Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

ŠKODA 1100 OHC Coupé - zachráněný unikát (II)

Hold výročí 120 let ŠKODA Motorsport vzdaly týmy ŠKODA Muzea a centra stavby prototypů ŠKODA AUTO precizní rekonstrukcí ikonického závodního speciálu ŠKODA 1100 OHC Coupé.

Ambiciózní projekt restaurování by nebyl možný bez zkušeností odborníků ŠKODA Muzea s pracemi na otevřeném provedení ŠKODA 1100 OHC. A také bez původní technické dokumentace, dochované ve sbírkách Archivu v takřka kompletní podobě, včetně všech řezů a výkresu osvětlujícího zástavbu jednotlivých skupin. Originální mechanické komponenty naštěstí vykazovaly poměrně malé opotřebení, vůz se totiž zúčastnil jen pěti závodů.
Renovace kompletního podvozku s nově vyrobeným chladičem, nádrží a dalšími prvky byla hotova na sklonku roku 2015.



Místo původně zvažovaného vystavení podvozku v expozici ŠKODA Muzea vedle otevřeného provedení bylo rozhodnuto o rekonstrukci kupé do podoby plně funkčního vozu. Nejnáročnější úkol představovala rekonstrukce samotné hliníkové karoserie kupé. Autorem jejího původního návrhu byl interní mladoboleslavský designér Jaroslav Kindl. Tehdejší truhláři podle jeho podkladů vytvořili dřevěnou maketu. Hliníkové panely ručně vyklepávala parta klempířů, díly byly spojeny svařováním a nýtováním.


Restaurátorská dílna ŠKODA Muzea při rekonstrukci spojila síly s centrem stavby prototypů ŠKODA AUTO. Ostatně předchůdci těchto specialistů kdysi kupé postavili. Na základě skenů 2D výkresů v měřítku 1:1 vznikla síť křivek ve 3D, pokrytých plochami. Ověřování a korekce tvarů jednotlivých prvků, například oblasti přední části a zadních svítilen, trvaly desítky hodin. Bylo třeba konfrontovat dochované fotografie s výkresovou dokumentací a 3D modelem. Ve virtuálním studiu si odborníci mohli vůz prohlédnout ze všech stran a následně provést další dílčí korekce. Pro další kolo ověřování tvarů vznikly modely ve zmenšeném měřítku a následně modely předního a zadního rohu karoserie v měřítku 1:1. Po odborném posouzení, následných úpravách a konečném schválení dotvořili konstruktéři přepážky, podběhy a další prvky karoserie, běžně skryté pohledům.


Samotná karoserie vznikala z hliníkových plechů tloušťky 0,8 mm a 1,0 mm, i ve 21. století svařovaných a doklepávaných ručně. Obě vyrobená kupé měla původně modrou barvu karoserie, která vznikla chemickou úpravou eloxováním. V ostrém závodním provozu se však tato povrchová úprava neosvědčila, a tak se od poloviny sezóny 1962 na obou vozech objevilo aktuální červené zbarvení.


K dosažení tohoto náročného cíle patřilo i obstarání řady drobnějších komponentů shodných s dobovými sériovými vozy. Například vnější kliky dveří kupé odpovídají automobilu ŠKODA 1200 „Sedan“, některé spínače a spínací skříňku používaly modely 440 „Spartak“ a OCTAVIA, trojramenný volant potažený černou umělou hmotou, dobře patrný na dobových výkresech a fotografiích, zase odkazuje na předválečný bestseller ŠKODA POPULAR.



Výsledkem profesionálního několikaletého restaurování je plně provozuschopný exponát ŠKODA Muzea, jeden z významných příspěvků k oslavám 120 let ŠKODA Motorsport, které si automobilka připomínala během celého roku 2021.








Škoda 8.2.2022

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar