Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Favorit - 30 let od světové premiéry

Před 30 lety vstoupila automobilka Škoda do nové epochy. Moderně řešený hatchback Favorit se poprvé představil strojírenském veletrhu v Brně ve středu 16. září 1987, moderním pojetím byl plně srovnatelný se západní konkurencí ve třídě. Zazářil také na závodních tratích a odstartoval dynamický rozvoj značky ŠKODA.

„Model FAVORIT položil základy nové éry automobilky ŠKODA. Ačkoli vznikal v nelehkých podmínkách, podařilo se týmu zapálených a nadšených konstruktérů vytvořit vůz, který se mohl plně měřit s tehdejší západní konkurencí,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva ŠKODA AUTO. „Právě progresivní koncepce vozu FAVORIT spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku ŠKODA ucházel koncern Volkswagen.“

Projekt nového osobního vozu s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartovalo rozhodnutí československé vlády v prosinci 1982, termíny realizace byly šibeniční: vývoj dokončit během dvou a půl roku (do 30. června 1985), výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu Ing. Petr Hrdlička, CSc. kolem sebe shromáždil vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky a společně se pustili do úkolu, jehož výsledek umožnil automobilce ŠKODA v pozdější době bezprecedentní rozvoj.



Design by Bertone


Významnou roli pro přijetí nového vozu hrál jeho design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení. Převedení designu do podoby sériově vyráběného automobilu měl na starosti tým mladoboleslavské automobilky, který odvedl špičkovou práci. Proti karoserii předchůdce s motorem vzadu (ŠKODA 120) se snížil počet výlisků ze 405 na pouhých 227, o 40 mm kratší FAVORIT přitom nabídl o 85 mm delší interiér a větší objem zavazadlového prostoru. ŠKODA FAVORIT se stala plnohodnotným rodinným vozem, a to bylo připraveno ještě větší odvozené kombi FORMAN.



Široká mezinárodní spolupráce

Tým značky ŠKODA úzce spolupracoval s Ústavem pro výzkum motorových vozidel v Praze (ÚVMV), kde se například prováděly simulované jízdní zkoušky - během týdne zde dokázali vytvořit zatížení odpovídající 100 000 km. Prototypy pak v reálu musely obstát na trati dlouhé čtvrt milionu kilometrů. Došlo také na testy v hornatém alpském terénu a teplém klimatu Riviéry, brzdy se prověřovaly na rakouských vysokohorských silnicích u Grossglockneru a Turacherhöhe. Odborníci kooperovali i s řadou renomovaných zahraničních odborníků, specialisté Porsche řešili mimo jiné funkčnost uložení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru. Ve finální fázi vývoje vozu ŠKODA FAVORIT se uskutečnily dynamické zkoušky na polygonu firmy Porsche ve Weissachu.

Velká pozornost byla věnována „srdci“ nového modelu – šlo o osvědčený čtyřválec OHV o zdvihovém objemu 1289 cm3 o výkonu 46 či 43 kW, vybaveného karburátorem, nebo později vstřikováním paliva. Splnění nových emisních předpisů i vysokých nároků na životnost si vyžádalo použití odolnějších materiálů ventilových sedel, pístů s ocelovými jádry, kvalitnějších vložek válců, ale i vyztužení bloku motoru, aplikaci kaleného klikového hřídele a řadu dalších úprav.


Ostře sledovaná premiéra

Oficiální světový debut osobního automobilu ŠKODA FAVORIT se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kam se za novinkou vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce řady FAVORIT v srpnu 1988. První automobily FAVORIT 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs (výběhová ŠKODA 120 L stála 65 630 Kčs), při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun.


Modernizovaný FAVORIT


Po listopadu 1989 bylo s přechodem k tržnímu hospodářství zřejmé, že dlouhodobou konkurenceschopnost automobilce ŠKODA zajistí jen vstup silného zahraničního partnera. Náročná jednání byla úspěšně završena na jaře 1991 a ŠKODA se stala členem skupiny Volkswagen. Vůz ŠKODA FAVORIT, jeden z mála moderně řešených nelicenčních osobních automobilů zemí bývalého tzv. Východního bloku, představoval solidní základ, průběžně zhodnocovaný zvyšováním kvality, technické i estetické úrovně. První realizovaná úprava vzhledu proběhla v roce 1991, kdy se asymetricky umístěné logo na masce chladiče posunulo doprostřed. Výraznější facelift z ledna 1993 se vryl do paměti veřejnosti působivou reklamní kampaní s 548 vlaječkami, umístěnými na místech vozu, jichž se provedené změny týkaly.
Modelová řada FAVORIT dokázala díky postupně realizovaným úpravám držet krok s rostoucími nároky zákazníků na bezpečnost, komfort i vzhled. Úspěch měla i na nejnáročnějších trzích, například odbyt v Německu meziročně (1990 / 1991) vzrostl téměř na dvojnásobek. Prodej vozů ŠKODA FAVORIT a kombi FORMAN podpořily i akční verze s rozšířenou výbavou, např. Sport Line, Black Line, Marathon či Excellent. Mezi srpnem 1987 a zářím 1994 vzniklo 783 168 vozů ŠKODA FAVORIT, společně s kombi FORMAN a užitkovými deriváty včetně typu PICK-UP se celkem vyrobilo 1 077 126 vozů. Štafetu poté přebrala ŠKODA FELICIA/FELICIA COMBI.



Motorsport: FAVORIT

Nová ŠKODA FAVORIT vstoupila do mistrovství světa v automobilových soutěžích na sklonku roku 1989 a rychle navázala na velké úspěchy mladoboleslavských vozů s pohonem zadních kol. V roce 1990 startovala ŠKODA FAVORIT ve vybraných podnicích Mistrovství světa, Evropy a Československa v rally. Angažmá týmu ŠKODA Motorsport se postupně rozšiřovalo, takže v roce 1994 již vůz FAVORIT absolvoval všechny soutěže seriálu MS. Největších úspěchů dosáhl na trati nejstarší a nejslavnější automobilové soutěže světa, Rallye Monte Carlo. Sehraný tandem Sibera / Gross s vozem FAVORIT 136 L dokázal vyhrát svoji třídu čtyřikrát v řadě (1991 – 1994). V roce 1994 získala ŠKODA FAVORIT celkové vítězství ve světovém poháru FIA Formule 2 pro vozy s motorem do 2000 cm3 a poháněnou jednou nápravou. S Favority tehdy „za fabriku“ startovali také Emil Triner, Jindřich Štolfa a Vladimír Berger, který byl prvním pilotem Favoritu, kdy se zúčastnil vybraných podniků domácího šampionátu v roli předjezdce. A vlastně tak „naučil“ soutěžní Favorit jezdit. První soukromý soutěžní Favorit postavil Jan Trajbold se syny Honzou a Ríšou.


ŠKODA AUTO si výročí vzniku významné řady FAVORIT připomene mimo jiné mimořádnou výstavou unikátních dokumentů a prototypů ve ŠKODA Muzeum v Mladé Boleslavi, nebo moderovaným setkáním s předními osobnostmi, které stály u zrodu automobilu, jenž pro značku ŠKODA znamenal nakročení do nové etapy dynamického rozvoje (26. září od 17:30 ve ŠKODA Muzeu).



Škoda 19.9.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar