Rolls Royce na Retro Classics
Na nedávno skončené výstavě Retro Classics mohli návštěvníci obdivovat i několik klenotů ze soukromého muzea Hanse Güntera Zacha z rakouského Dornbirnu. Existuje jen málo sběratelů, kteří jsou zapáleni pro věc jako právě H.G.Zach.
„Sbírat vozy Rolls Royce to je stará vášeň, říká o svém koníčku. „Před čtyřiceti lety si koupil můj šéf model Silver Shadow a už tehdy jsem si řekl, musíš hodně opracovat, aby sis mohl také takový dovolit. K mým padesátinám jsem se pak konečně dočkal, a ještě i svého šéfa trumfnul a pořídil si k němu i Corniche Cabriolet“.
Vůz byl černý, ale Zach chtěl ještě jeden – bílý. Poté si v roce 1998 koupil Phantom II a Phantom II Cabriolet z pozůstalosti jednoho zemřelého podnikatele. „Potom jsem se už definitivně nakazil virem zvaným Rolls Royce“.
Mezitím si vyučený nástrojářský mistr vybudoval na pozemku svého podniku, který vedl s bratrem, malé vlastní museum. Jeho sbírka, v níž jsou takřka všechna vozidla v pojízdném stavu, je považována za jednu z nejhezčích na světě.
Jeho profese se mu navíc i hodila i při renovacích. Ačkoliv o motorech toho příliš neví, jak sám přiznává, ale zato se vyzná v mechanice a karosériích. „Co člověk nesežene, musí si prostě udělat sám“. A tak spolknul šperk sbírky – „Hvězda Indie“ osm měsíců práce, a tzv. Balloon Car vůz dokonce dva tisíce hodin.
Ostatně opravený Sports Roadster (1935/1910) s balonovým košem a plynovým balonovým obalem patřil mezi vystavená vozidla. Charles S. Rolls, náruživý balonový vzduchoplavec, závodník a sportovní letec, si nechal v roce 1908 namontovat na Silver Ghost dvousedadlo pro přepravu balonu. Vůz poháněl řadový šestiválec o objemu 3669 cm³.
Naproti tomu další kousek – Phantom I Continental Cabrio z roku 1925, byl jedním z prvních vozů této řady. Automobil ještě dnes zaujme svým překrásným nitrolakem, kůží v červené lososové barvě nebo niklovým leštěným kováním. Známý Silver Ghost Torpedo Tourer (1923) byl vybaven originálním motorem Ghost a karosérií vyrobenou v americkém Springfieldu. Čtyřdveřový veterán se dochoval v původním stavu a zvláště pohled na motor s vyleštěnými mosaznými agregáty a měděným potrubím chytne u srdce hodně nadšenců.
Do Stuttgartu přivezl Zach také ještě jednu raritu – Phantom II Cabriolet – lovecký vůz z roku 1929. Kdysi byl vyroben na zakázku pro maharadžu Rewa. Přestavba z uzavřené limuzíny na lovecký vůz, který maharadža používal při lovu na tygry, se uskutečnila v roce 1937.
Jindřich Lasík, 19.3.2009
Vůz byl černý, ale Zach chtěl ještě jeden – bílý. Poté si v roce 1998 koupil Phantom II a Phantom II Cabriolet z pozůstalosti jednoho zemřelého podnikatele. „Potom jsem se už definitivně nakazil virem zvaným Rolls Royce“.
Mezitím si vyučený nástrojářský mistr vybudoval na pozemku svého podniku, který vedl s bratrem, malé vlastní museum. Jeho sbírka, v níž jsou takřka všechna vozidla v pojízdném stavu, je považována za jednu z nejhezčích na světě.
Jeho profese se mu navíc i hodila i při renovacích. Ačkoliv o motorech toho příliš neví, jak sám přiznává, ale zato se vyzná v mechanice a karosériích. „Co člověk nesežene, musí si prostě udělat sám“. A tak spolknul šperk sbírky – „Hvězda Indie“ osm měsíců práce, a tzv. Balloon Car vůz dokonce dva tisíce hodin.
Ostatně opravený Sports Roadster (1935/1910) s balonovým košem a plynovým balonovým obalem patřil mezi vystavená vozidla. Charles S. Rolls, náruživý balonový vzduchoplavec, závodník a sportovní letec, si nechal v roce 1908 namontovat na Silver Ghost dvousedadlo pro přepravu balonu. Vůz poháněl řadový šestiválec o objemu 3669 cm³.
Naproti tomu další kousek – Phantom I Continental Cabrio z roku 1925, byl jedním z prvních vozů této řady. Automobil ještě dnes zaujme svým překrásným nitrolakem, kůží v červené lososové barvě nebo niklovým leštěným kováním. Známý Silver Ghost Torpedo Tourer (1923) byl vybaven originálním motorem Ghost a karosérií vyrobenou v americkém Springfieldu. Čtyřdveřový veterán se dochoval v původním stavu a zvláště pohled na motor s vyleštěnými mosaznými agregáty a měděným potrubím chytne u srdce hodně nadšenců.
Do Stuttgartu přivezl Zach také ještě jednu raritu – Phantom II Cabriolet – lovecký vůz z roku 1929. Kdysi byl vyroben na zakázku pro maharadžu Rewa. Přestavba z uzavřené limuzíny na lovecký vůz, který maharadža používal při lovu na tygry, se uskutečnila v roce 1937.
Jindřich Lasík, 19.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout