičem před zadní nápravou. Zvláštností bylo vzduchové chlazení, u závodních vozů naprosto ojedinělé. Při zkoušce maximální rychlosti na silnici Valašské Meziříčí – Hranice bylo dosaženo průměrného času na letmý kilometr oběma směry 17,31 sekund, což odpovídalo průměru 207,972 km/h. Tato rychlost nebyla nikdy překonána a je registrována jako československý národní rekord automobilů. Při neoficiálním měření dosáhla Tatra rychlosti 215 km/h.

Třetí Tatrou byla replika Tatry 603 B5, která v roce 1967 obsadila čtvrté a páté místo v závodě Marathon de la Route, který se jel na Nürburgringu a trval 84 hodin. Vidlicový osmiválec objemu 2,5 litru dosahoval výkonu 150 k.

Na výstavce byl ještě jeden zajímavý automobil, ale nikoliv československé výroby, ale se zajímavou historií a se vztahem k tehdejšímu Československu. Ten však představíme příště.


JL 14.6.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar