Rolls Royce pro indické maharadžy
Před pěti lety okouzlila návštěvníky výstavy Retro Classics „Hvězda Indie“, kterou poskytl soukromý sběratel Hans Günter Zach. Také letos byl tento skvostný Rolls Royce, společně s dalším modelem skvostem k vidění.
Tento unikátní Rolls Royce Phantom II byl vyroben v roce 1934 pro maharadžu z Rajkotu. Označení „Hvězda Indie“ je vzpomínkou na starý státní znak britsko-indického císařství v roce 1876 a také největší drahokam světa, v Indii nalezený hvězdicový safír s hmotností 563 karátů.
Pod speciální karosérii Thrupp&Maberly se ukrývá řadový šestiválec 7,6 litru, jehož výkon se odhaduje na 145 k. Jednodílná odnímatelná hlava válců byla z ocelové litiny. Takřka třítunový a více než pět metrů dlouhý automobil, jehož kapota a blatníky byly z leštěného hliníku, dosahoval rychlosti až 150 km/h. Lakování v kombinaci šafránová žlutá a okrová (17 vrstev) symbolizuje v Indii status čistoty.
Unikátní vozidlo patří mezi nejznámější modely Rolls Royce na světě vedle typu AX 2001. Také tato „hvězda“ zářila letos opět nad stuttgartském výstavišti. V atriu byly vystaveny ještě další cennosti poskytnuté sběratelem.
Jde například o Phantom I z roku 1926, jehož karosérie je vyrobena z vysoce leštěného hliníku. Byl určen pro maharadžu z Nauparu. Tento vládce si původně přál karosérii z čistého stříbra, ale protože stříbro je pro tento účel měkké, rozhodli se inženýři firmy Rolls Royce použít čistý hliník ALMG3. Z něho vyrobila firma Windovers jedinou karosérii a vyleštila jí na maximální lak. Všechny ostatní díly byly poniklovány, jen soška Emily na chladiči je stříbrná. Podvozek tvořil podélný nosník z lisované oceli spojený s trubkovými příčnými vzpěrami. Řadový šestiválec o objemu 7,6 litru měl dvojité zapalování, dvě svíčky na válec a karburátor s předehříváním výfukovými plyny a přídavný startovací karburátor.
Dalším klenotem byl Phantom III z roku 1927 vyrobený pro Jeana Hennessyho a v roce 1932 prodaný baronu Rothschildovi. Šestiválec 7,4 litru měl výkon 48 k při 1250 otáčkách za minutu. S karosérií francouzské firmy Mulbacher vážil 2,4 tuny.
Jindřich Lasík, 3.4.2008
Pod speciální karosérii Thrupp&Maberly se ukrývá řadový šestiválec 7,6 litru, jehož výkon se odhaduje na 145 k. Jednodílná odnímatelná hlava válců byla z ocelové litiny. Takřka třítunový a více než pět metrů dlouhý automobil, jehož kapota a blatníky byly z leštěného hliníku, dosahoval rychlosti až 150 km/h. Lakování v kombinaci šafránová žlutá a okrová (17 vrstev) symbolizuje v Indii status čistoty.
Unikátní vozidlo patří mezi nejznámější modely Rolls Royce na světě vedle typu AX 2001. Také tato „hvězda“ zářila letos opět nad stuttgartském výstavišti. V atriu byly vystaveny ještě další cennosti poskytnuté sběratelem.
Jde například o Phantom I z roku 1926, jehož karosérie je vyrobena z vysoce leštěného hliníku. Byl určen pro maharadžu z Nauparu. Tento vládce si původně přál karosérii z čistého stříbra, ale protože stříbro je pro tento účel měkké, rozhodli se inženýři firmy Rolls Royce použít čistý hliník ALMG3. Z něho vyrobila firma Windovers jedinou karosérii a vyleštila jí na maximální lak. Všechny ostatní díly byly poniklovány, jen soška Emily na chladiči je stříbrná. Podvozek tvořil podélný nosník z lisované oceli spojený s trubkovými příčnými vzpěrami. Řadový šestiválec o objemu 7,6 litru měl dvojité zapalování, dvě svíčky na válec a karburátor s předehříváním výfukovými plyny a přídavný startovací karburátor.
Dalším klenotem byl Phantom III z roku 1927 vyrobený pro Jeana Hennessyho a v roce 1932 prodaný baronu Rothschildovi. Šestiválec 7,4 litru měl výkon 48 k při 1250 otáčkách za minutu. S karosérií francouzské firmy Mulbacher vážil 2,4 tuny.
Jindřich Lasík, 3.4.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout