Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Octavia se vrátila do Monte Carla

V letošním roce slaví Škoda Octavia padesát let, a tak neí divu, že tři vozy postavily na start 15. ročníku AvD Histo Rallye Monte Carlo, které se jezdí pravidelně koncem ledna z německého Hanau do Monte Carlo. Spojení značky Škoda a Rallye Monte Carla má bohatou tradic,

Žádný jiný ze současných výrobců se nemůže pochlubit tak bohatou historií ve vztahu k Rallye Monte Carlo. Podle Škoda Deutschland se měl už v druhém ročníku v roce 1912 objevit na startu Alexander Kolowrat s vozem Laurin&Klement. Nám se zatím nic takového zjistit nepodařilo. Jisté však, je, že v 30. letech několikrát vyrazily na trať vozy Škoda Popular. Na počest druhého místa dvojice Pohl a Hausmann vyrobila škodovka speciální model Popular Sport Monte Carlo.
V roce 1960 se slavné soutěže zúčastnily tři tovární posádky ve složení Vidner – Mansfeld, Fousek – Horsák a Netušil – Bobek. Příliš se jim však nedařilo a tak čest zachránili druhým místem Norové Gjolber a Martinsen na druhém místě (celkově 21.). V následujících třech letech vítězily pravidelně ve své třídě. Finská dvojice Esko Keinänen a Rainer Eklund obsadila o rok později se sériovou Octavií TS první místo ve třídě a šesté celkové v konkurenci 301 posádek, které se dostavily na start. Do cíle v Monte Carla jich doklouzalo na ledu a sněhu jen 155.
V roce 1962 se na start postavilo 352 automobilů včetně patnácti Octavií TS z různých evropských zemí. Vedle zří českých (Fousek – Vidner, V.Bobek – Rieger, Horsák – J.Bobek) startovalo ještě pět norských posádek, tři finské, tři dánské a po jedné ze Švédska, Polska a Rakouska.
Opět vyhrál Keinänen třídu do 1300 cm³ před třemi vozy Alfa Romeo, za nimiž skončilo dalších dvanáct Octavií. Tím dokázaly svoji spolehlivost, i když to s průměrem 55 až 59 km/h neměly ve francouzských horách proti silnějším automobilům GT vůbec lehké.
Poslední vítězství s Octavií TS získal v roce 1963 Nor Gjoberg. Po čtyřiceti letech tento úspěch zopakoval Mattias Kahle, ovšem při AvD Historic Monte Carlo, když v roce 2006 vyhrál svoji třídu a v roce 2008 se stal celkovým vítězem. A také letos byl nejlepší.
Na startu takřka dva tisíce kilometrů dlouhé jízdě pravidelnosti se objevily tři vozy Škoda Octavie s posádkami Malte Raddatz a Bernhard Dorn (Octavia Combi 1961), Peter a Andrea Sudeck (Octravia 1963) a Mattias Kahle a Peter Göbel). Také po padesáti letech prokázaly svoji spolehlivost a všechny dorazily do cíle.
Rozhodnutí o vítězi padlo ve 27 zkouškách pravidelnosti, které soutěžní jezdec a několikanásobný německý šampion Matthias Kahle zvládl nejlépe a od začátku patřil mezi nejlepší.
„Náskok pěti sekund je dostatečně velký, prohlásil před poslední etapou optimisticky Peter Göbel a vítězství si už nenechali vzít. „Sportovní a solidní automobil jako je Octavia a dobrý spolujezdec jsou zárukou úspěchu. Ale potřebujete k tomu také kousek štěstí“, prohlásil v cíli Matthias Kahle, jehož úspěšná Octavia bude vystavena na Techno Classica v Essenu začátkem dubna.


Jindřich Lasík, 23.2.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar