Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Alcar - Bezpečná kola pro radost

Škoda na výstavě Techno Classica 2018:

Na 30. ročníku Techno Classica v německém Essenu představí ŠKODA AUTO ve dnech 21. až 25. března řadu unikátních vozů, které formovaly její 123letou historii. Vedle modelů se zvýšenou průchodností terénem půjde o zástupce třídy luxusních vozů, výrazné milníky na poli motorsportu i ve výrobě otevřených modelů.

Dominantou expozice budou vozy, které lze zařadit jako historické předchůdce dnešní kategorie SUV. ŠKODA AUTO má v této oblasti velké zkušenosti, zejména ve stavbě vozidel se zvýšenou průchodností terénem a konstrukční robustností. To je případ všestranného vozu TREKKA, který vznikal v letech 1966 až 1972 na Novém Zélandu na bázi vozu ŠKODA OCTAVIA a s rozsáhlým využitím jeho technických skupin, včetně motoru, převodovky či náprav. TREKKA se dodávala s některou z prakticky řešených dvou- až osmimístných karoserií, díky malým převisům a solidní světlé výšce si dobře vedla i v terénu, ačkoli disponovala jen pohonem zadních kol.

Na bázi úspěšného modelu ŠKODA 1101 TUDOR vznikl v roce 1947 otevřený vojenský vůz s účelně střiženou karoserií, vybavenou mimo jiné i sklopným čelním sklem a plátěnou stahovací střechou. Verze ŠKODA 1101 VO (a později P) sloužily armádě a bezpečnostních složkách. V roce 1952 debutovala ŠKODA 973 „Babeta“. Jen 3,5 metru dlouhý terénní vůz se vyznačoval přiřaditelným pohonem předních kol a extrémně dobrou průchodností terénem. Zvládal 58procentní stoupání, překonával překážky vysoké 25 centimetrů a nezastavily ho ani 60 cm hluboké brody, do paměti veřejnosti se zapsal účinkováním v hudebním filmu Kdyby tisíc klarinetů.

Zábavu v terénu evokuje ŠKODA BUGGY typ 736, která na počátku 70. let vystihla módní trend lehkých « plážových » vozidel. Na podvozku modelu ŠKODA 100/110 se čtyřválcovým motorem o objemu 1,1 litru a výkonu 53 k vzniklo v letech 1972 až 1975 pět návrhů nevšední buggy – jeden ve vývojovém oddělení automobilky, čtyři další v jejím odborném učilišti.

Vstup do segmentu SUV zahájila ŠKODA AUTO v březnu 2005, když na ženevském autosalonu představila atraktivní studii YETI, v září téhož roku pak na autosalonu ve Frankfurtu následovalo otevřené provedení ŠKODA YETI CABRIO - zářivě oranžová studie s odnímatelnou pevnou střechou nad předními sedadly a stahovací plátěnou střechou nad druhou řadou sedadel.

Vedle předchůdců segmentu SUV si ŠKODA AUTO na výstavě Techno Classica připomene i 60. výročí od zahájení sériové výroby nadčasově elegantního 2+2místného roadsteru ŠKODA 450, který začal sjíždět z výrobní linky v závodě v Kvasinách v červnu 1958.

V Essenu ale nechybí ani zástupci úspěchů značky ŠKODA na poli motorsportu. Konkrétně ŠKODA 120S Rallye z roku 1971. Původní objem čtyřválce 1173 cm3 ŠKODA později zvětšila na 1286 cm3, aby co nejlépe využila zařazení ve třídě do 1,3 litru. Tím už speciál 120S Rallye o výkonu 120 k připravil půdu pro sportovní kupé 130 RS. Okruhové speciály zastupuje ŠKODA FAVORIT 136 L/H – vůz z roku 1992 se sníženým podvozkem a motorem 1,5 litru o výkonu 135 k startoval v okruhovém poháru Veedol na Nürburgringu.

Bohatou historii výroby luxusních vozů značky ŠKODA ilustruje v Essenu ŠKODA 645, která se veřejnosti představila poprvé na autosalonu v Praze v roce 1929. Pod kapotou pracoval šestiválec o objemu 2,5 litru, jenž podával výkon 45 koňských sil a umožnil vozu dosáhnout rychlosti až 90 km/h. Jako nová vlajková loď značky ŠKODA se v roce 1934 představila moderní ŠKODA 640 SUPERB. Ta měla tehdy inovativní šasi s centrální nosnou rourou a nezávislým zavěšením kol.

Expozice ŠKODA AUTO ukáže i průběh renovace historických automobilů, a to na příkladu vozu ŠKODA POPULAR z roku 1937, vystaveného v působivém dioramatu.


škoda 21.3.2018

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2018 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar