Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Slovácko patřilo veteránským krasavcům

Už čtyřicet let pořádají veteránisté z Uherského Hradiště akci s názvem Veteráni Moravským Slováckem. A protože se koná jednou za dva roky, tak se jel teprve dvacátý ročník. Na Slovácko jsme se vrátili po mnoha letech a nelitovali jsme.

Na krásné náměstí s kostelem Svatého Františka Xaverského, postaveného v letech 1670 až 1685, se sjelo na sedmdesát historických automobilů vyrobených do roku 1940, dvacítka motocyklů a dva hasičské automobily. Také počasí přálo, možná až příliš. Ale naštěstí slibované bouřky nedorazily.



Jak se říká nejlepší nakonec, tak tentokrát to bylo obráceně. Nejlepší na začátek, a to průjezd kolem zámku v Buchlovicích. Pak se pokračovalo do Bzence, naopak k zdevastovanému zámku, kde čekal na účastníky jeden z úkolů – hození matičky do soudku od piva. Tady se soutěž trošku „zpozdila“, a tak v druhé části přes Blatnici pod Svatým Antoníčkem se automobily „trousily“ v nepravidelných intervalech.



Ještě před závěrem v Kovozoo čekala prohlídka leteckého muzea v Kunovicích a pak přejezd přes Moravu po historickém nýtovaném mostě v Kostelanech. Byl postaven v roce 1914 zásluhou tehdejšího arcibiskupa Antonína Stojana, který jako poslanec ve vídeňském sněmu také prosadil urychlení regulace Moravy. V roce 1945 byla mostní konstrukce podminována německými vojsky a vyhozena do vzduchu, po válce byl most vyzvednut po původní polohy a rekonstruován.



Největší hvězdou mezi automobily byl jednoznačně Talbot Lago T26 GS z roku 1948 Františka a Roberta Kudelových. Pod kapotou se ukrývá vidlicový šestiválec objemu 4,5 litru a výkonu 145 kW. Karosérie pochází od francouzské firmy Figoni Falashi. Vůz byl renovován v Chropyňských strojírnách a na Concours d Elegance v Peble Beach získal ocenění Fist in Class a byl nominován na Best of Show.



Dalším nádherným automobilem byl šestnáctiválcový Cadillac s karosérií Fleetwood Body Company v Pensylvánii. Z objemu 7,4 litru poskytoval výkon 165 k a na sto kilometrů spotřeboval 33 litrů benzinu, Zapomenout nesmíme ani na Bugatti 57, s níž Vladislav Novák absolvoval týden předem 1000 mil československých a z dalších renovovaných vozů představil ještě Hispano Suiza. H6C.



Nejstaršími automobily byly z počátků motorismu například Ford T a Panhard Levassor 19 nebo Chenard Walcker, oba z roku 1912, šestiválcový Pontiac Bix Six (1926). Ze zajímavých jmenujme ještě například Morris 8 Tourer nebo Morris Minor, méně známe automobily Standard, Chevrolet Superior (1925), Peugeot 402. Z novějších ještě třeba zmínit krásný Bentley S1 Sport Salon. Pochopitelně startovalo mnoho řadu automobilů českých značek včetně Škody Superb.



Veteráni Moravským Slováckem se vydařily, a každý, kdo sledoval automobily a motocykly, ať jen tak náhodně nebo o akci věděl předem, viděl krásnou přehlídku motoristické historie. Tak zase za dva roky.





J.Lasík 24.8.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar