Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda před 72 roky v Le Mans

Speciály z Mladé Boleslavi se prestižních motoristických závodů účastní již 121 let. ŠKODA Sport, derivát „Tudoru“ přezdívaný pro nízkou hliníkovou karoserii „placka“, startoval v podniku 24 hodin Le Mans 1950. Letos se originální vůz vrátil na slavnou trať ve vrcholné formě při veteránské akci Le Mans Classic.

V roce 1946 zaujala ŠKODA moderně řešeným modelem 1101, pro typickou dvoudveřovou uzavřenou karoserii přezdívaným „Tudor“. K velké oblibě novinky i na zahraničních trzích přispěly také úspěchy v motoristickém sportu, od 2649 km dlouhé soutěže Raid Polski (1948) přes jihoamerickou rallye Montevideo – Melo – Montevideo po silniční okruh v belgickém Spa, kde trojice spolehlivých čtyřmístných „Tudorů“ ujela za 24 hodin plných 1972 km – a společně projela cílem.

Na Velké ceně Československa v Brně (1949) debutoval odvozený dvoumístný speciál ŠKODA Sport s řadou osvědčených komponentů sériových „Tudorů“ a celohliníkovou ručně vyráběnou pontonovou karoserií. Následovaly úpravy podle regulí již tehdy legendárního vytrvalostního závodu 24 h Le Mans. Na jeho start se tovární posádka Václav Bobek / Jaroslav Netušil postavila 24. června 1950, tehdy šlo o 18. ročník závodu na okruhu de la Sarthe.

Pro noční etapu byla ŠKODA Sport vybavena dvěma přídavnými světlomety, chlazení brzdových bubnů předních kol zlepšily otvory v přední masce, směrové stabilitě prospělo zvětšení rozvoru na 2150 mm při zachování příznivé hmotnosti 700 kg – včetně nářadí a náhradních dílů. Vodou chlazený čtyřválec 1089 cm3 s českou elektroinstalací PAL 12 V a diagonálními pneumatikami Barum dával i díky závodnímu palivu namíchanému z benzinu, etanolu a acetonu výkon 50 k (37 kW) při 5200 min-1. ŠKODA Sport dosahovala rychlosti až 140 km/h při nízké spotřebě asi 12 l na 100 km. Škodováci proto nemuseli tankovat tak často jako mnozí konkurenti.

Během prvních 13 hodin závodu v Le Mans se ŠKODA Sport posádky Bobek / Netušil probojovala na 2. místo v kategorii do 1100 cm3 a 5. pozici v celkovém hodnocení podle koeficientu výkonnosti. Rodící se senzaci bohužel ukončila sice drobná, ovšem v daných podmínkách neopravitelná technická závada. Ve 121. kole závodu praskla pojistka ojničního čepu. Posádka směla podle regulí použít pouze náhradní součástky a nářadí, které měla na palubě… Mladoboleslavští věřili

v satisfakci, napřesrok zvažovali nasazení dvojice modernizovaných speciálů Sport. Vyhrocená politická situace období „studené války“ však další start vozů ŠKODA na slavné čtyřiadvacetihodinovce neumožnila. Červen 1950 tak znamenal poslední start českého vozu s českou posádkou ve 24 h Le Mans.


Škoda 8.7.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2022 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar