Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault 4CV - vývoj začal před 80 roky

Hned dva automobily značky Renault oslavily letos kulaté narozeniny. Renault 4CV – 60 let, Renault Dauphine – 50 let. Oba typy se staly nejprodávanějšími poválečnými automobily, které překročily hranici jednoho, resp. dvou miliónů.

Už v roce 1940 se začal Louis Renault zabývat  

konstrukcí malého vozu, který by se prodával hned po skončení války. Jeho vývoj tedy probíhal tajně během německé okupace. Za nejpřísnějšího utajení byl koncem roku 1942 vyroben první prototyp s hliníkovou karosérií. S ním však nebyl 

Louis Renault spokojen, a proto práce pokračovaly dál.

Vůz byl vlastně odpovědí na německého Brouka, s nímž měl dokonce společné některé znaky,  

jako čtyřválcový motor za zadní nápravou nebo zčásti i tvary karosérie.

Poprvé byl veřejnosti představen na podzimním autosalonu v Paříži 1946, ale sériová výroba se rozeběhla prakticky až za rok. Zpočátku byl pod 

zadní kapotou uložen řadový čtyřválec o objemu 760 cm³ a s výkonem 17 k. Později jej nahradil čtyřválec s visutými ventily a snížením objemu na 748 cm³, přičemž výkon vzrostl na 21 k, spojený s třístupňovou převodovkou. Velice žádaná byla verze Sport s výkonem 42 k.

K zajímavostem patřilo zavěšení předních dveří vzadu, ke středovému B- sloupku, což bylo dosti nebezpečné řešení. Teprve v pozdějších letech dostal Renault 4CV klasické dveře upevněné k samonosné karosérii. Vpředu měl vůz nezávislé lichoběžníkové zavěšení a vinuté pružiny, vzadu pak výkyvné nápravy.

Ač měl rozvor jen 2,1 m a délku 3,6 m (šířka 1,43 m, výška 1,48 m) poskytoval uvnitř dostatek prostoru čtyřem osobám a ještě se dopředu vešla nějaká zavazadla. Existoval také ve verzi polokabriolet se čtyřmi pevnými dveřmi a plátěnou střechou.

Renault 4CV byl mezi veřejností natolik oblíben, že se na něj čekalo až dva roky a byl prvním francouzským automobilem, jenž překročil magickou hranici jednoho miliónu vyrobených vozů už koncem roku 1958. Ve výrobním programu zůstal do roku 1961, přičemž souběžně s ním se začal vyrábět další jubilant - model Dauphine.

Malý Renault se také s úspěchem zúčastňoval automobilových závodů,m v roce 1949 a 51 vyhrál svoji třídu při Rallye Monte Carlo, v roce 1951 také v závodě 24 hodin Le Mans, kde dosáhl průměru 111 km/h.

Renault 4CV se nevyráběl jen ve Francii, ale dokonce také v Japonsku u firmy Hino a dále také třeba ještě v Belgii, Anglii, Irsku, Španělsku nebo Jihoafrické republice či Austrálii.



Jindřich Lasík, 7.4.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar