Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Hyundai Tucson
DS3 Crossback
 

S veteránem na Ještěd

Jestli pak víte, kdo a kdy první vyjel automobilem na Ještěd? Nebudeme vás dlouho napínat – úspěšný textilní továrník, průkopník motorismu a majitel prvního vozu na našem území baron Theodor von Liebieg.

 

Když si v roce 1901 dovezl z Německa nový Mercedes, tak chtěl dokázat jeho kvality veřejnosti. Proto si vymyslel výjezd na Ještěd, kam do té doby vstoupila pouze lidská noha. Pozval několik přátel a vyrazil na vrchol 1012 metrů vysoké hory nad Libercem. Cesta na vrchol rozhodně nebyla jednoduchá. V té době neexistovala žádná silnice, ale jen úzká horská stezka vyšlapaná od turistů, plná kamení a spadlých stromů. Přes těžký a strmý terén vůz nezklamal a díky svým 40 koním dokázal na vrchol vyvést čtyřčlennou posádku.

Nahoru vyjel baron Liebieg bez problémů, mnohem náročnější byl sjezd dolů. Slabé mechanické brzdy na zadních kolech měly co dělat. Chvílemi musel jeden z cestujících dokonce stát na zádi, aby přenesl těžiště na zadní nápravu.

Tento heroický výkon si o sto let později připomněla padesátka motocyklistů a automobilistů. Ze vzpomínkové jízdy se stala tradice, která pokračuje v neděli 16.července. Start je u stanice lanovky v 11 hodin.

Omezené parkovací možnosti na samém vrcholu umožňují maximální účast zhruba pěti desítek historických strojů. Přednost tedy dostávají převážně předválečné stroje. Vloni byl například nejstarší Humber s francouzským jednoválcem De Dion Bouton z roku 1913.

Značnou pozornost budil také ruský závodní speciál Freze z roku 1917. Jeden ze dvou dochovaných exemplářů zachránil doktor Petr Egidy. Právě u tohoto stroje se zastavovali návštěvníci snad nejvíc, aby vyluštili pro mnohé dnes už zapomenutelná písmena na chladiči.

Na posádky čeká šest a půl kilometrů, převýšení 650 metrů a 65 zatáček. Nejtěžší úsek přichází až za parkovištěm Ještědka. Tam začíná úzká silnička s nádherným výhledem do kraje. Účastníkům dá zabrat nejen pořádné stoupaní, někteří často musí zastavit a nechat své stroje odpočinout. Není nic neobvyklého vidět motocyklistu, jak tlačí svůj stroj.

Svůj podíl na tom má i neúnavný organizátor veteránských akcí na Liberecku a zakladatel Automuzea ve Vratislavicích pan Milan Bumba se svými přáteli. Po skončení jízdy se účastníci přesunou k Automuzeu, kde je v prostoru pivovaru čeká dobré občerstvení. Více info na http://www.automuzeum.cz/

 

Jindřich Lasík, 12.7.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout
Milotec logo


© 2019 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar