Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Retro Classics - nejstarší automobily

Patnáctý ročník mezinárodního veletrhu Retro Classic ve Stuttgartu nabídl návštěvníkům nepřeberné množství automobilů nejrůznějších značek a typů, ale i motocykly autobusy, nákladní automobily, traktory, příslušenství, knížky, modely, prostě snad všechno, co lze spojit s motoristickou historií.

Jediné, čeho bylo i letos poměrně málo, byly předválečné automobily a motocykly, které jste musely v záplavě vozů Porsche a Mercedes hledat podobně jako jehlu v kupce sena. Ale našly se.

Na stánku August Horch Muzea ve Zwickau se vyjímal majestátní Horch 951 A v provedení sedan – kabriolet z roku 1940. Pětilitrový osmiválec dosahoval výkonu 12O k při 3400 otáčkách za minutu. Jedná se o jednu z posledních civilních verzí s karosérií Erdmann Rossi. Na sto kilometrů jste potřebovali 22,5 litru benzinu.


Vůbec nejstarším exponátem byl Peugeot Typ 3 z roku 1892. Vůz zapůjčený z muzea v Sinsheimu poháněl dvouválec Panhard Levassor (licence Daimler) objemu 565 cm³ a s výkonem 2 k. Síla se přenášela na zadní kolo řetězem. Na stánku Peugeot byl ještě vystaven také typ 301 C z roku 1929 a z druhé poloviny třicátých let ještě kompletně zrenovovaný typ 302.

Nejstarší automobily jako třeba Covert připomínal slavný anglický závod London – Brighton, který se jezdí vždy na začátku listopadu za účasti pěti stovek originálních automobilů z počátků automobilismu.


Velmi pěkná byla i expozice Fordů T s nejrůznějšími karosériemi včetně závodního modelu Racer. V expozici amerik jste mohli spatřit například Studebaker Light Six Coupe Roasdster serie EM, roku výroby 1924. V serii EM bylo postaveno pouze dvacet automobilů, z nichž se dochovalo pět. Čtyřválec objemu 3393 cm³ dosahoval výkonu 29 kW a vůz se v kooperaci vyráběl i v kanadském Ontariu.

Z roku 1925 pocházel Talbot 2LT s karosérií Labourdett, velice lehký jen 1410 kg vážící automobil, který už před devadesáti roky dosahoval poměrně vysoké rychlosti. Za to vděčí především sportovnímu podvozku s dobrými brzdami na všech kolech a řazení s elektrickou funkcí Overdrive bylo dětskou hrou.


Dalším vozem z předválečné americké produkce byl nádherný modrý Cadillac 341 A Imperial Sedan s karosérií Fisher. S vidlicovým osmiválcem 5,6 litru o výkonu 90 k a s třístupňovou převodovkou jel v roce 1928 rychlostí 120 km/h. O jedenáct let mladší byl i druhý Cadillac serie 90, který jste si mohli hned na Retru koupit za necelých sto tisíc eur. Vůz poháněl vidlicový šestnáctiválec objemu 7,1 litru o výkonu 185 k. Nevíme, jestli se prodal, ale nám se líbil moc.


Pokud někdo hledal závodní sportovní automobil, tak se mohl rozhodnout v podstatě mezi třemi automobily. Talbot Lago T110/150 C Special s řadovým třílitrovým šestiválcem o výkonu 120 k z roku 1935 byl k mání za 189 000 Kč. Vůz měl podvozek z typu 110, ke kterému byla přišroubována ručně zhotovená hliníková karosérie. Hned vedle stojící Chrysler Imperial 80 „Big Six“ byl zhruba o 60 000 eur levnější. Jeho šestiválec měl objem 5,8 litru a vůz se mohl pochlubit i svojí historií. Ve své době s ním startoval Antonio Vitale.

Třetím sporťákem byl anglický Riley 12/4 Sports Racing a řadovým čtyřválcem 1,5 litru z roku 1936. Jeho cenu bohužel neznáme, ale víme že s tímto vozem byste se neztratili v závodech jako Ennstal Classic, Silvretta Classic nebo Gran Premio Nuvolari a podobně.



J.Lasík 7.4. 2015

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar