Škoda Auto - 110 let výroby motorů
Slavnostním otevřením výstavy ve Škoda Auto Muzeu automobilka oslavila 110 let nepřetržité výroby motorů v Mladé Boleslavi. Děje se tak u příležitosti výročí první oficiální jízdy s prvním motocyklem Laurin&Klement a jeho představení novinářům dne 18. listopadu 1899 v Praze.
Pánové Václav Laurin a Václav Klement se roku 1898 nechali volně inspirovat motocyklettou bratří Wernerů z Paříže. Motor, na rozdíl od nich, umístili dovnitř rámu a veškeré ovládací prvky umístili do prostoru řidítek. Na přelomu let 1898 – 99 zahájili výrobu. V roce 1898 se jednalo o první zkoušky, od roku 1899 začali Laurin a Klement motocykly nabízet svým zákazníkům.
„Na světě existuje málo firem, které vyrábí osobní dopravní prostředky s vlastním motorem nepřetržitě 110 let. Navíc s hlavním sídlem stále ve stejném městě. Řada firem, které tehdy vznikaly, už dávno zanikla nebo změnila sortiment. Z jiných se staly jen montážní závody. V Mladé Boleslavi se výrobě a vývoji dopravních prostředků věnujeme již od roku 1895. Původně šlo o bicykly, ale roku 1899 přibyl i motocykl vlastní konstrukce,“ komentoval výročí Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu Škoda Auto.
Největší slabinou prvního motoru bylo zapalování, původně žárový typ. Plamínek žhavící lampy neustále zhasínal, na řadu proto přišlo experimentování s elektrickým zapalováním za použití akumulátorů. Ty se ale neosvědčily, a tak pánové Laurin a Klememt začali komunikovat s firmou Robert Bosch. Tehdy ale drahé zařízení nakonec použili jen jako zdroj informací. Na základě toho vyvinuli vlastní systém, kdy elektrický proud pro zapalování vyráběl induktor umístěný pod motorkem a poháněný řetízkem.
Kromě obecně známých benzínových motorů pro osobní vozy se vyráběly také agregáty pro jiná použití: navijáky pro letecké balony za první světové války, chladicí jednotky v 60. až 80. letech 20. století apod. Nelze opomenout licenční letecké motory L&K – Lorraine Dietrich a Škoda – Hispano Suiza. První letecké motory vlastní konstrukce byly vyrobeny již roku 1910.
Výroba motorů byla v dnešní podobě zahájena 20. prosince 2001 v hale M6 – tzv. „nové motorárně“ mladoboleslavského závodu. Výroba motorů zaměstnává 600 lidí a každý den sjede z linek až 2800 kusů. Jedná se o dvě výkonová provedení zážehového tříválcového motoru 1.2 HTP a od letošního roku také benzinový přeplňovaný motor 1.2 TSI 77 kW. Dále zde probíhá dokončovací montáž motorů 1.4 MPI a vznětových motorů 1.4 TDI PD, 2.0 TDI PD, 2.0 TDI CR.
Škoda Auto se věnuje také výrobě převodovek a náprav. Převodovky jsou v Mladé Boleslavi vyráběny od 1.1.2001 taktéž v hale M6 s výrobní kapacitou až 2900 kusů denně. Výrobě převodovek se věnuje 800 zaměstnanců. Hlavním produktem automobilky je manuální pětistupňová převodovka MQ 200.
Motory a převodovky z Mladé Boleslavi lze nalézt kromě vozů Škoda i v dalších modelech koncernových značek Audi, Seat a VW.
Důležité momenty ve výrobě motorů Škoda Auto
JL 19.11.2009
„Na světě existuje málo firem, které vyrábí osobní dopravní prostředky s vlastním motorem nepřetržitě 110 let. Navíc s hlavním sídlem stále ve stejném městě. Řada firem, které tehdy vznikaly, už dávno zanikla nebo změnila sortiment. Z jiných se staly jen montážní závody. V Mladé Boleslavi se výrobě a vývoji dopravních prostředků věnujeme již od roku 1895. Původně šlo o bicykly, ale roku 1899 přibyl i motocykl vlastní konstrukce,“ komentoval výročí Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu Škoda Auto.
Největší slabinou prvního motoru bylo zapalování, původně žárový typ. Plamínek žhavící lampy neustále zhasínal, na řadu proto přišlo experimentování s elektrickým zapalováním za použití akumulátorů. Ty se ale neosvědčily, a tak pánové Laurin a Klememt začali komunikovat s firmou Robert Bosch. Tehdy ale drahé zařízení nakonec použili jen jako zdroj informací. Na základě toho vyvinuli vlastní systém, kdy elektrický proud pro zapalování vyráběl induktor umístěný pod motorkem a poháněný řetízkem.
Kromě obecně známých benzínových motorů pro osobní vozy se vyráběly také agregáty pro jiná použití: navijáky pro letecké balony za první světové války, chladicí jednotky v 60. až 80. letech 20. století apod. Nelze opomenout licenční letecké motory L&K – Lorraine Dietrich a Škoda – Hispano Suiza. První letecké motory vlastní konstrukce byly vyrobeny již roku 1910.
Výroba motorů byla v dnešní podobě zahájena 20. prosince 2001 v hale M6 – tzv. „nové motorárně“ mladoboleslavského závodu. Výroba motorů zaměstnává 600 lidí a každý den sjede z linek až 2800 kusů. Jedná se o dvě výkonová provedení zážehového tříválcového motoru 1.2 HTP a od letošního roku také benzinový přeplňovaný motor 1.2 TSI 77 kW. Dále zde probíhá dokončovací montáž motorů 1.4 MPI a vznětových motorů 1.4 TDI PD, 2.0 TDI PD, 2.0 TDI CR.
Škoda Auto se věnuje také výrobě převodovek a náprav. Převodovky jsou v Mladé Boleslavi vyráběny od 1.1.2001 taktéž v hale M6 s výrobní kapacitou až 2900 kusů denně. Výrobě převodovek se věnuje 800 zaměstnanců. Hlavním produktem automobilky je manuální pětistupňová převodovka MQ 200.
Motory a převodovky z Mladé Boleslavi lze nalézt kromě vozů Škoda i v dalších modelech koncernových značek Audi, Seat a VW.
Důležité momenty ve výrobě motorů Škoda Auto
1895 | založení firmy Laurin a Klement |
1899 | představení prvního motocyklu (a motoru) L&K |
1905 | uvedení prvního motoru L&K v automobilu (Voiturette L&K Typ A) |
1907 | vyroben jeden z prvních osmiválců na světě |
1925 | v MB začíná výroba motorů a vozů zn.Škoda |
1964 | zahájení výroby motoru Typ 990 (Škoda 1000 MB) v nových provozech, jednalo se o tlakově litý blok z hliníkové slitiny. Výroba vozů s motorem vzadu 1964-1990 |
1987 | motor Škoda v novodobé historii pod přední kapotou |
1991 | spojení s koncernem VW 1997 |
2001 | zahájena výroba motorů 1.2l HTP a převodovek MQ200 |
2009 | zahájena výroba motoru 1.2l TSI |
JL 19.11.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout