Retro Classics - Mercedes, Adler a Horch
Ačkoliv je Retro Classic už minulostí a již ve čtvrtek začíná největší veteránský veletrh Techno Classica v Essenu, tak se ještě vrátíme do Stuttgartu, abychom si zase představili několik zajímavých automobilů.
A začneme značkou, která je ve Stuttgartu doma – Mercedes Benz. Zasloužený zájem budil obrovitý Mercedes G3a z roku 1933 poháněný šestiválcem 3889 cm³ o výkonu 70 k. Za druhé světové války podnikl s tímto vozem generál Georg Lindemann cestu na východní frontu. Koncem války byl však vrchním velitelem v Dánsku odvolán a zůstal tam až do zatčení spojenci. Pozůstatek nebo spíše torzo šestikolového automobilu bylo nalezeno v Dánsku a koncem 80. let převezeno do Německo, kde se šest let renovovalo za použití co možná největšího počtu originálních náhradních dílů. Jde údajně o jediný vůz tohoto typu.
Dalším zajímavým vozem s třícípou hvězdou byl Mercedes Benz 380 k, jediný typ s pevnou střechou hardtop. Byl vyroben roce 1934 a s řadovým osmiválcem o objemu 3823 cm³ dosahoval výkonu 115 k při 3600/min s kompresorem nebo jen 90 k při 3200/min bez přeplňování. V roce 1934 byl vůz dodán závodnímu oddělení Daimler Benz a zúčastnil se závodu 2000 km durch Deutschland. Od konce druhé světové války se zdálo, že je nenávratně pryč, ale začátkem roku 2002 jej firma Kienle našla v Rakousku a uvedla do původního stavu. Výsledek mohli vidět návštěvníci Retro Classics ve Stuttgartu.
Na stánku automobilového muzea Autosammlung Steim byla k vidění absolutní rarita – závodní aerodynamický Adler Trumpf Junior, postavený pro závod 24 hodin Le Mans v letech 1937 a 1938. Hliníková karosérie ve tvaru trupu letadla, světla a zrcátka intergrovaná do blatníku. Tento unikát dochovaný v původním stavu vznikl pouze ve třech kusech a tento kus získal majitel muzea v americkém městě Toledo, ve státě Ohio, odkud pocházejí i některé další automobily vystavené v muzeu.
Vůz poháněl dvoulitrový motor umožňující, díky hmotnosti vozu 750 kg, rychlost 160 km/h. V roce 1937 s ním dvojice Orssich a Sauerwein obsadila šesté místo, jejich kolegové Löhr a Guilleauni dojeli devátí. V následující roce skončil tyto posádky na 6. a 7.místě.
Kdo měl v třicátých letech patřičný kapitál, tak si nechal svůj automobil karosovat o nejrůznějších specializovaných firem, jako například Erdmann Rossi. Na zkráceném podvozku typu 853 vytvořil tehdy uznávaný inženýr Beeskow jediné Horch Coupe Prototype pro Bernd Rosemeyera. Pět let trvalo firmě Kienle, než se podařilo tento automobil znovu postavit, přesně podle originální karosérie Erdmann Rossi. Poprvé byl vůz vystaven vloni na Retro Classics, kde získal cenu „Best of Show“ v kategorii Coupe.
Jindřich Lasík, 27.3.2009
Dalším zajímavým vozem s třícípou hvězdou byl Mercedes Benz 380 k, jediný typ s pevnou střechou hardtop. Byl vyroben roce 1934 a s řadovým osmiválcem o objemu 3823 cm³ dosahoval výkonu 115 k při 3600/min s kompresorem nebo jen 90 k při 3200/min bez přeplňování. V roce 1934 byl vůz dodán závodnímu oddělení Daimler Benz a zúčastnil se závodu 2000 km durch Deutschland. Od konce druhé světové války se zdálo, že je nenávratně pryč, ale začátkem roku 2002 jej firma Kienle našla v Rakousku a uvedla do původního stavu. Výsledek mohli vidět návštěvníci Retro Classics ve Stuttgartu.
Na stánku automobilového muzea Autosammlung Steim byla k vidění absolutní rarita – závodní aerodynamický Adler Trumpf Junior, postavený pro závod 24 hodin Le Mans v letech 1937 a 1938. Hliníková karosérie ve tvaru trupu letadla, světla a zrcátka intergrovaná do blatníku. Tento unikát dochovaný v původním stavu vznikl pouze ve třech kusech a tento kus získal majitel muzea v americkém městě Toledo, ve státě Ohio, odkud pocházejí i některé další automobily vystavené v muzeu.
Vůz poháněl dvoulitrový motor umožňující, díky hmotnosti vozu 750 kg, rychlost 160 km/h. V roce 1937 s ním dvojice Orssich a Sauerwein obsadila šesté místo, jejich kolegové Löhr a Guilleauni dojeli devátí. V následující roce skončil tyto posádky na 6. a 7.místě.
Kdo měl v třicátých letech patřičný kapitál, tak si nechal svůj automobil karosovat o nejrůznějších specializovaných firem, jako například Erdmann Rossi. Na zkráceném podvozku typu 853 vytvořil tehdy uznávaný inženýr Beeskow jediné Horch Coupe Prototype pro Bernd Rosemeyera. Pět let trvalo firmě Kienle, než se podařilo tento automobil znovu postavit, přesně podle originální karosérie Erdmann Rossi. Poprvé byl vůz vystaven vloni na Retro Classics, kde získal cenu „Best of Show“ v kategorii Coupe.
Jindřich Lasík, 27.3.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout













