S hasičským zvonem k ohni
Myslíte, že mohou mít něco společného třeba Rolls Royce, Mercedes, Cadillac nebo Fiat? Určitě ano, i když asi jen málokdo by tomu věřil. V počátcích motorizace hasičských sborů byla tato vozidla a mnoho dalších osobních automobilů přestavěno na hasičská.
Zatímco nedůvěra, používat v boji s ohněm automobily s benzinovými motory pomalu opadávala, byla ve 20. a 30. letech velká i malá auta, luxusní nebo lidová auta přestavována. Teprve po roce 1910 začaly hasičské sbory vyjíždět s vlastními automobily k požárům. Zprvu musely vyrovnat s pochybnostmi, jestli jet k ohni se zážehovými motory, protože byla tendence vyměnit koňská spřežení za elektromobily a parní automobily. Samotné hasičské čerpadlo patentované Gottliebem Daimlerem v roce 1888 poháněné spalovacím motorem bylo vmontované do parní stříkačky, aby nemělo obyvatelstvo obavy. Hasičské čerpadlo, které lze shlédnout ve firemním muzeu ve Stuttgartu bylo ale stále tažené koňmi.
Teprve ve dvacátých letech minulého století se prosadila víra v moderní techniku. Člověk se chtěl stát nezávislým na koních a být rychlejší při výjezdech. Ale kvůli nedostatku vhodných speciálních automobilů přestavovali vynalézaví řemeslníci v následujících letech běžná osobní auta. Nejednou se rozhodli stávající, často použité osobní vozy přestavět na hasičská. Například švýcarští hasiči vyjížděli ve voze Rolls Royce, v Sasku zase s Horchem, v Arizoně v Cadillacu Cabriolet, zatímco v Holandsku s Fordem T nebo v Itálii s Fiatem Cabrio. Modré světlo ale ještě neměly, a tak byly hasičské zvony převzaty z bývalých kočárů.
Nejstarším vozidlem na výstavě byl čtyřválec firmy Benz 14/30 z roku 1911 s rychlostí přes 70 km/h.
J.Lasík 16.4.2012
Teprve ve dvacátých letech minulého století se prosadila víra v moderní techniku. Člověk se chtěl stát nezávislým na koních a být rychlejší při výjezdech. Ale kvůli nedostatku vhodných speciálních automobilů přestavovali vynalézaví řemeslníci v následujících letech běžná osobní auta. Nejednou se rozhodli stávající, často použité osobní vozy přestavět na hasičská. Například švýcarští hasiči vyjížděli ve voze Rolls Royce, v Sasku zase s Horchem, v Arizoně v Cadillacu Cabriolet, zatímco v Holandsku s Fordem T nebo v Itálii s Fiatem Cabrio. Modré světlo ale ještě neměly, a tak byly hasičské zvony převzaty z bývalých kočárů.
Nejstarším vozidlem na výstavě byl čtyřválec firmy Benz 14/30 z roku 1911 s rychlostí přes 70 km/h.
J.Lasík 16.4.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout











