Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

ŠKODA 860 - osmiválcový skvost opět v plném lesku

Škoda 860 z roku 1932 je jediným dochovaným kabrioletem této modelové řady, luxusní vůz ve své době definoval nová měřítka výbavy a jízdního komfortu. ŠKODA 860 je dokladem vysoké konstrukční i technické úrovně, které vozy české automobilky dosahovaly už v předválečných letech.

Osobní automobily s osmi válci uspořádanými v jedné řadě byly v první polovině 20. století ceněné především pro kultivovaný běh motoru. Mladoboleslavští konstruktéři typem ŠKODA 860 navázali na Laurin & Klement FF z roku 1907, pravděpodobně první automobil s řadovým osmiválcem ve střední Evropě.


Pro účinnou eliminaci vibrací motoru Š 860 vsadili konstruktéři na uložení klikového hřídele v devíti ložiskách a na Lanchesterův tlumič kmitů. Čtyřdobý zážehový motor o objemu 3880 cm3 dodnes udivuje svou pružností: na nejvyšší (třetí) rychlostní stupeň dokáže takřka 5,5 metru dlouhý automobil plynule akcelerovat již z rychlosti chůze – maximální rychlost přitom činí 110 km/h. Příkladná byla v této době i brzdová soustava s podtlakovým posilovačem.


V uplynulých dvou letech prošel pečlivou renovací, přičemž byl kladen maximální důraz na autentické provedení. Restaurátoři obnovili lak, potah střechy a čalounění, kromě toho provedli také nutné opravy dřevěné konstrukce a vnějších panelů karoserie. Plně funkční exponát tak dnes září v novém lesku: Návštěvníci si mohou model prohlédnout v sídle automobilky v Mladé Boleslavi.


ŠKODA 860 nabízela na 30. léta dvacátého století inovativní prvky výbavy, například sklonoměr na přístrojové desce, který byl jakýmsi předchůdcem moderního „rádce řazení“. Ve stoupání či klesání radí k včasnému přechodu na nižší rychlostní stupeň, na rovině naopak k řazení „nahoru“. Dalším prvkem výbavy bylo spouštěcí sklo, které na přání oddělovalo prostor pro řidiče od komfortní kabiny pro cestující a zajišťovalo tak diskrétnost. Již v těchto dobách vynikaly modely české automobilky značnou prostorností.


Na příjemně čalouněné zadní lavici mohly sedět až tři dospělé osoby, vzhledem k velkorysé nabídce prostoru pro nohy zbylo místo i pro dvě samostatně výklopná pomocná sedátka. Ta byla určená například dětem či doprovodnému personálu. K vysokému jízdnímu komfortu přispívalo také sálavé topení zabudované v podlaze, opěrky pro lokty i pro nohy, stejně jako zapalovač cigaret nebo doutníků či roletky na okenních sklech.


ŠKODA 860 debutovala 23. října 1929 na pražském autosalonu. V té době byla vrcholným modelem nové generace osobních automobilů z Mladé Boleslavi, produkovaných v moderní
továrně s technologií pásové výroby. Typové označení prozrazuje počet válců a výkon motoru. Základní model Š 422 se čtyřválcovým motorem měl tehdy výkon 22 k (16 kW).


Škoda 860, vybavená osmiválcovým motorem, disponovala výkonem 60 k (44 kW) při 3000/min. Základ vozu tvořil robustní žebřinový rám, obě tuhé nápravy byly odpruženy dlouhými a širokými svazky listových per, doplněnými hydraulickými tlumiči. Podvozek bez karoserie vážil 1460 kg, kompletní vůz pak přibližně dvě tuny. Do léta 1931 vzniklo celkem 49 podvozků, z nichž poslední dva byly karosovány na jaře 1933.


ŠKODA 860 zůstala exkluzivním automobilem, na čemž měla svůj podíl i světová hospodářská krize: základní cena limuzíny činila 125 000 Kč, kabriolet začínal na 140 000 korunách. Kromě nich tehdy ŠKODA nabízela také takzvaný faux-kabriolet, tedy „falešný kabriolet“. Vůz měl pevnou střechu, která ale zvenčí připomínala stahovací provedení. Movití zákazníci si nechávali vůz individuálně karosovat ve specializovaných firmách, například v pražské firmě J. O. Jech či ve vrchlabském podniku Theodora Petery, který se stal součástí automobilky ŠKODA.


Unikátní otevřený automobil původně sloužil jako převáděcí vůz, kolekci ŠKODA Muzea doplnil v roce 1998. Do současnosti se dochovalo pouze několik kompletních limuzín ŠKODA 860, jeden hasičský speciál a jeden faux-kabriolet.



Škoda 28.10.2021

PS. Fotografie byly pořízeny na zámku Stránov a Lobeč










Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar