Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault V(a) - znovuzrozený klenot

Až dosud byl za nejstarší dochovaný Renault považován typ AX z roku 1909 patřící do sbírek NTM. Před několika lety se objevil vůbec první Renault z roku 1898, ale v tomto případě šlo spíš o dokonalou repliku, než originál.

Zřejmě nejstarším Renaultem je tedy typ V (a) vyrobený v roce 1905, který poprvé, ještě v původním stavu, mohli spatřit návštěvníci Retro Prague v roce 2005. O rok později jej poznal již jen málokdo. Po ani ne roční renovaci stál na stejném místě Průmyslového paláce, před velkým obrazem Václava Zapadlíka, tentokrát už zrestaurovaný.
Navíc jde o velice vzácný model se sportovním kratším podvozkem o rozvoru 272 cm, kterého bylo vyrobeno jen několik kusů. Podvozek pochází dokonce z roku 1904 a je odpružen listovými pery, vzadu má bubnové brzdy. Nožní brzda působí na zadní kola a ruční na kardanový hřídel.
Vozidlo bylo nalezeno rozebrané v mnoha bednách a kupodivu ani moc nechybělo. Pouze rozsáhlá dokumentace a tak parta nadšenců pracovala pouze jen podle několika fotografií.
Vůz karosovaný jako 2+2 pohání řadový čtyřválec SV o objemu 4390 cm³ a s výkonem 40 k. Byl umístěn vpředu a poháněl zadní kola. Čtyřstupňová mechanická převodovka je nesynchronní. Bez problémů dosahoval rychlosti až 75 km/h při 1000 otáčkách za minutu a na 100 kilometrů spotřeboval 25 až 35 litrů paliva.
Kola jsou dřevěná loukoťová, kupodivu nebyla ani shnilá. Karosářské díly stačilo očistit a nalakovat, všechny díly jsou původní snad až na acetylénové osvětlení, které nahradilo elektrické, aby se automobil zúčastňovat veteránských soutěží.
Zrenovovaný Renault mohli obdivovat diváci závodu Zbraslav – Jíloviště. a dokazuje umění a technickou zručnost několika českých nadšenců z malé dílny nedaleko Prahy.
Firma Renault Fréres byla založena v roce 1899 bratry Louisem, Fernandem a Marcelem Renaultovými. Zatímco poslední dva jmenovaní studovali na univerzitě, Louise tak tak dokončil školu a víc než o učení se zajímal o techniku. Ve třinácti letech se spřátelil s Leonem Serpolletem, konstruktérem parního vozidla, který byl pro něho také učitelem. V roce 1898 rozebral tříkolku De Dion a přestavěl ji na automobil s novým podvozkem s nezávislým zavěšením kol, motor De Dion přemístil dozadu a řetězový pohon nahradil kardanovým. Láska k automobilům byla tak velká, že s pomocí bratrů mohl začít vyrábět automobily. Už v roce 1904 představil pět modelů – dva dvouválce a tři čtyřválce, o čtyři roky později sestrojil první šestiválec o objemu 9,5 litru.

Jindřich Lasík, 4.4.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar