Rozloučení s Jaroslavem Juhanem
Koncem září, přesně 28. září, zemřel ve věku 89 let Jaroslav Jerry Juhan. V padesátých letech přispěl rozhodující měrou k tomu, že se značka Porsche stala známou na jihoamerickém kontinentě.
Jaroslav Václav Maria Juhan se narodil 13. října 1921 v Praze, kde strávil své dětství. Po skončení druhé světové války se účastnil automobilových závodů a stal se dovozcem italských automobilů a autobusů. Na základě politických poměrů opustil v roce 1951 Československo a emigroval do Guatemaly, kde vybudoval dovoz automobilů různých italských značek.
V roce 1952 se stal oficiálním dovozcem sportovních vozů Porsche. Aby seznámil jihoamerické milovníky automobilů s mladou značkou Porsche, rozhodl se startovat v automobilových závodech s Porsche 356 1500. Hned první start v Carrera de Pacifico v roce 1950 proměnil ve vítězství. Na to konto hned objednal dva kusy nového sportovního modelu 550 Spyder.
V roce 1953 startoval v závodě Carrera Panamericana v Mexiku a už na druhém úseku převzal vedení ve třídě do 1,6 litrů. S nadějí na dobré umístění se musel ale v sedmém kole pro technický defekt rozloučit.
Po roce se opět, ale už jako tovární jezdec Porsche, postavil na start Carrera Panamericana. Po celý závod bojoval s Hansem Herrmannem, který patřil v té době už mezi špičkové tovární jezdce Porsche. Po 3077 kilometrech projeli Herrmann a Juhan cílem v rozmezí pouhých 36 sekund. Tento úspěch inspiroval Ferryho Porsche opatřit všechny sportovní vozy Porsche vybavené vítězným čtyřvačkovým motorem přízviskem Carrera.
Po závodě Carrera Panamericana následoval v roce 1954 závod 1000 km Buenos Aires, v němž Juhan vyhrál svoji třídu a celkově skončil čtvrtý. A v Mexiko Pueblo dojel pátý. Za tovární tým Porsche startoval v roce 1955 ve 24 h Le Mans. Společně s Helmutem Glöcknerem skončili na vynikajícím šestém místě.
Navzdory těmto pozoruhodným úspěchům zůstal Jaroslav Juhan podle vlastních slov, vždy amatérem, který se zúčastňoval závodů jen proto, aby mohl lépe prodávat. Jeho obchod s automobily v Guatemale prosperoval. Ale narůstající nestabilní politická situace představovala stále větší riziko.
Proto v roce 1961 opustili Juhan a jeho manželka Denisa jižní Ameriku a přestěhovali se do Švýcarska, kde jako obchodník působil v různých oblastech. Kontakt k Porsche a ostatním závodníkům ale během života nepřerušil. Při četných závodech byl vždy vítaným hostem a zvláště Ferry Porsche a Huschke von Hanstein s ním udržovali velice dobrý kontakt. Prakticky do konce života zůstal věrný značce Porsche a až do vysokého věku jezdil s Porsche 928 S4.
Jaroslav Juhan byl bratrem Františka Juhana (1814 až 1992), vynikajícího motocyklového závodníka na ploché dráze i terénních soutěžích, ale také v silničních závodech.
JL, 17.10.2011
V roce 1952 se stal oficiálním dovozcem sportovních vozů Porsche. Aby seznámil jihoamerické milovníky automobilů s mladou značkou Porsche, rozhodl se startovat v automobilových závodech s Porsche 356 1500. Hned první start v Carrera de Pacifico v roce 1950 proměnil ve vítězství. Na to konto hned objednal dva kusy nového sportovního modelu 550 Spyder.
V roce 1953 startoval v závodě Carrera Panamericana v Mexiku a už na druhém úseku převzal vedení ve třídě do 1,6 litrů. S nadějí na dobré umístění se musel ale v sedmém kole pro technický defekt rozloučit.
Po roce se opět, ale už jako tovární jezdec Porsche, postavil na start Carrera Panamericana. Po celý závod bojoval s Hansem Herrmannem, který patřil v té době už mezi špičkové tovární jezdce Porsche. Po 3077 kilometrech projeli Herrmann a Juhan cílem v rozmezí pouhých 36 sekund. Tento úspěch inspiroval Ferryho Porsche opatřit všechny sportovní vozy Porsche vybavené vítězným čtyřvačkovým motorem přízviskem Carrera.
Po závodě Carrera Panamericana následoval v roce 1954 závod 1000 km Buenos Aires, v němž Juhan vyhrál svoji třídu a celkově skončil čtvrtý. A v Mexiko Pueblo dojel pátý. Za tovární tým Porsche startoval v roce 1955 ve 24 h Le Mans. Společně s Helmutem Glöcknerem skončili na vynikajícím šestém místě.
Navzdory těmto pozoruhodným úspěchům zůstal Jaroslav Juhan podle vlastních slov, vždy amatérem, který se zúčastňoval závodů jen proto, aby mohl lépe prodávat. Jeho obchod s automobily v Guatemale prosperoval. Ale narůstající nestabilní politická situace představovala stále větší riziko.
Proto v roce 1961 opustili Juhan a jeho manželka Denisa jižní Ameriku a přestěhovali se do Švýcarska, kde jako obchodník působil v různých oblastech. Kontakt k Porsche a ostatním závodníkům ale během života nepřerušil. Při četných závodech byl vždy vítaným hostem a zvláště Ferry Porsche a Huschke von Hanstein s ním udržovali velice dobrý kontakt. Prakticky do konce života zůstal věrný značce Porsche a až do vysokého věku jezdil s Porsche 928 S4.
Jaroslav Juhan byl bratrem Františka Juhana (1814 až 1992), vynikajícího motocyklového závodníka na ploché dráze i terénních soutěžích, ale také v silničních závodech.
JL, 17.10.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout