Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia slaví padesátiny

Nejúspěšnější současný model Škoda Octavia slaví přesně padesát let od vzniku prvního vozu s tímto názvem. Ten nabíhal na linku v lednu 1959. Octavia vznikla vlastně modernizací dosud vyráběného typu Š 440 – Spartak.

Vzhledově se lišila méně členitou maskou chladiče a novou přístrojovou deskou. Méně nápadnou změnou byla úprava předních podběhů, vynucená použitím přední nápravy odlišné konstrukce – lichoběžníkové. Základní rozměry, výkony a hmotnosti se v porovnání s typem 440 prakticky nezměnily, až na rozchod předních kol, který se vpředu snížil na 1200 mm, a také zkrácený rozvor 2390 mm.
„Náš nový typ osobního automobilu dostal také nové jméno. Bude se jmenovat Škoda Octavia, protože to je osmý typ našeho znárodněného průmyslu,“ uvedl tehdejší podnikový časopis Ventil ve svém vydání ze dne 6. ledna 1959.
Číselné označení nadobro vyměnil slovní název. Z vozu Škoda 440 se stala Octavia, ze Škody 445 Octavia Super a ze Škody 450 Felicia. Změna však nespočívala pouze v názvu a drobné úpravě přední masky. V roce 1959 předělali konstruktéři mladoboleslavské automobilky všem osobním vozům Škoda přední nápravu. Dostala místo listového pera vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči pérování. Šlo o zásadní změnu. „Byly nachystány také vinuté pružiny pro zadní nápravu, ale toto řešení se neosvědčilo a tak tam zůstala listová péra,“ doplnil Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu společnosti Škoda Auto.
První modernizací prošel vůz v roce 1961, kdy zvýšením komprese na 7,5 vzrostl výkon na 31 kW (42 k) při 4500/min. V této podobě se prakticky udržela ve výrobě do roku 1964, kdy ji vystřídala Škoda 1000 MB. Od základního typu byly odvozeny ještě sportovnější verze Touring Sport (TS) s motorem z Felicie o výkonu 50 k. Vzhledově se lišila mj. maskou použitou rovněž z Felicie.
V roce 1959 podnikl s Octavii svoji poslední dálkovou jízdu F.A.Elstner. Přes Polsko projel do Moskvy, dále do jižních oblastí bývalého Sovětského svazu a přes Ukrajinu, Rumunsko a Maďarsko zpět. Za dva měsíce ujel přes 14 tisíc kilometrů.
Vozy Škoda Octavia se také úspěšně účastnily automobilových závodů. Za zmínku stojí Tour d Europe, která vedle nejen napříč Evropou, ale také severní Afrikou nebo slavnou Rallye Monte Carlo. Pro sportovní účely měly zvýšený výkon na 55 k a drobné úpravy podvozků. V RMC 1960 obsadili dvojice Vidner – Mansfeld a Fousek – Horská druhé a třetí místo ve třídě, o rok později dojel Fin Keinanen šestý absolutně. V roce 1963 skončili Bobek s Hnatevičem třetí v Rallye Vltava a v Tour d Europe pak Vidner se Staňkem pátí atd.
V novodobé historii po roce 1989 bylo jméno znovu vzkříšeno a modelová řada Octavia se stala prvním automobilem vyvinutým ve vlastní režii poté, co se Škoda stala součástí koncernu VW. Přípravné práce začaly již v roce 1992, kdy vznikla studie. Veřejnosti se Octavia představila v roce 1996, o dva roky později přišla verze Combi a později také 4x4.

TypOctaviaOctavia SuperOctavia TS
Rok výroby1959-641959-641960-64
Objem108912211089
Výkon29(40)/450033(45)/420036(50)/5500
Výkon (1)31(42)/450034(47)/4500-
Toč.moment68/280084/250074/3500
Toč.moment (1)73,5/300085,3/3000-
Rychlost110115128
Rychlost(1)115118-
Spotřeba7,77,79,0
Rozměry4065 x 1600 x 1430
Rozvor kol2390
Rozchod kol1200/1250
Hmotnost poh./užitečná920/1270



Pozn. Objem – cm³, výkon – kW(k)/min, toč.moment – Nm/min, rychlost – km/h, spotřeba – l/100 km, rozměry – mm, hmotnost – kg, údaje (1) platí pro verze od roku 1961


Jindřich Lasík, 4.2.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar