Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Retro Classics Stuttgart nezklamalo

Německo se může pochlubit dvěma velkými veteránskými veletrhy – Retro Classics ve Stuttgartu a Techno Classica v Essenu a k tomu ještě několika menšími například v Brémách, Kolíně nad Rýnem, Norimberku atd.

První z nich Retro Classics se konal o uplynulém víkendu a jen potvrdil stále rostoucí zájem o historická vozidla. Pod vedením Karl Ulricha Herrmanna nabídlo vystavovatelům celkem devět hal, tematicky koncipovaných, přičemž novinkou byla jedna věnovaná automobilům italských značek, což rozhodně nebyl špatný nápad.

Vedle mnoha nejrůznějších Ferrari jsme mohli vidět například Fiat 1100, který používal papež Johannes XXIII nebo krásnou Lancii Flavia Zagato z roku 1965 či závodní verzi Lancia Appia Zagato GTE, kterých bylo vyrobeno jen 135 kusů. Se čtyřválcem objemu 1,1 litru o výkonu 60 k dosahovala rychlosti 160 km/h. Ale italské automobily byly k vidění i v jiných hlavách a hlavně pak v atriu ve společné expozici Collezione Umberto Panini Motor Museum a Museo Stanguellini. Tady byly na obdiv skutečné klenoty jako Maserati 6C34 nebo 420 M Eldorado Stirlinga Mosse či novější Bora apod.

Vůbec bychom řekli, že italských automobilů bylo letos vystaveno podstatně víc než v minulých letech. Možná hned za značkami Porsche a Mercedes Benz, které tradičně na výstavě dominují.

Jak se říká, zdání klame, ale měli jsme pocit, že oproti předchozím letům bylo vystaveno a pochopitelně připraveno i k prodeji vážným zájemcům, i více automobilů z meziválečného období. Samozřejmě převažovaly Mercedesy v perfektně zrenovovaném stavu, někdy možná až příliš naleštěných. U většiny z nich cena uvedena nebyla, ale třeba Mercedes 12/55 typ 500 z roku 1926 se prodávala za 250 000 eur. Z dalších vozů s třícípou hvězdou nás zaujal například MB 630 K, jehož šestiválec s kompresorem vyvinul Ferdinand Porsche, kterého právě kompresorové motory fascinovaly. Poprvé byl vystaven v roce 1924 na výstavě v Berlíně. Rychlostí 145 km/h byl ve své době nejrychlejším sériovým automobilem. Šestiválcem objemu 6,2 litru o výkonu 140 k byl vybaven také MB 24/100/140 Fleetwood ze stejného roku, právě předchůdce zmíněného 630 K…Stejný typ ale se čtyřdveřovou otevřenou karosérií Saoutchik pocházel z roku 1928.

Na veteránském veletrhu by neměl chybět Bentley, ve Stuttgartu mohli návštěvníci obdivovat čtyřdveřový Saloon. Podle patentu Weyman jej karosovala v roce 1931 firma H.J.Mulliner Z padesáti kusů se dochovalo deset. Jednalo se o první automobil, který zakoupil jihoafrická diamantový milionář kapitán Woolf Barnato, svého času ředitel firmy Bentley, který ji ve dvacátých letech i financoval a vedl tzv. Bentley Boys k úspěchům v Le Mans.

Americké automobily Duesenberg nebývají v Evropě k vidění každý den, a tak jsou vždy pochopitelně středem zájmu. Slavnou značku zastupoval na Retro typ J.D.O.C s karosérií Derhan/La Grande, jednou ze dvou vyrobených. Osmiválec 6,8 litru dosahoval v roce 1929 výkonu 265 k. Takový kousek by chtěl mít doma v garáži snad každý znalec automobilové historie.

Nejstarším automobilem na výstavě byl Benz Velo z roku 1896, první sériově vyráběný automobil. Jen o rok mladší byl Peugeot na stánku technického muzea Sinsheim.
Letos jsme postrádali více závodních automobilů, v podstatě jen pár originálů nebo replik jako Lancia Stratos, Lancia Beta Monte Carlo, Opel Commodere, Renault Alpine, BMW 2002 nebo vozy z DTM jako Mercedes Benz 190 či Alfa Romeo 155. Jedna hala byla tradičně vyhrazena autobusům, nákladním automobilů a traktorům, doplněné letos například expozicí anglických motocyklů. Tady jsme objevili dva minibusy Goliath, jeden osmimístný po renovaci a druhý v původním stavu dokonce desetimístný. S dvoudobým dvouválcem se vstřikováním 1,1 litru měl výkon 40 k a jel rychlostí 80 km/h.


J.Lasík 8.3.2017

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar