Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Retro Prague Historic Rallye - z Tater do Prahy

Před dvaceti lety založil pan Josef Štangl akci nazvanou Retro Prague, na svoji dobu a české poměry dost ojedinělou akci a řekli bychom, že dodnes asi nepřekonanou. Časy se ale mění, akce zanikla, ale jedno zůstalo – veteránská rallye.

Retro Prague se konala mnoho let na pražském výstavišti v Holešovicích, kde probíhala výstava a také byl start a cíl dvoudenní rallye, která vedla převážně okolím Prahy se zastávkou například v Kutné hoře, Křivoklátě apod. Po několika letech výstava bohužel zanikla, ale rallye stále nějak přežívala v různých podobách až do současnosti.


Dnes jsou hlavními „pořadateli“ pánové Tomáš Kalkus, Miroslav Kotlařík a Jiří Čáp a díky nim jde Retro Prague Historic Rallye opět nahoru. Každý rok vyrážejí v létě na třídenní akci do zajímavých oblastí. U příležitosti dvacátého výročí se rozhodli, že pojedou z Vysokých Tater do Prahy přes Boboty a Kroměříž. Převážná část posádek využila přepravu svých veteránů vlakem do Popradu, ty startovaly ve čtvrtek v podvečer od Národního muzea na Václavském náměstí.


Několik jedinců vyrazilo již o den dřív po vlastní ose nebo na Slovensko dopravili automobily na podvalníku. V pátek dopoledne se všichni sešli ve Velké Lomnici u Popradu a vyrazili ukrajovat první kilometry dálkové soutěže. Celkem jich bylo asi sedm set po vedlejších silničkách, které jsou pro historické automobily přímo stvořené.
Je vidět, že dlouhé soutěže táhnou, na startu jsme totiž potkali hodně posádek, které se nedávno zúčastnily 1000 mil československých, za všechny jmenujme asi největší veteránské nadšence – Kalkusovi, Krejsovi, Profeldovi atd.


Nejstaršími automobily byly osmiválcová Praga Alfa z roku 1932 a Lagonda 2 L, o rok mladší pak Lagonda Three Litre, rok 1936 měly v technickém průkazu zapsány Praga Alfa B nebo Bentley 4,5 Blower, mimochodem nejzajímavější automobil. Startovní pole, které bylo velice pestré, uzavíraly pak Alfy Romeo Spider z počátku osmdesátých let. Jak se ukázalo, všechny automobily byly v perfektním stavu, do Prahy nedojela pouze Lagonda pro poruchu zapalování.
Cenu za hrdinství by měl dostat Jan Täubel ml, která celou rallye absolvoval s přítelkyní v otevřeném dvoumístném voze Gbelec Sport s tříválcem Wartburg, resp.Ifa. Vůz vyrobil brněnský závodník Alois Gbelec „na koleně“ v druhé polovině padesátých let, aby měl s čím závodit. Jeho otec, mj. jeden z hlavních pořadatelů Pražské Noblesy, absolvoval soutěž s Jaguarem XK 140.


Nesmíme zapomenout ani na manželé Standu a Markétu Profeldovi, kteří se vydali na trať s vozem Nostalgic Bugatti 35, které vyrábí pan Ladislav Samohýl ve Zlíně.


Posádky dostaly na začátku každé denní etapy šipkový itinerář. „V něm je každá křižovatka vyznačená pouze schematicky a jsou tam uvedeny přesné vzdálenosti mezi nimi. Podrobnější mapu posádky neměly k dispozici. Musely najít průjezdní kontroly, kde plnily různé úkoly, vědomostní i technické. Kromě toho byly také tajné kontroly na místech, kde teoreticky hrozilo, že by si někdo mohl trasu zkrátit," dodal Tomáš Kalkus z pořádajícího Retro Prague.




J.Lasík 18.7.2019

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar