Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda 200 RS - návrat po 33 letech

Na Barum rallye v roce 1974 vzbudily pozornost dva automobily Škoda 200 RS, řízené Oldřichem Horsákem a ing. Jiřím Šedivým. Vůz měl být odpovědí na Renault Alpine Vladimíra Hubáčka, jenž vyhrává, a byl tak škodovákům trnem v oku.

Na svojí dobu šlo o velice atraktivní automobil, který při Rallye Škoda 74 doplnil ještě o něco málo slabší typ 180 RS, určený pro Josefa Srnského. Bohužel však vozy závodily pouze dvě sezony, neboť pro rok 1975 změnila FIA technické předpisy, a proto nemohly být homologovány.
Kdo zavítal letos při Rally Bohemia do Sosnové nebo na první rychlostní zkoušku mohl tento speciál z Muzea Škoda spatřit na vlastní oči. Po více než třiceti letech se tento klenot opět objevil na závodní trati
Jedním z iniciátorů stavby „super sportů“ byl ing. Jiří Šedivý, který na vůz vzpomíná v knížce Století s vavříny: „Shodou okolností se v továrním vývoji v Česaně narodil velký motor Škoda 720, připravený pro zamýšlenou výrobu středního vozu. Z výroby auta nakonec sešlo, údajně to nechtěli Rusové, pak se ještě narodila myšlenka velké spolupráce s NDR, zkrátka auto nebylo – motor ano: Byl to motor pěkný, osmnáctistovka měla v sérii 156 koní, dvoulitr ještě o něco víc. Pro sport lákavá věc, která nám nedávala spát. Dohodli jsme se s Leošem Hnatevičem a Alpinou.
Karosérii kupé jsme snížili nejenom ve střeše, ale ještě o 5 cm taky v pontonu a dostali jsme dravě vypadající, ale aerodynamicky docela čisté auto. Vzadu vlečená ramena, vpředu novou nápravy od ing Hrdličky s delšími rameny, k tomu pořádný motor. Převodovky jsme použili osvědčené z Porsche a mohli jsme na start. Chvíli jsme si na nový vůz zvykali, protože neměl právě moc dobré výsledky, časem jsme museli také předělat brzdy, které na vysoký výkon nestačily. Netrefili jsme se ani s převodovkami, které byly příliš rychlé. Auta nám jela přes 250 km/h, to bylo moc. My jsme na soutěže potřebovali maximálku okolo 200 km/h, to úplně stačí, důležitější je akcelerace. To všechno ale je normální, každé auto potřebuje vypiplat a vychytat dětské nemoci. Po jedné sezoně jsme měli k dispozici automobil, který byl opravdu perfektní a Hubáčka jsme pořádně proháněli. Na poslední domácí soutěži v Olomouci jsem s ním jel o titul a musím říct, že Láďa vyhrál se štěstím. Prorazil jsem dvě pneumatiky na vložce a to mě zpomalilo. Každopádně s Alpinou už jsme dokázali jezdit rovnocenně.“
Konstrukčně zůstala v podstatě zachována základní koncepce typu Š 120 S, tzn. motor za zadní nápravou, pohon zadních kol a chladič vpředu. Karoserie byla použita z kupé 110 R, snížená o 7,5 cm, blatníky rozšířeny o 5 cm. Jednotlivé díly byly z tenkého plechu, přední víko a střecha z hliníku, kapota motoru z laminátu. Součástí nosného skeletu byl ochranný rám zasahující do oblasti čelního okna. Točivý moment byl na zadní kola přenášen kloubovým hřídelem, což umožnilo posunout rozvodovku o 100 mm dopředu a snížit tak zatížení zadní nápravy.
Vůz poháněl řadový zážehový vodou chlazený čtyřválec OHC s vačkovým hřídelem v hlavě válců, poháněný ozubeným řemenem. Spolu s pětistupňovou převodovkou Porsche byl ve společné skříni s rozvodovkou vybavenou brzděným diferenciálem. Zpočátku měl vpředu kotoučové brzdy Girling, vzadu bubnové, které byly později nahrazeny také kotoučemi.
V předním čele byl otvor pro nasávání vzduchu k chladiči. Ohřátý vzduch vystupoval otvory ve víku zavazadlového prostoru. Pérování šroubovými pružinami se soustředně umístěnými kapalinovými teleskopickými tlumiči Koni s možností seřizování. S dvěma karburátory Weber dával výkon 163 k, resp. 154 k.
Při prvním startu oba vozy odpadly, na Rallye Škoda 74 dojel ing Šedivý čtvrtý. O rok později na této soutěži skončil Oldřich Horsák druhý, když na Šumavě a v Košicích ing. Šedivý zvítězil.
Přestože měly vozy Škoda 200 RS krátký život, tak představovaly výrazný přínos pro vývoj Škody 130 RS.


Základní technické údaje
Motor: řadový zážehový čtyřválec
Objem: 1997 cm³ (1771) cm³
Výkon: 163 k při 6000 min (154 k při 6250 min)
Toč.moment: 210 N.m při 5000 min (183 Nm při 5000 min)
Rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7 s
Rozměry: 4000 x 1680 x 1190 mm
Rozvor: 2400 mm
Hmotnost: 805 kg
Pneumatiky: 185/70 HR 13

Pozn. Údaje v závorkách pro typ 180 RS


Jindřich Lasík, 21.6.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Milotec logo
CAG - Poctivé české dveře
Katalog Michelin 2017-2018
Adus s.r.o.
Dronejobs.cz
logo rexteam - rally racing czech

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2020 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar