Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Retro Classics - tři tisíce veteránů

Jedním ze dvou největších veteránských veletrhů v Německu je Retro Classics ve Stuttgartu, které se konalo letos již po jedenácté. Jestliže jsme však vloni napsali, že vidíme jeho rostoucí úroveň, tak letos se nám zdálo, že jakoby trochu stagnovala.

Tím nechceme říct, že by nebylo snad co obdivovat. Ale v záplavě Mercedesů jste museli občas unikáty hledat. Hala 1 je považována za prestižní, v níž vystavují především firmy, zabývající se obchodem s veterány a restaurováním. Pokud máte dost peněz a toužíte po nějakém historickém automobilu, tak máte z čeho vybírat. A najdete tady i skutečné rarity. Jako například Talbot Lago „America“ s vidlicovým osmiválcem. Jde o jeden z dvanácti vyrobených kousků. Vystavený vůz z roku 1958 byl v originálním stavu a měl najeto 7500 kilometrů. Jeho cena uvedena nebyla, na rozdíl třeba od malého sportovního vozu Fiat Simca Debo za necelých 230 tisíc eur. Byl postaven v roce 1938 na bázi Fiatu 508 C/MM a technické know how dodal samotný Amedeé Gordini, který vyladil motor o objemu 1089 cm³ na výkon 60 k. V současné době se ví pouze o dvou dochovaných kusech s karosérií Debo. Vůz byl úspěšný ve své objemové třídě v Le Mans i Mille Miglia.
Kdo pozorně procházel mezi automobily, potom mohl objevit třeba i Duesenberg model A z roku 1923, který byl k mání za 260 000 eur. Jednalo se o model s řadovým osmiválcem o objemu 4,3 litru s třístupňovou mechanickou převodovkou. Nikde na světě nenajdete dva stejné Duesenbergy, neboť firma dodávala jen motory a podvozky specializovaným karosářům. Každý vůz je tak unikát. V tomto případě se o kabát postarala firma Coachbuilder Millspough Irish of Indianapolis ze státu Indiana.
Jestliže v přízemí převažovaly jednoznačně youngtimery, potom na galerii bylo možné spatřit automobily z pionýrských časů automobilismu. Mezi nejstarší patřil Orient Buckboard se vzduchem chlazeným jednoválcem o objemu 584 cm³ a výkonu 4 k, vyrobený v rove 1906. Z dalších jmenujme například Delaunay Belleville (1911), Brasier CM 2 (1910), Le Zebre 1902, Star 12 HP (1908) nebo Zedel CG (1908). Malou expozici připravil už tradičně i Peugeot.
K tradicím Retro Classics patří už řadu let monotematické expozice. Letos to byla výstava modelů se společným názvem Dino – aneb jeden motor a tři značky (Ferrari, Fiat a Lancia). Zajímavostí bylo srovnání legendárního soutěžního Stratosu francouzského jezdce Jeana Claude Andrueta se studií New Stratos v měřítku 1:1. Druhou samostatnou expozici představovaly automobily vybavené motorem Wankel s mottem Stará technologie s novou budoucností. Každý má motor Wankel spojený hlavně s vozem NSU RO 80 nebo Mazdou Cosmo, ale málokdo ví, že byl také třeba v Citroënu nebo v Ladě ruské policie nebo v minibusu Mazda Parkway ze série 44 kusů z roku 1974.
V jedné z hal jsme našli i pěkný stánek české společnosti Classic Cars Bohemia s nádhernou Tatrou 603 a Tatrou 87. Škoda jen, že pro ně nenašli pořadatelé důstojnější místo. Oba vozy včetně ukázky renovované karosérie Tatraplanu by si to rozhodně zasloužily a dobře by se vyjímaly i mezi Mercedesy a Porsche.
K zajímavým exponátům se vrátíme v příštích dnech. Nyní bude veteránský svět ubírat svoji pozornost k Techno Classica Essen, která se koná od 1. do 4. dubna.


J.Lasík 14.3.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar