Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Replika Auto Union Typ C Grand Prix vystavena ve Vratislavicích

Rodný dům Ferdinanda Porsche v Liberci-Vratislavicích nově vystavuje Auto Union Typ C Grand Prix (1936), detailní repliku monopostu navrženého Ferdinandem Porsche. Závodní speciál s motorem 6.0 V16 / 520 k (382 kW) před zadní nápravou dosahoval rychlosti více než 313 km/h.

Budova domu, v němž se 3. září 1875 narodil významný automobilový konstruktér Ferdinand Porsche, je již 10 let ve vlastnictví společnosti ŠKODA AUTO. V roce 2016 byla dokončena rozsáhlá rekonstrukce s cílem vrátit jí proporce a vzhled z doby před půl druhým stoletím. Moderně pojatá expozice interaktivně zapojuje návštěvníky do poznávání světa techniky, technologií, bohaté historie i budoucnosti mobility. Jedním z mnoha důvodů k opakovaným návštěvám jedinečného Rodného domu Ferdinanda Porsche je systematická obměna expozice novými atraktivními exponáty. Díky spolupráci s renomovanými partnerskými institucemi se

v loňském roce podařilo zajistit například zapůjčení Porsche 356 „Nr. 1“ Show Car, detailní rekonstrukce prvního exempláře sportovního vozu Porsche vytvořené s milimetrovou přesností v restaurátorských dílnách stuttgartského Porsche Muzea.

Od unikátu Porsche 356 „Nr. 1“ Show Car převzala nedávno pomyslnou štafetu další jedinečná replika, tentokrát závodního speciálu zkonstruovaného Ferdinandem Porsche. Exponát Auto Union Typ C Grand Prix v provedení pro závodní sezónu 1936 zapůjčilo partnerské muzeum Audi Tradition z Ingolstadtu. V Liberci-Vratislavicích nad Nisou bude k vidění do března 2022. Jedná se o zástupce vrcholné kategorie automobilových závodů Grand Prix (Velkých cen), pořádaných již od roku 1906. Počínaje sezónou 1930 k nim patřila také Velká cena Československa na Masarykově okruhu. Počínaje rokem 1950 se královskou disciplínou automobilového sportu pro takzvané monoposty stala nástupnická série Formule 1.

V období 1934-1939 patřila k nejúspěšnějším účastníkům závodů Grand Prix německá závodní stáj Auto Union se svými „Stříbrnými šípy“, monoposty progresivní koncepce Ferdinanda Porsche. Výjimečné bylo nejen umístění motoru před poháněnou zadní nápravou, které se během uplynulého půlstoletí stalo ve Formuli 1 standardem, ale i odpružení torzními tyčemi nebo zlepšení trakce poháněných kol aplikací samosvorného diferenciálu. Monoposty Auto Union startovaly celkem v 61 závodech, z toho 30 kategorie Grand Prix. Připsaly si 24 vítězství, 23 druhých a 17 třetích míst.

Vývoj „Vozu P“ (jako Porsche) odstartoval již 8. listopadu 1932 v nezávislé stuttgartské konstrukční kanceláři HFB. Za 75 000 říšských marek převzal 11. března 1933 tento ojedinělý projekt koncern Auto Union, tvořený značkami Audi, DKW, Horch a Wanderer - proto používal logo se čtyři kruhy, dnes spojené se značkou Audi.

Mezinárodní předpisy tehdy limitovaly „suchou“ hmotnost vozů GP (bez závodníka, paliva i dalších náplní a pneumatik) na 750 kg, neomezovaly objem motoru ani složení paliva. První Auto Union Typ A z roku 1934 s vidlicovým šestnáctiválcem přeplňovaným kompresorem Roots dosáhl při objemu 4360 cm3 a výkonu 295 k (217 kW) rychlosti až 280 km/h. Hans Stuck zvítězil ve Velké ceně Německa, Švýcarska a Masarykově velké ceně na brněnském okruhu. V sezóně 1935 debutoval ještě výkonnější monopost Auto Union Typ B s parametry 4956 cm3/375 k (276 kW).

Tovární jezdci Achille Varzi a Hans Stuck zvítězili ve třech závodech, Bernd Rosemeyer s ním tehdy vyhrál Velkou cenu Československa na Masarykově okruhu.

Řada šestnáctiválců vyvrcholila vystaveným Typem C v roce 1936, kdy Ferdinandu Porsche vypršela smlouva s týmem Auto Union. Motor objemu 6010 cm3, přeplňovaný až na 0,95 bar, ve špičkové verzi o 520 k (382 kW) při 5000/min udělil monopostu dlouhému 3920 mm, širokému 1690 a vysokému jen 1020 mm rychlost více než 313 km/h, s aerodynamickou karoserií až 340 km/h. Točivý moment 853 Nm při 2500 min-1 přenášela na zadní kola pětistupňová převodovka a tehdy ojedinělý samosvorný diferenciál ZF, tedy diferenciál s omezeným prokluzem, podstatně zlepšující trakci.

Auto Union Typ C v roce 1936 vyhrál tři z pěti Velkých cen (Německa, Švýcarska a Itálie), k tomu všechny závody na okruzích i závody do vrchu, jichž se zúčastnil. Nejúspěšnějším jezdcem byl Bernd Rosemeyer, který se v sezóně 1936 získal titul Mistra Evropy do vrchu. V období 1936/1937 ustavil více než 30 světových rekordů. Klikové zavěšení předních kol s příčnými zkrutnými tyčemi a zadní kyvadlové polonápravy Ferdinand Porsche později uplatnil ve Volkswagenu „Brouku“ i sportovních vozech Porsche 356. Poslední vývojový stupeň monopostů Auto Union, dvanáctiválec Auto Union Typ D pro sezóny 1938/1939, již vznikal pod vedením Roberta Eberana von Eberhorsta.



PR 2.11.2021

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar