Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda 130 H - speciál pro Nürburgring

Zatímco u nás se závodilo před pětadvaceti takřka výhradně s homologovanými automobily, tak v řadě evropských zemí byla velice populární třída H, tedy nehomologované automobily s rozsáhlými úpravami mechanických skupin i karosérie.

Z té doby pochází Škoda 130 H, která vznikla z iniciativy firmy Semex (německý dovozce škodovek) a sportovního oddělení AZNP jako nástupce Škody 130 LR, s níž Petr Samohýl a Willy Obermann obsadili třetí místo ve třídě do 1,3 litru ve Veedol Cupu. Tento velice populární pohár se jezdil na novém Nürburgringu i Severní smyčce za účasti 170 automobilů, které se do závodu kvalifikovaly z 260 přihlášených.

V roce 1988 byla pro čtyřhodinové vytrvalostní závody postavena Škoda 130 H s podstatně lepšími aerodynamickými vlastnostmi. S tímto vozem posádka rozšířená o soutěžáka Svatopluka Kvaizara se při 24 h Nürburgringu držela takřka až do samého závěru na prvním místě ve třídě a v první dvacítce. Několik minut před cílem praskl závěs zadního kola, což znamenalo pokles na druhou příčku a 27. místo absolutně.

Základem vozu je sériový škoda Rapid, ale na pohled se odličuje rozšířenými blatníky, vestavěnými nárazníky, vpředu vcelku se spopilerem., bočními prahy a velkým zadním spoilerem s chladičem oleje. Ve víku zavazadlového prostoru je otvor odvádějící vzduch z chladiče vody, což přispívalo k lepšímu přítlaku přídě a větší účinnosti chlazení. Dveře a přední víko jsou z hliníku, okna (kromě čelního) z organického skla.

Interiér, vyztužený bezpečnostním rámem, je vybaven jen nejnutnějším, na přístrojové desce upoutají dvě velké oranžové kontrolky, z nichž jedna hlásí poruchu mazání motoru a druhá prostřednictvím dobíjení kontroluje činnost vodního čerpadla.

Motor objemu 1,3 litru s hliníkovou osmikanálovou hlavou je známý ze soutěžních modelů 130 LR skupiny B. Novinkou byl pětkrát uložený klikový hřídel, který zvýšil spolehlivost namáhaného motoru. S kompresním poměrem 11,9:1 a dvěma dvojitými karburátory Weber 45 DCOE dosahoval výkonu 136 k při 8000/min a točivého momentu 140 Nm při 5500/min.

Sílu na zadní kola přenáší pětistupňová převodovka, odstupňovaná jako u vozů Škoda 130 L skupiny A, stálý převod byl 3,45. Přední náprava s upravenými standardními rameny je v karosérii uložena hlouběji, aby se snížilo těžiště, zadní úhlová náprava je z typu Š 130 LR. Podvozek je odpružen vinutými pružinami s uvnitř uloženými plynokapalinovými tlumiči Sachs, vzadu s možností seřizování světlé výška vozu. U předního stabilizátoru lze seřizovat tuhost. Všechna kola mají kotoučové brzdy AP s třmeny z hliníkové slitiny, vpředu jsou duté kotouče s vnitřním chlazením. Dělená kola BBS z lehkých slitin mají pneumatiky Goodyear. Vůz vážil 675 kilogramů a z 0 na sto zrychlil za 7 sekund. V zavazadlovém prostoru je uložena bezpečnostní nádrž objemu 40 litrů s dvěma čerpadly.

Pěkně renovovaný automobil mohli vidět návštěvníci Legend v pražských Bohnicích, a to i v jízdě.


Text: J.Rameš a JL 6.1.2016
Kresba: Jiří Rameš

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar