Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Slovácko patřilo veteránským krasavcům

Už čtyřicet let pořádají veteránisté z Uherského Hradiště akci s názvem Veteráni Moravským Slováckem. A protože se koná jednou za dva roky, tak se jel teprve dvacátý ročník. Na Slovácko jsme se vrátili po mnoha letech a nelitovali jsme.

Na krásné náměstí s kostelem Svatého Františka Xaverského, postaveného v letech 1670 až 1685, se sjelo na sedmdesát historických automobilů vyrobených do roku 1940, dvacítka motocyklů a dva hasičské automobily. Také počasí přálo, možná až příliš. Ale naštěstí slibované bouřky nedorazily.



Jak se říká nejlepší nakonec, tak tentokrát to bylo obráceně. Nejlepší na začátek, a to průjezd kolem zámku v Buchlovicích. Pak se pokračovalo do Bzence, naopak k zdevastovanému zámku, kde čekal na účastníky jeden z úkolů – hození matičky do soudku od piva. Tady se soutěž trošku „zpozdila“, a tak v druhé části přes Blatnici pod Svatým Antoníčkem se automobily „trousily“ v nepravidelných intervalech.



Ještě před závěrem v Kovozoo čekala prohlídka leteckého muzea v Kunovicích a pak přejezd přes Moravu po historickém nýtovaném mostě v Kostelanech. Byl postaven v roce 1914 zásluhou tehdejšího arcibiskupa Antonína Stojana, který jako poslanec ve vídeňském sněmu také prosadil urychlení regulace Moravy. V roce 1945 byla mostní konstrukce podminována německými vojsky a vyhozena do vzduchu, po válce byl most vyzvednut po původní polohy a rekonstruován.



Největší hvězdou mezi automobily byl jednoznačně Talbot Lago T26 GS z roku 1948 Františka a Roberta Kudelových. Pod kapotou se ukrývá vidlicový šestiválec objemu 4,5 litru a výkonu 145 kW. Karosérie pochází od francouzské firmy Figoni Falashi. Vůz byl renovován v Chropyňských strojírnách a na Concours d Elegance v Peble Beach získal ocenění Fist in Class a byl nominován na Best of Show.



Dalším nádherným automobilem byl šestnáctiválcový Cadillac s karosérií Fleetwood Body Company v Pensylvánii. Z objemu 7,4 litru poskytoval výkon 165 k a na sto kilometrů spotřeboval 33 litrů benzinu, Zapomenout nesmíme ani na Bugatti 57, s níž Vladislav Novák absolvoval týden předem 1000 mil československých a z dalších renovovaných vozů představil ještě Hispano Suiza. H6C.



Nejstaršími automobily byly z počátků motorismu například Ford T a Panhard Levassor 19 nebo Chenard Walcker, oba z roku 1912, šestiválcový Pontiac Bix Six (1926). Ze zajímavých jmenujme ještě například Morris 8 Tourer nebo Morris Minor, méně známe automobily Standard, Chevrolet Superior (1925), Peugeot 402. Z novějších ještě třeba zmínit krásný Bentley S1 Sport Salon. Pochopitelně startovalo mnoho řadu automobilů českých značek včetně Škody Superb.



Veteráni Moravským Slováckem se vydařily, a každý, kdo sledoval automobily a motocykly, ať jen tak náhodně nebo o akci věděl předem, viděl krásnou přehlídku motoristické historie. Tak zase za dva roky.





J.Lasík 24.8.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar