Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rekonstrukce uzavře NTM

Snad každý z nás alespoň jednou zavítal do pražského technického muzea a tiše se poklonil technické dovednosti našich pradědů. Technické muzeum království českého bylo ustanoveno už v roce 1908.

 

O dva roky později vznikla, díky podpoře knížete Schwarzenberga, továrníka Ringhoffera a movitých soukromníků, první expozice ve Schwarzenbergském paláci. Těsně před druhou světovou válkou začala výstavba unikátní muzejní budovy na Letné podle architekta Milana Babušky. Ovšem sbírky se sem přestěhovaly ze svého přechodného válečného působiště v Karlínské invalidovně až v roce 1947.

Automobilová sekce se orientuje především na technické exponáty, které mají vztah k našemu státu a sleduje dva směry. Jednak dokumentuje technický a konstrukční vývoj našich vozů ve vztahu ke světu, za druhé přibližuje vozy spjaté s významnými osobnostmi nebo událostmi českého národa. Kurátorům nejde v žádném případě o kvantitu, ale hlavně o kvalitu, ne-li přímo exkluzivitu. V řadě případů se mohou pochlubit přívlastkem nej.

Ačkoliv jsou vystaveny pouhé tři desítky automobilů, další unikáty bychom našli v depozitáři. Mezi nejstarší patří originál NW Präsident, na kterého navazuje první závodní Tatra z roku 1900. Voituretu Laurin Klement A věnoval muzeu sám Václav Klement. Nechybí ani nejstarší sériová Bugatti na světě - model třináct z roku 1910 nebo nejstarší dochovaný automobil značky Audi.

Nejstarším exponátem a zároveň prvním motorovým vozidlem na našem území je bezpochyby Benz Victoria, kterou v roce 1893 zakoupil Theodor von Liebieg přímo od Karla Benze. Jednoválec 1,7 litru měl výkon tři koně a dosahoval rychlosti 35 km/h. V roce 1894 s ním Liebieg podnikl cestu z Liberce do Gonsdorfu u Koblenze a dále do Remeše. Včetně zpáteční cesty urazil dva a půl tisíce kilometrů, během nichž spotřeboval 375 kilogramů benzinu a čtyři tisíce litrů vody. Cestou se zastavil také u Benze v Mannheimu, který první dálkovou jízdu ve světových dějinách automobilismu ocenil slovy Neodvážil jsem se doufat.

V původním originálním stavu z roku 1901 se dochoval Gardner Serpollet, darovaný muzeu Karlem Černínem. Vzadu pod podlahou uložený čtyřválcový plochý parní stroj, jehož výkon se neudával, poháněl zadní kola. Zřejmě jediný existující typ H je výsledkem spolupráce Leona Serpoletta a Američana Franka Gardnera, kteří pod společnou značkou vyráběli auta v Paříži od počátku minulého století. Vozil s sebou sto litrů vody a osmdesát litrů petroleje na vytápění kotle umístěného na zádi.

Expozici českých automobilů poválečné doby dominuje dvanáctiválcová Tatra 80 presidenta Masaryka, dále Z4 s karosérií Dostál, luxusní kabriolet Walter Standard karosovaný vrchlabským Peterou či závodní Wikov 7/28. Na něj navazuje kompresorová Bugatti 51 Jiřího Kristiána Lobkowicze a zvláštní pozornost pak budí Mercedes Benz W154.

Stříbrný šíp můžeme obdivovat v originálním stavu včetně závodnických šrámů, jak s ním v roce 1939 sbíral vavříny slavný Rudolf Caracciola. Kapalinou chlazený přeplňovaný dvanáctiválec s dvěma kompresory měl objem 3 litry a výkon 485 koní při 7800 otáčkách za minutu. S pětistupňovou převodovkou umožňoval rychlost 320 km/h. Na sto kilometrů závodní jízdy spotřeboval 94 litrů lihového paliva a proto měl jednu nádrž na 218 litrů vzadu, druhou na 182 litrů mezi motorem a přístrojovou deskou. Čtyřramenný volant s dřevěným věncem musel jezdec při vystupování odejmout.

Zajímavé automobily, motocykly, lokomotivy či letadla, stejně jako další expozice historie techniky můžeme obdivovat denně kromě pondělí od 9 do 17 hodin, o víkendech a o svátcích od 10 do 18 hodin. Ale pozor, vzhledem k zahájené rekonstrukci by mělo být NTM od 12. září tohoto roku uzavřeno až do konce roku 2007. Takže prázdniny jsou ideální příležitostí k návštěvě.

 

Jindřich Lasík, 5.7.2006

 


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar