Škoda Hispano Suiza slaví 85. narozeniny
Přesně před 85 lety poprvé sjel z pásu automobil s logem Škoda. Luxusní limuzína ŠKODA–Hispano Suiza byla prvním automobilem s nezaměnitelnou značkou české automobilky. První exemplář převzal 10. května 1926 československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.
Do roku 1929 bylo celkem vyrobeno pouhých 100 kusů této luxusní limuzíny, když licenci zakoupil plzeňský průmyslový koncern už v roce 1924 – tedy ještě před fúzí s automobilkou Laurin & Klement – od původně španělské firmy Hispano-Suiza. To vysvětluje druhé jméno v označení vozu. Na jaře 1925 byla
zahájena výroba vozu, v květnu 1926 byl dokončen první vůz. Design byl dílem předních karosáren té doby – firem Brožík, Jech a později i Laurin & Klement.
Každý vůz Škoda Hispano Suiza 25/100 KS byl vyroben na zakázku dle přání zákazníka, takže byl originál. V závislosti na výbavě vážil jeden exemplář až 2.700 kilogramů. Vůz dosahoval rychlosti až 140 km/h.
Dalšími zákazníky a majiteli vozu byli mimo jiné tehdejší premiér Antonín Švehla a významní průmyslníci a šlechtici z Československa a ze zahraničí. Luxusní výbavě vozu Škoda-Hispano Suiza odpovídala také jeho cena. Začínala na 190 000 korunách a představovala několikanásobek ceny ostatních vozů na trhu. V závislosti na konkrétní výbavě mohla cena vzrůst až na čtvrt milionu korun. Kancelář prezidenta republiky zaplatila za první exemplář dokonce 280 000 korun. Pro porovnání: malá ŠKODA 422 stála 38 000, velká limuzína ŠKODA 860 zhruba 120 000 korun.
Výrobce tehdy vůz charakterizoval slovy: „Škoda Hispano Suiza je vůz přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů.“
O současný stav unikátního automobilu se zasloužil především pan Petr Skuhravý, který jej nechal zrenovovat za pomoci mj. Maestra Václava Zapadlíka, Ladislava Nováka z Uherského Hradiště, manželů Rekových a dalších významných veteránistů.
JL, 11.5.2011
zahájena výroba vozu, v květnu 1926 byl dokončen první vůz. Design byl dílem předních karosáren té doby – firem Brožík, Jech a později i Laurin & Klement.
Každý vůz Škoda Hispano Suiza 25/100 KS byl vyroben na zakázku dle přání zákazníka, takže byl originál. V závislosti na výbavě vážil jeden exemplář až 2.700 kilogramů. Vůz dosahoval rychlosti až 140 km/h.
Dalšími zákazníky a majiteli vozu byli mimo jiné tehdejší premiér Antonín Švehla a významní průmyslníci a šlechtici z Československa a ze zahraničí. Luxusní výbavě vozu Škoda-Hispano Suiza odpovídala také jeho cena. Začínala na 190 000 korunách a představovala několikanásobek ceny ostatních vozů na trhu. V závislosti na konkrétní výbavě mohla cena vzrůst až na čtvrt milionu korun. Kancelář prezidenta republiky zaplatila za první exemplář dokonce 280 000 korun. Pro porovnání: malá ŠKODA 422 stála 38 000, velká limuzína ŠKODA 860 zhruba 120 000 korun.
Výrobce tehdy vůz charakterizoval slovy: „Škoda Hispano Suiza je vůz přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů.“
O současný stav unikátního automobilu se zasloužil především pan Petr Skuhravý, který jej nechal zrenovovat za pomoci mj. Maestra Václava Zapadlíka, Ladislava Nováka z Uherského Hradiště, manželů Rekových a dalších významných veteránistů.
JL, 11.5.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout