Smutný týden českého motorsportu
V letošním roce nás opustilo hned několik legend našeho automobilového sportu. Jan na podzim to byli mj.Svatopluk Kvaizar, Oldřich Horsák, Miloš Vodseďálek a na sklonku roku je následovali Václav Bervid, Zdeněk Ponec a Theodor Pištěk.
Václav Bervid
V noci na 3.prosince nás opustila jedna z nejvýznamnějších osobností českého motoristického sportu. Václav Bervid st. (*1939) byl výborným automobilovým závodníkem, ale ještě lepším manažerem a organizátorem.
Jako jezdec a manažer Škody se podílel na titulu mistra Evropy značek v závodech cestovních vozů v roce 1981. Poté jako manažer vedl posádku Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge do boje proti absolutní špičce s vozem BMW.
V okruhovém MR obsadil druhá místa v letech 1970, 1972 a 1978. Druhý skončil také ve vrchařském MR v letech 1971 a 1972. Stál u zrodu podniku Metalex, byl jeho prvním ředitelem. Byl také zakladatelem a ředitelem společnosti Bervid Sport Styling, specializované na stavbu závodních vozů. Jeho syn Václav byl rovněž špičkovým automobilovým závodníkem.
Petr Dufek
Zdeněk Ponec
Značka Renault byla v Československu dlouhé roky spojena se jménem Zdeněk Ponec. Automobilové soutěže měly pro něho neodolatelné kouzlo a od počátku šedesátých let minulého století se objevoval ve startovních listinách s vozem Renault 8.
Když se po okupaci Československa v roce 1968 zredukoval počet Francouzi zapůjčených “osmiček“ Gordini z pěti na dvě, stali se jejich provozovateli Vladimír Hubáček a Zdeněk Ponec. Ten později přesedlal na nový typ, Renault 12 Gordini, do kterého vedle něj usedal Oldřich Gottfried a Zdeněk Turek.
To už ale vykonával funkci generálního zástupce francouzské značky v ČSSR a jeho pracovní vytížení si nepadlo do oka s časem, který bylo potřeba věnovat přípravám na soutěže. Volant vyměnil za psací stůl.
Díky jeho neutuchajícímu nadšení pro rallye a jeho obratné diplomacii se v Československu postupně objevily Renault 5 Alpina, ex- tovární “pětka“ prý po Jeanu Ragnottim a nakonec Renault 5 Turbo, se kterými jezdil slušovický Leo Pavlík.
V pátek 5.prosince 2025 ve věku 86 let dojel pan Zdeněk Ponec svůj poslední závod. Čas od času si povzdechl, že už je tím věkem limitován, ale životní optimismus a zájem o vše, co má kola a voní benzínem, neztrácí.
(Na snímku vlevo s Václavem Blahnou a Lubislavem Hlávkou)
JF
Theodor Pištěk
S hlubokým zármutkem vzpomínáme na Theodora Pištěka – skvělého malíře, všestraného umělce, ale také vášnivého závodníka, který na Zbraslav–Jílovišti v roce 1962 dokázal zvítězit se svým Saabem 96, který vidíte na dochované fotografii ze startu.
Čest jeho památce.
Theodor Pištěk. 25. října 1932 Praha – 3. prosince 2025.
PR 5.12.2025
V noci na 3.prosince nás opustila jedna z nejvýznamnějších osobností českého motoristického sportu. Václav Bervid st. (*1939) byl výborným automobilovým závodníkem, ale ještě lepším manažerem a organizátorem.
Jako jezdec a manažer Škody se podílel na titulu mistra Evropy značek v závodech cestovních vozů v roce 1981. Poté jako manažer vedl posádku Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge do boje proti absolutní špičce s vozem BMW.
V okruhovém MR obsadil druhá místa v letech 1970, 1972 a 1978. Druhý skončil také ve vrchařském MR v letech 1971 a 1972. Stál u zrodu podniku Metalex, byl jeho prvním ředitelem. Byl také zakladatelem a ředitelem společnosti Bervid Sport Styling, specializované na stavbu závodních vozů. Jeho syn Václav byl rovněž špičkovým automobilovým závodníkem.
Petr Dufek
Zdeněk Ponec
Značka Renault byla v Československu dlouhé roky spojena se jménem Zdeněk Ponec. Automobilové soutěže měly pro něho neodolatelné kouzlo a od počátku šedesátých let minulého století se objevoval ve startovních listinách s vozem Renault 8.
Když se po okupaci Československa v roce 1968 zredukoval počet Francouzi zapůjčených “osmiček“ Gordini z pěti na dvě, stali se jejich provozovateli Vladimír Hubáček a Zdeněk Ponec. Ten později přesedlal na nový typ, Renault 12 Gordini, do kterého vedle něj usedal Oldřich Gottfried a Zdeněk Turek.
To už ale vykonával funkci generálního zástupce francouzské značky v ČSSR a jeho pracovní vytížení si nepadlo do oka s časem, který bylo potřeba věnovat přípravám na soutěže. Volant vyměnil za psací stůl.
Díky jeho neutuchajícímu nadšení pro rallye a jeho obratné diplomacii se v Československu postupně objevily Renault 5 Alpina, ex- tovární “pětka“ prý po Jeanu Ragnottim a nakonec Renault 5 Turbo, se kterými jezdil slušovický Leo Pavlík.
V pátek 5.prosince 2025 ve věku 86 let dojel pan Zdeněk Ponec svůj poslední závod. Čas od času si povzdechl, že už je tím věkem limitován, ale životní optimismus a zájem o vše, co má kola a voní benzínem, neztrácí.
(Na snímku vlevo s Václavem Blahnou a Lubislavem Hlávkou)
JF
Theodor Pištěk
S hlubokým zármutkem vzpomínáme na Theodora Pištěka – skvělého malíře, všestraného umělce, ale také vášnivého závodníka, který na Zbraslav–Jílovišti v roce 1962 dokázal zvítězit se svým Saabem 96, který vidíte na dochované fotografii ze startu.
Čest jeho památce.
Theodor Pištěk. 25. října 1932 Praha – 3. prosince 2025.
PR 5.12.2025
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout












