Rekonstrukce uzavře NTM
Snad každý z nás alespoň jednou zavítal do pražského technického muzea a tiše se poklonil technické dovednosti našich pradědů. Technické muzeum království českého bylo ustanoveno už v roce 1908.
Automobilová sekce se orientuje především na technické exponáty, které mají vztah k našemu státu a sleduje dva směry. Jednak dokumentuje technický a konstrukční vývoj našich vozů ve vztahu ke světu, za druhé přibližuje vozy spjaté s významnými osobnostmi nebo událostmi českého národa. Kurátorům nejde v žádném případě o kvantitu, ale hlavně o kvalitu, ne-li přímo exkluzivitu. V řadě případů se mohou pochlubit přívlastkem nej.
Ačkoliv jsou vystaveny pouhé tři desítky automobilů, další unikáty bychom našli v depozitáři. Mezi nejstarší patří originál NW Präsident, na kterého navazuje první závodní Tatra z roku 1900. Voituretu Laurin Klement A věnoval muzeu sám Václav Klement. Nechybí ani nejstarší sériová Bugatti na světě - model třináct z roku 1910 nebo nejstarší dochovaný automobil značky Audi.
Nejstarším exponátem a zároveň prvním motorovým vozidlem na našem území je bezpochyby Benz Victoria, kterou v roce 1893 zakoupil Theodor von Liebieg přímo od Karla Benze. Jednoválec 1,7 litru měl výkon tři koně a dosahoval rychlosti 35 km/h. V roce 1894 s ním Liebieg podnikl cestu z Liberce do Gonsdorfu u Koblenze a dále do Remeše. Včetně zpáteční cesty urazil dva a půl tisíce kilometrů, během nichž spotřeboval 375 kilogramů benzinu a čtyři tisíce litrů vody. Cestou se zastavil také u Benze v Mannheimu, který první dálkovou jízdu ve světových dějinách automobilismu ocenil slovy Neodvážil jsem se doufat.
V původním originálním stavu z roku 1901 se dochoval Gardner Serpollet, darovaný muzeu Karlem Černínem. Vzadu pod podlahou uložený čtyřválcový plochý parní stroj, jehož výkon se neudával, poháněl zadní kola. Zřejmě jediný existující typ H je výsledkem spolupráce Leona Serpoletta a Američana Franka Gardnera, kteří pod společnou značkou vyráběli auta v Paříži od počátku minulého století. Vozil s sebou sto litrů vody a osmdesát litrů petroleje na vytápění kotle umístěného na zádi.
Expozici českých automobilů poválečné doby dominuje dvanáctiválcová Tatra 80 presidenta Masaryka, dále Z4 s karosérií Dostál, luxusní kabriolet Walter Standard karosovaný vrchlabským Peterou či závodní Wikov 7/28. Na něj navazuje kompresorová Bugatti 51 Jiřího Kristiána Lobkowicze a zvláštní pozornost pak budí Mercedes Benz W154.
Stříbrný šíp můžeme obdivovat v originálním stavu včetně závodnických šrámů, jak s ním v roce 1939 sbíral vavříny slavný Rudolf Caracciola. Kapalinou chlazený přeplňovaný dvanáctiválec s dvěma kompresory měl objem 3 litry a výkon 485 koní při 7800 otáčkách za minutu. S pětistupňovou převodovkou umožňoval rychlost 320 km/h. Na sto kilometrů závodní jízdy spotřeboval 94 litrů lihového paliva a proto měl jednu nádrž na 218 litrů vzadu, druhou na 182 litrů mezi motorem a přístrojovou deskou. Čtyřramenný volant s dřevěným věncem musel jezdec při vystupování odejmout.
Zajímavé automobily, motocykly, lokomotivy či letadla, stejně jako další expozice historie techniky můžeme obdivovat denně kromě pondělí od 9 do 17 hodin, o víkendech a o svátcích od 10 do 18 hodin. Ale pozor, vzhledem k zahájené rekonstrukci by mělo být NTM od 12. září tohoto roku uzavřeno až do konce roku 2007. Takže prázdniny jsou ideální příležitostí k návštěvě.
Jindřich Lasík, 5.7.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout