Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda 110 R kupé - základ pro další závodní modely

Kupé ŠKODA 110 R slaví letos padesáté narozeniny. O jeho historii jsme psali v samostatném článku Dnes si ve stručnosti připomeneme sportovní úspěchy a další odvozené sportovní varianty.

Závodní a soutěžní úspěchy kupé ŠKODA odstartovaly v sezoně 1973 upraveným továrním „Erkem“. Největších úspěchů s kupátkem dosáhla dvojice Josef Srnský a Jiří Syrovátko. V Rallye Vltava 72 obsadili druhé místo za Vladimírem Hubáčkem s Renaultem Alpine, o rok později skončili v mnohem těžší konkurenci desátí. V závodech do vrchu startoval s kupátkem úspěšně Oldřich Brunclík. V pozdějších letech získala mistrovský titul ve třídě A2 do 1150 ccm slušovická dvojice Pavel Valoušek a Karel Jirátko.



V červnu 1974 na Barum rallye debutovaly vozy Š 180 RS a Š 200 RS s až dvoulitrovým motorem OHC, pětistupňovou převodovkou a úhlovou zadní nápravou zlepšující ovladatelnost kupé. Na jaře 1975 následovala ŠKODA 130 RS, jeden z nejúspěšnějších závodních vozů přelomu 70. a 80. let v kategorii do 1300 cm3. Upravený skelet „Erka“ dostal robustní ochranný rám, střecha, kapota i vnější části dveří byly z hliníku, což spolu s blatníky a krytem motoru z laminátu pomohlo snížit hmotnost Š 130 RS na pouhých 720 kg. Výkon 1,3litrového čtyřválce postupně dosáhl 130 k (96 kW), motor se suchou skříní dostal osmikanálovou hlavu válců a dva dvojité karburátory Weber.



Okruhová verze dosahovala rychlosti až 220 km/h. Š 130 RS přezdívaná „Porsche Východu“ vyhrála především zásluhou dvojice Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge značce ŠKODA Mistrovství Evropy cestovních vozů na okruzích (1981). Soutěžní provedení ŠKODA 130 RS dominovalo své třídě například v Rallye Monte Carlo (1977). Úspěchy v mistrovství Evropy do vrchu sbíral se Škodou 130 RS například také Petr Doležal.



Elegantní nástupci: GARDE a RAPID

Sériově vyráběným nástupcem legendárního „Erka“ se v září 1981 stalo kupé ŠKODA GARDE pocházející rovněž z Kvasin, doplňující modelovou řadu sedanů Š 105/120. Zkušenosti z motorsportu přinesly například zadní polonápravy se šikmou osou kývání, přesné hřebenové řízení nebo přední sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami. Od jara 1982 GARDE současně vznikalo v bratislavské automobilce BAZ.

Podobnou kariéru mělo i poslední kupé ŠKODA s motorem vzadu - až 150 km/h rychlý RAPID (1984 – 1990), později vybavený čtyřválcem 1,3 l a pětistupňovou převodovkou.




JL 14.10.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar