Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Restaurovaná Tatra 77a bude vystavena v Plasích

Při příležitosti 90 let od představení prvního aerodynamického automobilu Tatra – vozu Tatra 77 – prezentuje Národní technické muzeum restaurovaný černý vůz Tatra 77a z roku 1937.

Automobil Tatra 77a výr. č. 35690 s karoserií č. 7735 a motorem výr. č. 201712 si pořídil v roce 1937 českoněmecký podnikatel Evžen Porák, majitel papíren Vltavský mlýn v Loučovicích na Šumavě. V padesátých a šedesátých letech dvacátého století vůz vystřídal několik soukromých majitelů a v roce 1974 se v celkově špatném stavu stal součástí sbírek Národního technického muzea. Na své znovuvzkříšení čekal vůz v muzejním depozitáři téměř padesát let. Cílem restaurování, umožněného díky podpoře z prostředků EU, bylo uvést vůz do historicky věrného a esteticky atraktivního stavu při maximálním zachování jeho autenticity. Z důvodu vysoké dokumentační hodnoty nebyl automobil zprovozněn, na mechanických částech nebyly prováděny žádné opravy ani výměny dílů bez ohledu na míru jejich provozního opotřebení.



„Je tomu přesně devadesát let, kdy byl 5. března 1934 poprvé novinářům v Praze představen osobní vůz Tatra 77 těsně před prezentací prvních dvou prototypů na vídeňském veletrhu, a především berlínském autosalonu. Jistě není třeba vyzdvihovat známé kvality tohoto vozu s pověstí prvního sériového automobilu s aerodynamickou karoserií. Je však jisté, že tento výrobek z Kopřivnice vzbudil pozornost v zahraničí nejen díky své rychlosti a cestovnímu komfortu, ale především svými koncepčně řešenými tvary s nízkým odporem vzduchu, které jsou stále vysoce hodnoceny. Jsem proto velmi rád, že Národní technické muzeum při této příležitosti dokončilo náročné restaurování vzácného vozu Tatra 77a z roku 1937 ze své sbírky,“ uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr.


Národní technické muzeum restaurovalo automobil, který se stal 1. 1. 2006 součástí souboru pěti nejvýznamnějších osobních automobilů z kopřivnické továrny, který byl zapsán jako národní kulturní památka. Do souboru byly tehdy zařazeny vozy, které jsou významnou technickou památkou, dokládají vývoj automobilového designu a technického zdokonalování značky a jsou spjaty s historickými událostmi – první vyrobený automobil NW Präsident, vůz Tatra 80 prezidenta T. G. Masaryka, Tatra 11, Tatra 87 cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda.



Národní technické muzeum s pomocí evropských prostředků z IROP 2014+ již úspěšně dokončilo pět projektů v celkovém objemu za více jak 254 mil. Kč. V případě projektu restaurování této Tatry 77a šlo o podporu ve výši 5,4 milionů korun, což odpovídá 85 % celkových způsobilých nákladů projektu
„Vůz se dochoval jako poměrně kompletní, ale ve velmi špatném celkovém stavu, s řadou dodatečných úprav nebo dílů doplněných v průběhu pozdějšího provozování vozidla. V minulosti již bylo na více místech opravováno, ale s velmi špatným výsledkem. Nicméně pro prodloužení provozuschopnosti a vzhledem k omezené dostupnosti dílů a technologií v průběhu let musíme uznat, že opravy a úpravy byly pro provoz dostačující. Naším úkolem bylo uvést vůz zpět do stavu, v jakém pravděpodobně opouštěl brány továrny v roce 1937, což se nám snad podařilo. Tento projekt byl pro nás unikátní především tím, že se jedná o národní kulturní památku, u které jsou pro jakékoliv zásahy velmi vysoké a tvrdé mantinely, pokud mohu použít trochu sportovní terminologie, a také jasné finanční limity. Výsledek posuďte sami při návštěvě expozice,“ vysvětlil Vítězslav Hinner, jednatel společnosti ECORRA, spol. s r.o.



Vozidlo díky svému aerodynamickému tvaru působilo při uvedení na trh ve 30. letech minulého století jako zjevení. Karoserie ve tvaru kapky, osmi válcový motor s objemem 3 později 3,4 litry a samonosná karoserie dodávaly vozidlu na své jedinečnosti a unikátnosti. Konstruktéři v čele s Hansem Ledwinkou v době prken a pauzáků dokázali vytvořit až téměř neuvěřitelné dílo. Dnes máme možnost být u představení jednoho z malá dochovaných unikátů této řady Tatry 77a. Z celkového počtu vyrobených kusů, kterých bylo dle dochovaných záznamů 255, je do dnešních dnů známo pouze něco více jak 20 kusů



Po prezentaci v areálu NTM v Praze na Letné bude vůz převezen do pobočky NTM – Centra stavitelského dědictví v Plasích. Zde bude od 28. března 2024 vystaven v nové expozici „Tatra 77a – od zázraku k vraku a zpět“, která našla své místo v historické garáži z roku 1912 v hospodářské části kláštera



NTM 21.3.2024

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar