Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rozhovor s finskou legendou (II)

Dnes pokračujeme v rozhovoru v Rauno Aaltonenem, který v lednu oslavil 70. narozeniny a v letech 1965 a 66 zvítězil mimo jiné v Rallye Vltava. Celkem devatenáctkrát se pokoušel vyhrát Safari rallye, ale ani jednou neměl štěstí.

Dnes řada jezdců a fanoušků říká, že by se měly tyto systémy zakázat, aby mohli jezdit jen s pohonem zadních kol, čímž by se řidičské umění dostalo více do popředí.
Za prvé: automobilový sport slouží k vyzkoušení technických novinek. Naskýtá se otázka: Co jde zlepšit, aby normální člověk jezdil bezpečněji? Právě proto jsou vlastně dnešní soutěžní vozy vybaveny elektronickými systémy. To je jeden bod. Ale jako řidič bych se bez elektroniky obešel. Pak bychom zase mohli mluvit o pravém, opravdovém ježdění, které by bylo sice obtížnější, nebezpečnější, ale mnohem zajímavější. Tahle doba je pryč, už se nikdy nevrátí, neboť vývoj vozu je pro normálního řidiče důležitější než naše osobní potěšení.



V mistrovství světa v rallye se už nejezdí smykem
Moderní soutěžní auta jsou jako formule 1, jsou nezajímavá na koukání. Ve formuli 1 vstupuje v platnost nový předpis a doufám, že se tím stanou závody zajímavější

V rallye by bylo snížení elektronických jízdních systémů také užitečné?
Ano. Problém je jinde. Firmy s kvalitní elektronikou jsou ve výhodě a nechtějí ji hodit přirozeně přes palubu. Zastávám názor, že by se měl člověk nejdříve naučit jezdit. Ve Finsku vedeme se synem školy jízdy – nejsou však určené výhradně pro jízdu v zimě ani pro bezpečnou jízdu. Jde o celkové ovládání automobilu. Když někdo u mě absolvuje takový výcvik, tak se vlastně naučí všechno. Vždyť se celý rok setkává s různými povrchy a povětrnostními podmínkami. Jsme jediní, kteří tohle dělají – ostatní provozují buď jen klasickou soutěžní školu, závodní školu nebo školu bezpečné jízdy. Člověk musí ovládat automobil na jakémkoliv povrchu, stejně jako všechny koncepce pohonu. U nás jezdí každý jak s vozem s předním nebo zadním pohonem. S pohonem 4x4 takové věci se nelze vůbec naučit. Člověk musí nejdříve jezdit se zadním, pak s předním pohonem – a teprve potom pochopí oč jde.


Waldegaard říkal, že byl placen za ježdění a aby vítězil. Dnes jsou v mistrovství světa placeni pouze tři jezdci, ostatní musí přinést peníze – co říkáte tomuto vývoji.

Ostatní vydělávají také peníze, ale nejdříve musejí sehnat sponzory. Já jsem nikdy nešel za sponzorem – neboť když má člověk sponzora a jezdí za továrnu, potom už nemá čas pro sponzory a jejich akce a ani na testování auta. Vždy jsem říkal – firma ať se stará o sponzory, peníze pak jdou od sponzora do firmy a potom ke mně. Takhle jsem to taky dělal.



Problém je dneska v tom, že se sport stal nesmírně drahým
Ano, to je určitě jeden z důvodů jako všude na světě. Jde o nabídku a poptávku.


Váš pohled na mistrovství světa v rallye. Věříte, že někdo porazí Loeba?
Ano, existují dva velmi nadaní Finové – Hirvonen a Latvala. Zatím nemají zkušenosti Loeba, které hrají při rallye důležitou roli. Ve F1 dokázal Raikonen po několika měsících jezdit pole position, což však není v rallye možné. Soutěžní jezdec musí mnohem více vědět, než pilot F1. Tady se jedná o techniku, o meteorologii, o rychlostních zkouškách – všechno musí znát, a proto má Loeb před ostatními velký náskok. Působí ve sportu už dlouho a je super člověk. Momentálně je nejlepším, protože Marcus Grönholm skončil. Ve Finsku litujeme, že už nejezdí, neboť je skvělým člověkem, stejně stejně jako Loeb.


Úspěchy Rauno Aaltonena
RokRallyeUmístěníVůz
1961 Rallye 1000 jezer1MB 220 SE
1963Rallye Monte Carlo3Mini
1963Rallye 1000 jezer3Mini
1963Coupe des Alpes2Mini
1964Rallye 1000 jezer3Saab 96
1964Sofia-Lutych-Sofia1Austin Healey
1965Rallye Vltava1Mini
1965Rajd Polski1Mini
1965Rallye 1000 jezer2Mini
1965RAC1Mini
1966Rallyé Tulpen1Mini
1966Rallye Vltava1Mini
1966Rallye 1000 jezer3Mini
1966Coupe des Alpes3Mini
1966RAC4Mini
1967Rallye Monte Carlo1Mini
1967Rallye Švédsko3Mini
1967Rallye Tulpen3Mini
1968Rallye Monte Carlo3Mini
1969Rallye San Remo2Lancia Fulvia
1970World Cup3Ford Escort
1971Rallye Monte Carlo5Datsun 240 Z
1972Rallye Monte Carlo3Datsun 240 Z
1972Akropolis2Fiat 1800
1975Portugalsko4Opel Ascona
1977Safari2Datsun Violet
1978Safari3Datsun 160
1979Safari5Datsun´160
1980Safari2Datsun 160
1981Safari2Datsun Violet
1984Safari2Opel Manta
1985Safari4Opel Manta



ML,6.3.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar