Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Retro Classics - přehlídka veteránské historie

Od čtvrtka do neděle patřilo stuttgartské výstaviště příznivcům veteránů nejen z Německa, ale i z okolních zemí. Za čtyři dny Retro Classics navštívilo 90 tisíc odborníků a zájemců o historická vozidla a 800 novinářů, což je dosavadní rekord veletrhu a je vidět veteráni stále táhnou.

Celá veletržní plocha včetně osmi hal a volného prostranství (125 000 m²) byla vyprodaná do posledního místa a své automobilové a motocyklové poklady tady prezentovalo přes 1550 vystavovatelů. Čtyřicet pět procent dotázaných návštěvníků si na veletrhu zakoupilo automobil, objednalo nebo rezervovalo a sedm procent investovalo do veterána více jak sto tisíc eur. To jen napovídá, že investice do historických automobilů jsou dnes středem zájmu.

Protože je Stuttgart domovským místem značek Porsche a Mercedes Benz, tak není divu, že modely těchto dvou firem převažovaly na celé čáře. Ale překvapilo nás i velké množství „busíků“ VW.

Z našeho pohledu asi absolutorium mezi všemi vozy s třícípou hvězdou zaslouží Mercedes Benz 770 K Cabriloet D vyrobený v letech 1938-1940 pouze v osmnácti kusech. Ve své době se jednalo o největší, nejluxusnější a nejdražší Mercedes. Zároveň nás překvapilo, jak ceny automobilů Porsche jdou stále nahoru oproti minulým létům. Na Retro Classics můžete automobily a motocykly nejen obdivovat, ale také si většinu z nich zakoupit a hned po výstavě odvézt domů.

Třeba unikátní závodní okruhové Porsche Kremer 935 se šestiválcem 3,3 litru o výkonu 680 k. Cena vozu z roku 1977 byla bez pěti tisíc euro rovný milion euro. U druhého podobného modelu Porsche 935 L1 (V6, 720 k) raději ani cena nebyla uvedena.

Na náš vkus bylo letos možná vystaveno hodně moderních automobilů, ale na druhou stranu je jasné, že veletrh se musí zaplatit. Řada návštěvníků se určitě ráda podívá třeba na nový Ford Mustang. Ani předválečných automobilů, nebo úplně těch nejstarších nebylo mnoho. Většina z nich byla k vidění na stánku nejstaršího německého autoklubu Schnauferl nebo v expozici Peugeot.

Bezpochyby největší lahůdkou pro milovníky automobilů byla expozice devíti unikátů holandského muzea Louwman v proskleném foyae. Takový Talbot Lago s karosérií Figoni Falaschi neuvidíte každý den, stejně jako monopost Maserati s nímž jezdil například Tazio Nuvolari. Tady jsme v němém úžasu strávili hodně času a ještě se k této výstavě vrátíme.

Milovníky jedné stopy musela potěšit úžasná expozice firma Laverda, nejen nápaditostí, ale i množstvím vystavených motocyklů (asi 50). Na veletrhu byl osobně přítomen samotný Pierro Laverda. Mezi exponáty zaujímal výsostné postavení legendární závodní stroj V6, postavený pouze ve dvou kusech. V roce 1978 vytvořil při závodě 24-hodin v Le Castellet ve Francii absolutní rychlostní rekord, který byl daleko před japonskými konkurenty.
A co teprve sbírka několika automobilů Veritas, každý jiný, ale všechny se šestiválci BMW.

Ani tentokrát nechyběly autobusy, včetně největšího autobusu světa…, nákladní automobily nebo traktory. Traktory již jezdily na všechna paliva včetně dřeva, což málo kdo ví. A právě tuto zapomenutou kapitolu německé historie techniky pořadatelé na Retro Classics připomněli. Když byla nafta po válce opět volně k dispozici, čas vozidel na dřevoplyn spěl rychle ke konci. Traktory samotné však byly cenné a většina zemědělců nechala své traktory s generátory rychle přestavět zpět a Zplynovače dřeva brzy (až na několik výjimek) vymizely.

Příští rok proběhne Retro Classics už ve dnech 2. až 4.března, ale pokud jste Stuttgart nestihli, tak můžete začátkem prosince vyrazit na Bavaria Classics do Norimberka.


J.Lasík 21.3.2016

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar