Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Recenze: Moravské a slezské závody a okruhy

V nakladatelství Grada vyšly už tři publikace, mapující automobilový a motocyklový sport na českých okruzích. První byly Středočeské závody a okruhy, druhou Severočeské závody a okruhy a do třetice Moravské a slezské závody a okruhy s podtitulem Století moravského silničního závodění. Autorem všech tři je ing.Jiří Wohlmuth, na prvních dvou společně s Jaroslavem Kotrbáčkem.

Obsah můžeme rozdělit do dvou kapitol. V první se zaměřil na Období do druhé světové války. A pochopitelně nemůže začít jinak než dvěma nejstaršími závody do vrchu – Ecce Homo ve Šternberku a Brno-Soběšice.

Druhá kapitola se zabývá obdobím po druhé světové válce. Je až s podivem, kolik závodů se v té době na Moravě uskutečnilo. Neuvěřitelných 54 závodů, a to ještě nejsou všechny. Vedle těch známých jako byly Brno, Ostrava, Havířov, Pod Štramberskou trúbou zjistíte, že především rychlé motocykly soupeřily také například v Třebíči, Litovli, Svitavách, Opavě, Šumperku atd.

Na 350 stranách najdete sice výhradně jen černobílé fotografie, ale zato vesměs kvalitní, dokumentující atmosféru tehdejších závodů. Právě díky výběru fotografií, který rozhodně nebyl jednoduchý a vyžadoval přímo detektivní mnohaleté úsilí, jde o velice kvalitní publikaci. To samé o výsledcích jednotlivých podniků, ať automobilových nebo motocyklových. Pokud bylo v silách autora dohledat jednotlivé výsledky, potom ve většině případů zveřejnil jména prvních tří nejúspěšnějších.

Přes veškeré úsilí ing.Jiřího Wohlmutha nebylo možné dohledat všechny podklady, a tak v knize nenajdete mnoho dalších závodů na Moravě. Třeba se po přečtení zajímavé knížky ozvou majitelé svých archivů, a dočkáme se pokračování.

Knihu Moravské a slezské závody a okruhy můžeme jen doporučit všem, kdo se zajímá o historii automobilového a motocyklového sportu u nás. Zkušený ing.Jiří Wohlmuth se věnuje motocyklovým závodům celý život a poslední publikace je jeho už šestnáctou knížkou v nakladatelství Grada. To je samo o sobě záruka kvality.

JL
17.11.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!