Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škodovky se představily na GP Old Timer na Nürburgringu

Při 44. ročníku Oldtimer Grand Prix na okruhu Nürburgring si ŠKODA AUTO připomněla své bohaté angažmá na poli motorsportu, trvající již 115 let. Divákům se předvedlo hned několik legendárních vozů ŠKODA 130 RS, celkem se setkání zúčastnilo 36 automobilů ŠKODA z různých dekád minulého století.

Před 115 lety dosáhl Narcis Podsedníček na stroji Laurin & Klement jako první motocyklista cíle závodu z Paříže do Berlína a položil tak základy mimořádně bohaté tradice motoristického sportu mladoboleslavské automobilky. ŠKODA si toto jubileum připomněla na Nürburgringu. Mezi desítkami unikátních závodních speciálů měly přední místo i dva vzácné vozy ze ŠKODA Muzea.

„ŠKODA 1100 OHC z roku 1957, která je skvělým příkladem českého inženýrského a konstruktérského umění, patří k výrazným milníkům ve 115leté historii našeho
motorsportu,“ říká vedoucí ŠKODA Muzea Andrea Frydlová. „Při vývoji dvoumístného závodního vozu měli konstruktéři volné ruce – a výsledkem je mimořádný stroj, který nadchne i dnes.“ To platí i o monopostu ŠKODA F3 z roku 1965. S podobným strojem vyhrál Miroslav Fousek v roce 1968 východoevropské mistrovství formule 3.

Raritní dvoumístný roadster ŠKODA 1100 OHC pohání podélně umístěný řadový čtyřválec se dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců, který z objemu 1.089 cm3 dává výkon 92 k, což znamená litrový výkon 85 k. Na druhou polovinu 50. let šlo o mimořádné parametry. Karoserie je vyrobena z velmi lehkého sklolaminátu, takže vůz váží pouhých 550 kg. To se podepsalo na razantním zrychlení i na maximální rychlosti až 200 km/h. První vítězství si vůz pilotovaný Miroslavem Fouskem připsal v roce 1958 na městském okruhu v Mladé Boleslavi, další úspěchy na sebe nedaly dlouho čekat.

Na Nürburgringu ale diváci ocenili i dynamické ukázky dalších výrazných vozů z nedávné historie automobilky ŠKODA. Sériové kupé ŠKODA 110 R, představené v roce 1970, patřilo k vozům snů Východního bloku. K zajímavostem dvoudveřového modelu vyráběného do roku 1976 patřila vedle pohonu zadních kol také sportovní sedadla, sportovní volant, tři přídavné budíky na přístrojové desce nebo bezrámová okna dveří.

ŠKODA 110 R se stala také základem pro oblíbené „Porsche Východu“, kupé ŠKODA 130 RS. Debut slavilo v roce 1975 a záhy si připsalo řadu cenných výsledků. Mezi nimi se skví prvenství na Rallye Monte Carlo 1977 ve skupině 2 do objemu 1,3 l. V celkové klasifikaci obsadili Blahna s Hlávkou dvanáctou příčku. V roce 1981 ŠKODA 130 RS získala zásluhou dvojice Zdeněk Vojtěch a Břetislava Enge titul v evropském okruhovém mistrovství. Divákům na Nürburgringu se představila jak okruhová, tak soutěžní verze s výkonem 130 k. Okruhová se zúčastnila mj. i závodů (od 8.55 h), rallyová pak oblíbené show „Slowly Sideways“.

Tam se diváci mohli těšit i na repliku unikátního kupé ŠKODA 200 RS, za jejímž volantem seděl sedminásobný mistr Německa v rallye Matthias Kahle. Předchůdce typu 130 RS vznikl v roce 1974, byl o 15 cm nižší a vinou brzké změny předpisů se zúčastnil jen několika závodů. I tak patří k nejvýraznějším sportovním vozům značky ŠKODA.

Pan Miroslav Lochman z firmy Milotec přivezl na Nürburgring soutěžní verzi Škody 120 S, kterou nedávno pečlivě renovoval pan Petr Daníček z Koberov u Železného Brodu. Originál budil pod hradem Nürburg zaslouženou pozornost.

Jako oficiální partner AvD Oldtimer Grand Prix nabídla ŠKODA prostřednictvím dovozce ŠKODA AUTO Deutschland návštěvníkům na okruhu Nürburgring i bohatý doprovodný program. V paddocku mohl diváci obdivovat automobilové skvosty z těsné blízkosti, ale i sami vyzkoušet své schopnosti třeba za volantem rallyových simulátorů.



PR + JL 16.8.2016
Foto Škoda Deutschland

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar