Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

DS3 Crossback
 

Škoda Octavia slaví šedesáté narozeniny

ŠKODA OCTAVIA slaví šedesáté výročí od počátku výroby. První kusy této legendární modelové řady sjely z výrobní linky v závodě v Mladé Boleslavi na začátku roku 1959. v polovině devadesátých let navázaly na oblíbený kompaktní model první vozy OCTAVIA nové generace.

Zvučný název „OCTAVIA“ obohatil nabídku modelů značky ŠKODA poprvé před 60 lety. Skutečnost, že název modelu je odvozen z latinského výrazu „octavia“, nebyla náhoda. Znamená totiž osmá a tehdy se u tohoto tehdy nového modelu jednalo o osmý model značky ŠKODA vzniklý po druhé světové válce. Označoval také osmý model značky ŠKODA s moderním nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu z roku 1933. Již za dva měsíce proběhne světová premiéra čtvrté generace bestselleru značky ŠKODA.

První dvoudveřové automobily ŠKODA OCTAVIA začaly z výrobní linky hlavního závodu v Mladé Boleslavi sjíždět v lednu 1959, nejprve ještě po boku svých předchůdců Š 440 a Š 445. Pod kapotou byl spolehlivý řadový čtyřdobý čtyřválcový motor o objemu 1,1 l s výkonem 29,4 kW (40 k), který přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola. Maximální rychlost činila 110 km/h, spotřeba činila 7,7 l/100 km.

Vůz zaujal atraktivními tvary a jízdními vlastnostmi. Technické novinky, mezi které patřily vinuté pružiny a zkrutný stabilizátor přední nápravy, přinesly vozu OCTAVIA vyšší úroveň komfortu a ovladatelnosti. Během roku 1959 posílily bezpečnost vozu také asymetrické hlavní světlomety. ŠKODA představila v roce 1959 také výkonnější variantu OCTAVIA SUPER s motorem
o objemu 1,2 l s výkonem 33 kW (45 k). Vozy modelové řady OCTAVIA se rychle staly velmi žádané v Československu i v zahraničí.

Na autosalonu v Ženevě měla 10. března 1960 premiéru sportovní verze ŠKODA OCTAVIA Touring Sport (TS) s výkonem zvýšeným na 37 kW (50 k). ŠKODA požádala Mezinárodní automobilovou federaci FIA o homologaci vozu TS pro závody a rallye ve skupině neupravených cestovních vozů. Tím se otevřela cesta k nasazení dvoudveřového vozu s maximální rychlostí 130 km/h v motorsportu. Vedle vítězství ve své třídě v letech 1961, 1962 a 1963 se podařil vozu OCTAVIA TS hattrick při Rallye MONTE CARLO.

Dne 11. září 1960 představila ŠKODA v Brně poprvé vůz OCTAVIA COMBI s dvoudílným, horizontálně děleným víkem zavazadlového prostoru. Navzdory kompaktním rozměrům nabízel vůz po obsazení pěti osobami zavazadlový prostor o základní délce 965 mm a objemu 690 l (měřeno po strop). Po sklopení opěradel zadních sedadel bylo možné naložit až 1 050 l nákladu.

Dvoudveřový sedan byl vyráběn do roku 1964. Poslední vůz sjel z výrobní linky v Mladé Boleslavi dubna 1964, aby uvolnil místo zcela nové modelové řadě vozů ŠKODA 1000/1100 MB se samonosnou karoserií a motorem vzadu. Poslední vůz OCTAVIA COMBI opustil závod v Kvasinách 21. prosince 1971. V období 1959 až 1971 tak vzniklo celkem 360 000 vozů ŠKODA OCTAVIA, včetně více než 54 000 vozů OCTAVIA COMBI.

Robustní a spolehlivý model OCTAVIA se v roce 1966 také stal základem prvního automobilu vyráběného na Novém Zélandě s názvem Trekka, vyvinutého v těsné spolupráci s mladoboleslavskou automobilkou. Jeho základ tvořil zkrácený podvozek vozu OCTAVIA SUPER. Víceúčelový a oblíbený vůz TREKKA patří k předchůdcům současných vozidel SUV značky ŠKODA.

OCTAVIA se stala pro automobilku ŠKODA doslova synonymem ještě před představením prvního modelu OCTAVIA nové generace. V roce 1992, krátce po začlenění značky ŠKODA do koncernu Volkswagen, byl zahájen vývoj zcela nového modelu, který se vrátil právě k legendárnímu typovému označení OCTAVIA. Na nové podvozkové platformě vznikla v týmu šéfdesignéra Dirka van Braeckela karoserie s nezaměnitelným designem. Do listopadu 2010 vzniklo 970 000 vozů v karosářské verzi liftback a více než 470 000 vozů OCTAVIA COMBI první generace.

Tento úspěch překonalo 1,6 milionu vozů karosářské verze liftback a 900 000 vozů ve verzi kombi druhé generace vozu ŠKODA OCTAVIA, vyráběné v období 2004 až 2013. Kromě ještě vyšší užitné hodnoty přinesla řadu novinek, například zážehové motory s přímým vstřikem paliva či samočinnou dvouspojkovou převodovku DSG. K pilířům současné nabídky značky ŠKODA patří třetí generace vozu OCTAVIA, vyráběná od listopadu 2012 a v únoru 2017 výrazně modernizovaná. Rozhodlo se pro ni již přes 2,5 milionu zákazníků.



Škoda 24.9.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar