Retro Classic - kvalita vítězila nad kvantitou
Jubilejní desátý ročník Retro Classic ve Stuttgartu přilákal od pátku do neděle tisíce návštěvníků nejen z Německa, ale i z okolních států. Byli jsme tam potřetí a musíme říct, že i přes současnou nepříznivou hospodářskou situaci měl co nabídnout a nezklamal.
Každá z osmi hal byla zaměřena více či méně monotematicky tak, aby si každý milovník motoristické historie našel to své. Už ve foaye vítala příchozí expozice unikátních automobilů, většinou prototypů vyrobených pouze v jednom nebo jen několika kusech. Automobily jako Mathe Porsche, Veritas nebo AFM a další nebývají k vidění každý den.
Pravda, některé vozy se na výstavě rok co rok opakují, ale třeba pohled na luxusní Horch 853 SportCabrio nebo s karosérií Erdmann Rossi nikdy neomrzí. Stejně jako třeba Mercedesy 380 K nebo 540 K Cabrio s kompresorovým osmiválcem 5,4 litru o výkonu 180 k. V letech 1937 až 39 vznikl pouze v 83 kusech. Podle našeho názoru letos převažovala kvalita nad kvantitou, přestože bylo vystaveno na tři tisíce automobilů, motocyklů, autobusů i traktorů. Retro tak už nebylo jen o vozech Mercedes a Porsche, jako v minulých letech.
Mezi nejkrásnější veterány patřil určitě Chrysler Imperial CG Eight s karosérií Le Baron, kolem roku 1930 považovaný za jeden z nejelegantnějších automobilů. Osmiválec 6,2 litru s devětkrát uloženým klikovým hřídelem o výkonu 125 k byl spojen se čtyřstupňovou převodovkou. Vzácný exemplář pochází ze sbírky Bernie Ecclestona.
Z několika tematických zaměřených expozic je třeba se zmínit o dvou největších a bezpochyby i nejzajímavějších. Dvě desítky automobilů Mazda nejrůznějších typů a provedení od 50. do 70. let připomínalo historii značky, jejíž historické automobily se v našich zeměpisných šířkách vyskytují jen sporadicky. Vozy pocházely ze sbírka rodiny Freyů, kteří dosud nashromáždili na 180 vozidel Mazda, z nichž polovinu s motorem Wankel. Škoda, že u každého automobily nebyl alespoň stručný popisek.
A co teprve expozice ke 100. jubileu značky Alfa Romeo, kterou můžeme s klidem označit za vrchol letošního Retra Classic. Z mnoha vystavených modelů stojí za zmínku model Tipo 6C 2500 SS Corsa Spider Coll, vyrobený v roce 1939 v jediném exempláři. Nebo třeba Giulia Sport se speciální karosérií Bertone. Tak trochu v utají stál sportovní protoyp Tipo 33/2 s dvoulitrovým vidlicovým osmiválcem o výkonu 270 k. Tento automobil, ve většině případů s dvojicí Ignacio Giunti a Nanni Galli, zvítězil v roce 1968 mj. v Targa Florio, 24 hodin Len Mans, 24 h Daytona, 500 km Imola nebo 1000 km na Nürburgringu. Vzhledem k tomu, že vůz počátkem 70. let získal jeden francouzský sběratel, tak je dnes ve vynikajícím stavu.
Ani letos nechyběl na retru francouzský Peugeot, jenž si připomíná dvě stě let od svého založení. Z mnoha modelů vynikal třeba 601 D-TM Torpedo Grand Prix z roku 1936 nebo sportovní 402 DS DarlMat Special roadster. A čtyři kousky Bugatti přivezlo opět muzeum z Mulhouse.
Desáté Retro Classic ve Stuttgartu v žádném případě nezklamalo a dokázalo, že zájem o historická vozidla je stále velký, bez ohledu na krizi. Historické vozidlo představuje dobře uložené peníze, které neztrácejí na ceně.
Jindřich Lasík, 15.3.2010
Pravda, některé vozy se na výstavě rok co rok opakují, ale třeba pohled na luxusní Horch 853 SportCabrio nebo s karosérií Erdmann Rossi nikdy neomrzí. Stejně jako třeba Mercedesy 380 K nebo 540 K Cabrio s kompresorovým osmiválcem 5,4 litru o výkonu 180 k. V letech 1937 až 39 vznikl pouze v 83 kusech. Podle našeho názoru letos převažovala kvalita nad kvantitou, přestože bylo vystaveno na tři tisíce automobilů, motocyklů, autobusů i traktorů. Retro tak už nebylo jen o vozech Mercedes a Porsche, jako v minulých letech.
Mezi nejkrásnější veterány patřil určitě Chrysler Imperial CG Eight s karosérií Le Baron, kolem roku 1930 považovaný za jeden z nejelegantnějších automobilů. Osmiválec 6,2 litru s devětkrát uloženým klikovým hřídelem o výkonu 125 k byl spojen se čtyřstupňovou převodovkou. Vzácný exemplář pochází ze sbírky Bernie Ecclestona.
Z několika tematických zaměřených expozic je třeba se zmínit o dvou největších a bezpochyby i nejzajímavějších. Dvě desítky automobilů Mazda nejrůznějších typů a provedení od 50. do 70. let připomínalo historii značky, jejíž historické automobily se v našich zeměpisných šířkách vyskytují jen sporadicky. Vozy pocházely ze sbírka rodiny Freyů, kteří dosud nashromáždili na 180 vozidel Mazda, z nichž polovinu s motorem Wankel. Škoda, že u každého automobily nebyl alespoň stručný popisek.
A co teprve expozice ke 100. jubileu značky Alfa Romeo, kterou můžeme s klidem označit za vrchol letošního Retra Classic. Z mnoha vystavených modelů stojí za zmínku model Tipo 6C 2500 SS Corsa Spider Coll, vyrobený v roce 1939 v jediném exempláři. Nebo třeba Giulia Sport se speciální karosérií Bertone. Tak trochu v utají stál sportovní protoyp Tipo 33/2 s dvoulitrovým vidlicovým osmiválcem o výkonu 270 k. Tento automobil, ve většině případů s dvojicí Ignacio Giunti a Nanni Galli, zvítězil v roce 1968 mj. v Targa Florio, 24 hodin Len Mans, 24 h Daytona, 500 km Imola nebo 1000 km na Nürburgringu. Vzhledem k tomu, že vůz počátkem 70. let získal jeden francouzský sběratel, tak je dnes ve vynikajícím stavu.
Ani letos nechyběl na retru francouzský Peugeot, jenž si připomíná dvě stě let od svého založení. Z mnoha modelů vynikal třeba 601 D-TM Torpedo Grand Prix z roku 1936 nebo sportovní 402 DS DarlMat Special roadster. A čtyři kousky Bugatti přivezlo opět muzeum z Mulhouse.
Desáté Retro Classic ve Stuttgartu v žádném případě nezklamalo a dokázalo, že zájem o historická vozidla je stále velký, bez ohledu na krizi. Historické vozidlo představuje dobře uložené peníze, které neztrácejí na ceně.
Jindřich Lasík, 15.3.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout