Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rudolf Utěšil by měl z veteránů radost

Sobotní vedro lákalo spíš k rybníku nebo na koupaliště, než ke klánovickému kostelíčku. Ale majitelé historických a automobilů a motocyklů byli jiného mínění a vyrazili na pátý ročník Memoriálu Rudolfa Utěšila.

Účast sto třiceti vozidel nás překvapila, a je vidět, že teploty hodně přes třicet stupňů veteránistům nevadí a jako bylo vidět, ani automobilůmnevadí. A to nepočítáme automobily a motocykly, které jejich majitelé jen vystavili a nepřihlásili se. Zabírali tak místo těm, kteří řádně zaplatili, bez ohledu, jestli se zúčastnili odpolední jízdy nebo ne. O půl dvanácté vyrazila na padesát kilometrů dlouhou trasu okolím Klánovic bohužel asi jen polovina vozidel.


Specialitou této akce, že jedou vlastně proti sobě a potkávají se. Tím odpadají prostoje na stanovištích, kde se plní nejrůznější úkoly. Jedno bylo opět u zámku Savoi ve Škvorci, kde k dobré náladě hrála Děsbanda.



Přehlídka automobilů byla velice pestrá, od roku 1910 až 1991. Nejstarším automobilem byl Hudson 20 Touring, který řídil nejmladší účastník za volantem, teprve osmnáctiletý Zdeněk Zpěvák pod dohledem stále dobře naladěného dědečka Jiřího Kalisty.



Z předválečných vozů nás zaujal například Bentley 4.25 Sports Saloon s karosérií Park Ward z roku 1936, který nedávno absolvoval 1000 mil československých nebo Talbot Lago T120 Major vyrobený v roce 1935. Třílitrový šestiválec dosahuje výkonu 90 k. Ze 1280 vyrobených automobilů se jich, v různě pojízdném stavu, dochovalo 121. Škoda, že jsme Talbot neviděli na silnici. Z českých vozů budila pozornost třeba sportovní verze Tatry 30 Sport, rok výroby 1930. S ní naopak kontrastovala vojenská Tatra 57 K z roku 1939 vyexpedovaná do Německa. Ve slušivé uniformě ji řídil Jiří Nachtigall. Neumíme si představit, jak mu v ní bylo.


Na silničkách v okolí hlavního města jste mohli v sobotním popoledni potkat i několik amerik, jako například obrovitý Pontiac Bonneville z roku 1959 a s objemem 6,4 litru. Nás ale spíš zaujali méně známé automobily jako byl Oldsmobile S-60 Club Coupe s 3,7 litrovým šestiválcem SV o výkonu 3,7 litru. Byl vyroben v roce 1940 a jen o rok mladší byl hodně podobný Buick 560 SC.
Z patnácti přihlášených motocyklů se každý zastavil u stroje Panther 350 z roku 1938 nebo dvou krásných Royal Enfild, rok výroby 1944.


Memoriál Rudolfa Utěšila se vydařil, stejně jako v minulých letech a je vidět, že i přes prázdninový termín není nouze o bohatou účast. Díky pak patří zvláště těm, kteří zaplatili poplatek a všem pořadatelů ze Společenského spolku Klánovice, kteří se často nemohli schovat před sluncem.
A kdo byl „tajemný“ Rudolf Utěšil? Rudolf Utěšil se narodil v Libni. Působil jako ředitel pražské stavební a betonářské společnosti. V roce 1910 koupil řadu pozemků na severovýchodní straně Klánovic v blízkosti lesa. Pozemky rozdělil ulicemi lemovanými akáty na stavební bloky a oplotil je. V jednom bloku si v roce 1913 postavil vlastní dům. Jednalo se o moderně vybavenou vilu s velkou zahradou. V ostatních blocích pak plánoval zřízení lázní, které chtěl provozovat v důchodu, stavbu však zkomplikovala 1. světová válka.


V roce 1919 vypracoval urbanistický projekt rozvoje Klánovic. Stavba lázní začala až roku 1923 a dokončena byla roku 1926. V dalších letech pak následovala stavba tzv. Bazaru, kde je dnes restaurace a prodejny. Lázně měly původně sloužit pouze pro členy Autoklubu Republiky Československé, jehož byl Rudolf Utěšil aktivním funkcionářem.



Kvůli nedostatečnému využití však byly lázně zpřístupněny pro širokou veřejnost. Nejednalo se o léčebné lázně, ale o zařízení poskytující zábavu zejména pražské smetánce. Lázně zůstaly v provozu do heydrichiády, pak byly až do konce války uzavřeny. V roce 1945 Rudolf Utěšil lázně prodal. Zemřel v roce 1948 ve stáří 70 let a je pochován v rodinné hrobce v Praze-Libni.



Rudolf Utěšil vypracoval rovněž nerealizovaný soutěžní návrh na přestavbu budovy autoklubu v nynější Opletalově ulici. Tak teď už víte, proč Memoriál Rudolfa Utěšila.



JL 17.7.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar