Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rolls Royce pro indické maharadžy

Před pěti lety okouzlila návštěvníky výstavy Retro Classics „Hvězda Indie“, kterou poskytl soukromý sběratel Hans Günter Zach. Také letos byl tento skvostný Rolls Royce, společně s dalším modelem skvostem k vidění.

Tento unikátní Rolls Royce Phantom II byl vyroben v roce 1934 pro maharadžu z Rajkotu. Označení „Hvězda Indie“ je vzpomínkou na starý státní znak britsko-indického císařství v roce 1876 a také největší drahokam světa, v Indii nalezený hvězdicový safír s hmotností 563 karátů.
Pod speciální karosérii Thrupp&Maberly se ukrývá řadový šestiválec 7,6 litru, jehož výkon se odhaduje na 145 k. Jednodílná odnímatelná hlava válců byla z ocelové litiny. Takřka třítunový a více než pět metrů dlouhý automobil, jehož kapota a blatníky byly z leštěného hliníku, dosahoval rychlosti až 150 km/h. Lakování v kombinaci šafránová žlutá a okrová (17 vrstev) symbolizuje v Indii status čistoty.
Unikátní vozidlo patří mezi nejznámější modely Rolls Royce na světě vedle typu AX 2001. Také tato „hvězda“ zářila letos opět nad stuttgartském výstavišti. V atriu byly vystaveny ještě další cennosti poskytnuté sběratelem.
Jde například o Phantom I z roku 1926, jehož karosérie je vyrobena z vysoce leštěného hliníku. Byl určen pro maharadžu z Nauparu. Tento vládce si původně přál karosérii z čistého stříbra, ale protože stříbro je pro tento účel měkké, rozhodli se inženýři firmy Rolls Royce použít čistý hliník ALMG3. Z něho vyrobila firma Windovers jedinou karosérii a vyleštila jí na maximální lak. Všechny ostatní díly byly poniklovány, jen soška Emily na chladiči je stříbrná. Podvozek tvořil podélný nosník z lisované oceli spojený s trubkovými příčnými vzpěrami. Řadový šestiválec o objemu 7,6 litru měl dvojité zapalování, dvě svíčky na válec a karburátor s předehříváním výfukovými plyny a přídavný startovací karburátor.
Dalším klenotem byl Phantom III z roku 1927 vyrobený pro Jeana Hennessyho a v roce 1932 prodaný baronu Rothschildovi. Šestiválec 7,4 litru měl výkon 48 k při 1250 otáčkách za minutu. S karosérií francouzské firmy Mulbacher vážil 2,4 tuny.

Jindřich Lasík, 3.4.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar