Škoda Auto - výroční zpráva z roku 1908
Dne 30. dubna 1908 u příležitosti první valné hromady vydala společnost Laurin&Klement první výroční zprávu. Letošní zpráva za rok 2007 se tak stala jubilejní v existenci dnes největší české automobilky.
Vydání výroční zprávy roku 1908 bylo povinností automobilového a motocyklového výrobce plynoucí z transformace firmy Laurin&Klement na akciovou společnost v roce 1907. Mezi nejdůležitějšími finančními ukazateli firma vykazuje čistý zisk před zdaněním ve výši 220.887,07 Korun.
Od současné výroční zprávy se původní liší především rozsahem. Původních 12 stran bylo v průběhu století rozšířeno na dnešních 174. Co do obsahu však zůstává popis společnosti, její činnosti a finanční výkaznictví, tehdy ve formě sice podvojného, ale oproti dnešku výrazně zjednodušeného účetnictví.
„Odbyt výrobků našich utvářil se v roce tomto velmi příznivě, neboť prodali jsme vozů a motorových kol v celkovém fakturovaném obnosu K 2.089.252,67; při tom jest zejména na to ohled bráti, že prodej náš uskutečnil se z převážné části v cizozemsku, kde čeliti jsme musili konkurenci automobilních továren dávno zavedených. Tyto úspěchy dlužno přičísti kromě jakosti našich výrobků též účastenství našemu na výstavách automobilů v Lipsku, v Paříži, v Berlíně a v Petrohradě, jakož i našim výhodným zastoupením v Německu, v Italii, v Anglii a v Rusku,“ uvádí výroční zpráva z roku 1908.
Nechybí zpráva auditora. Jako revizoři účtů jsou podepsáni Alois Hecht, prokurista zemské banky v Praze, a Jan Kryšpín, ředitel městské spořitelny v Mladé Boleslavi. Platila také povinnost zprávu zveřejnit k dispozici externím subjektům.
Liší se absolutní ukazatele doby.
Dělník si v roce 1907 vydělal přibližně 1 K/hodinu
Nejlevnější model Laurin&Klement typ A přišel na 3600 Korun
luxusní E na zhruba 15000 Korun
Modelová řada čítala osm různých vozů včetně omnibusů (tehdejší alternativa autobusu). Prakticky byl ale každý vůz originál.
JL, 30.4.2008
Od současné výroční zprávy se původní liší především rozsahem. Původních 12 stran bylo v průběhu století rozšířeno na dnešních 174. Co do obsahu však zůstává popis společnosti, její činnosti a finanční výkaznictví, tehdy ve formě sice podvojného, ale oproti dnešku výrazně zjednodušeného účetnictví.
„Odbyt výrobků našich utvářil se v roce tomto velmi příznivě, neboť prodali jsme vozů a motorových kol v celkovém fakturovaném obnosu K 2.089.252,67; při tom jest zejména na to ohled bráti, že prodej náš uskutečnil se z převážné části v cizozemsku, kde čeliti jsme musili konkurenci automobilních továren dávno zavedených. Tyto úspěchy dlužno přičísti kromě jakosti našich výrobků též účastenství našemu na výstavách automobilů v Lipsku, v Paříži, v Berlíně a v Petrohradě, jakož i našim výhodným zastoupením v Německu, v Italii, v Anglii a v Rusku,“ uvádí výroční zpráva z roku 1908.
Nechybí zpráva auditora. Jako revizoři účtů jsou podepsáni Alois Hecht, prokurista zemské banky v Praze, a Jan Kryšpín, ředitel městské spořitelny v Mladé Boleslavi. Platila také povinnost zprávu zveřejnit k dispozici externím subjektům.
Liší se absolutní ukazatele doby.
Dělník si v roce 1907 vydělal přibližně 1 K/hodinu
Nejlevnější model Laurin&Klement typ A přišel na 3600 Korun
luxusní E na zhruba 15000 Korun
Modelová řada čítala osm různých vozů včetně omnibusů (tehdejší alternativa autobusu). Prakticky byl ale každý vůz originál.
JL, 30.4.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout