Rozhovor s finskou legendou (II)
Dnes pokračujeme v rozhovoru v Rauno Aaltonenem, který v lednu oslavil 70. narozeniny a v letech 1965 a 66 zvítězil mimo jiné v Rallye Vltava. Celkem devatenáctkrát se pokoušel vyhrát Safari rallye, ale ani jednou neměl štěstí.
Dnes řada jezdců a fanoušků říká, že by se měly tyto systémy zakázat, aby mohli jezdit jen s pohonem zadních kol, čímž by se řidičské umění dostalo více do popředí.
Za prvé: automobilový sport slouží k vyzkoušení technických novinek. Naskýtá se otázka: Co jde zlepšit, aby normální člověk jezdil bezpečněji? Právě proto jsou vlastně dnešní soutěžní vozy vybaveny elektronickými systémy. To je jeden bod. Ale jako řidič bych se bez elektroniky obešel. Pak bychom zase mohli mluvit o pravém, opravdovém ježdění, které by bylo sice obtížnější, nebezpečnější, ale mnohem zajímavější. Tahle doba je pryč, už se nikdy nevrátí, neboť vývoj vozu je pro normálního řidiče důležitější než naše osobní potěšení.
V mistrovství světa v rallye se už nejezdí smykem
Moderní soutěžní auta jsou jako formule 1, jsou nezajímavá na koukání. Ve formuli 1 vstupuje v platnost nový předpis a doufám, že se tím stanou závody zajímavější
V rallye by bylo snížení elektronických jízdních systémů také užitečné?
Ano. Problém je jinde. Firmy s kvalitní elektronikou jsou ve výhodě a nechtějí ji hodit přirozeně přes palubu. Zastávám názor, že by se měl člověk nejdříve naučit jezdit. Ve Finsku vedeme se synem školy jízdy – nejsou však určené výhradně pro jízdu v zimě ani pro bezpečnou jízdu. Jde o celkové ovládání automobilu. Když někdo u mě absolvuje takový výcvik, tak se vlastně naučí všechno. Vždyť se celý rok setkává s různými povrchy a povětrnostními podmínkami. Jsme jediní, kteří tohle dělají – ostatní provozují buď jen klasickou soutěžní školu, závodní školu nebo školu bezpečné jízdy. Člověk musí ovládat automobil na jakémkoliv povrchu, stejně jako všechny koncepce pohonu. U nás jezdí každý jak s vozem s předním nebo zadním pohonem. S pohonem 4x4 takové věci se nelze vůbec naučit. Člověk musí nejdříve jezdit se zadním, pak s předním pohonem – a teprve potom pochopí oč jde.
Waldegaard říkal, že byl placen za ježdění a aby vítězil. Dnes jsou v mistrovství světa placeni pouze tři jezdci, ostatní musí přinést peníze – co říkáte tomuto vývoji.
Ostatní vydělávají také peníze, ale nejdříve musejí sehnat sponzory. Já jsem nikdy nešel za sponzorem – neboť když má člověk sponzora a jezdí za továrnu, potom už nemá čas pro sponzory a jejich akce a ani na testování auta. Vždy jsem říkal – firma ať se stará o sponzory, peníze pak jdou od sponzora do firmy a potom ke mně. Takhle jsem to taky dělal.
Problém je dneska v tom, že se sport stal nesmírně drahým
Ano, to je určitě jeden z důvodů jako všude na světě. Jde o nabídku a poptávku.
Váš pohled na mistrovství světa v rallye. Věříte, že někdo porazí Loeba?
Ano, existují dva velmi nadaní Finové – Hirvonen a Latvala. Zatím nemají zkušenosti Loeba, které hrají při rallye důležitou roli. Ve F1 dokázal Raikonen po několika měsících jezdit pole position, což však není v rallye možné. Soutěžní jezdec musí mnohem více vědět, než pilot F1. Tady se jedná o techniku, o meteorologii, o rychlostních zkouškách – všechno musí znát, a proto má Loeb před ostatními velký náskok. Působí ve sportu už dlouho a je super člověk. Momentálně je nejlepším, protože Marcus Grönholm skončil. Ve Finsku litujeme, že už nejezdí, neboť je skvělým člověkem, stejně stejně jako Loeb.
Úspěchy Rauno Aaltonena
ML,6.3.2008
Za prvé: automobilový sport slouží k vyzkoušení technických novinek. Naskýtá se otázka: Co jde zlepšit, aby normální člověk jezdil bezpečněji? Právě proto jsou vlastně dnešní soutěžní vozy vybaveny elektronickými systémy. To je jeden bod. Ale jako řidič bych se bez elektroniky obešel. Pak bychom zase mohli mluvit o pravém, opravdovém ježdění, které by bylo sice obtížnější, nebezpečnější, ale mnohem zajímavější. Tahle doba je pryč, už se nikdy nevrátí, neboť vývoj vozu je pro normálního řidiče důležitější než naše osobní potěšení.
V mistrovství světa v rallye se už nejezdí smykem
Moderní soutěžní auta jsou jako formule 1, jsou nezajímavá na koukání. Ve formuli 1 vstupuje v platnost nový předpis a doufám, že se tím stanou závody zajímavější
V rallye by bylo snížení elektronických jízdních systémů také užitečné?
Ano. Problém je jinde. Firmy s kvalitní elektronikou jsou ve výhodě a nechtějí ji hodit přirozeně přes palubu. Zastávám názor, že by se měl člověk nejdříve naučit jezdit. Ve Finsku vedeme se synem školy jízdy – nejsou však určené výhradně pro jízdu v zimě ani pro bezpečnou jízdu. Jde o celkové ovládání automobilu. Když někdo u mě absolvuje takový výcvik, tak se vlastně naučí všechno. Vždyť se celý rok setkává s různými povrchy a povětrnostními podmínkami. Jsme jediní, kteří tohle dělají – ostatní provozují buď jen klasickou soutěžní školu, závodní školu nebo školu bezpečné jízdy. Člověk musí ovládat automobil na jakémkoliv povrchu, stejně jako všechny koncepce pohonu. U nás jezdí každý jak s vozem s předním nebo zadním pohonem. S pohonem 4x4 takové věci se nelze vůbec naučit. Člověk musí nejdříve jezdit se zadním, pak s předním pohonem – a teprve potom pochopí oč jde.
Waldegaard říkal, že byl placen za ježdění a aby vítězil. Dnes jsou v mistrovství světa placeni pouze tři jezdci, ostatní musí přinést peníze – co říkáte tomuto vývoji.
Ostatní vydělávají také peníze, ale nejdříve musejí sehnat sponzory. Já jsem nikdy nešel za sponzorem – neboť když má člověk sponzora a jezdí za továrnu, potom už nemá čas pro sponzory a jejich akce a ani na testování auta. Vždy jsem říkal – firma ať se stará o sponzory, peníze pak jdou od sponzora do firmy a potom ke mně. Takhle jsem to taky dělal.
Problém je dneska v tom, že se sport stal nesmírně drahým
Ano, to je určitě jeden z důvodů jako všude na světě. Jde o nabídku a poptávku.
Váš pohled na mistrovství světa v rallye. Věříte, že někdo porazí Loeba?
Ano, existují dva velmi nadaní Finové – Hirvonen a Latvala. Zatím nemají zkušenosti Loeba, které hrají při rallye důležitou roli. Ve F1 dokázal Raikonen po několika měsících jezdit pole position, což však není v rallye možné. Soutěžní jezdec musí mnohem více vědět, než pilot F1. Tady se jedná o techniku, o meteorologii, o rychlostních zkouškách – všechno musí znát, a proto má Loeb před ostatními velký náskok. Působí ve sportu už dlouho a je super člověk. Momentálně je nejlepším, protože Marcus Grönholm skončil. Ve Finsku litujeme, že už nejezdí, neboť je skvělým člověkem, stejně stejně jako Loeb.
Úspěchy Rauno Aaltonena
| Rok | Rallye | Umístění | Vůz |
| 1961 | Rallye 1000 jezer | 1 | MB 220 SE |
| 1963 | Rallye Monte Carlo | 3 | Mini |
| 1963 | Rallye 1000 jezer | 3 | Mini |
| 1963 | Coupe des Alpes | 2 | Mini |
| 1964 | Rallye 1000 jezer | 3 | Saab 96 |
| 1964 | Sofia-Lutych-Sofia | 1 | Austin Healey |
| 1965 | Rallye Vltava | 1 | Mini |
| 1965 | Rajd Polski | 1 | Mini |
| 1965 | Rallye 1000 jezer | 2 | Mini |
| 1965 | RAC | 1 | Mini |
| 1966 | Rallyé Tulpen | 1 | Mini |
| 1966 | Rallye Vltava | 1 | Mini |
| 1966 | Rallye 1000 jezer | 3 | Mini |
| 1966 | Coupe des Alpes | 3 | Mini |
| 1966 | RAC | 4 | Mini |
| 1967 | Rallye Monte Carlo | 1 | Mini |
| 1967 | Rallye Švédsko | 3 | Mini |
| 1967 | Rallye Tulpen | 3 | Mini |
| 1968 | Rallye Monte Carlo | 3 | Mini |
| 1969 | Rallye San Remo | 2 | Lancia Fulvia |
| 1970 | World Cup | 3 | Ford Escort |
| 1971 | Rallye Monte Carlo | 5 | Datsun 240 Z |
| 1972 | Rallye Monte Carlo | 3 | Datsun 240 Z |
| 1972 | Akropolis | 2 | Fiat 1800 |
| 1975 | Portugalsko | 4 | Opel Ascona |
| 1977 | Safari | 2 | Datsun Violet |
| 1978 | Safari | 3 | Datsun 160 |
| 1979 | Safari | 5 | Datsun´160 |
| 1980 | Safari | 2 | Datsun 160 |
| 1981 | Safari | 2 | Datsun Violet |
| 1984 | Safari | 2 | Opel Manta |
| 1985 | Safari | 4 | Opel Manta |
ML,6.3.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













